Motorsåg och handhållet

Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

17 inlägg 3703 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

grönmossa  
#696972 Hej motorsågs-wizards!

Efter planksågartråden (545 vs 550) sprang jag på en såg som jag tror blir en bra kompromiss, en beggad 560XPG.
Den är 3-4 år gammal så modellmässigt ganska ny. Men jag har ingen aning om gångtid eller hur hårt den har gått.
Vad ska jag räkna med? Risk att byta kolv/cylinder redan i sommar eller går de som tåget för alltid?
Jag är inte rädd för att skruva själv, mest undrar vad som går först på de små liven.

Svärdskåpan är som brukligt repig och ful, verkar vara vanligt på 560:n att den blir ful bara man tittar på den. 😀
Allt annat ser fräscht ut, den är trots allt inte ny.

Tack för ert tålamod, har inte använt en så modern såg på ett årtionde eller så...



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

maltex  
#696979 560 är väl mest en större 545/550. Mer en huggarsåg än kapsåg, min tanke.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696982 Jag vill nog inte påstå det är en större kvistnings såg mer än nåt att klyvsåga virke med.

De går lätt varma i tyngre belastning.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

grönmossa  
#696986
Mange skrev:Jag vill nog inte påstå det är en större kvistnings såg mer än nåt att klyvsåga virke med.

De går lätt varma i tyngre belastning.


Jag förstår det, ingen optimal klyvmaskin. Jag tänker att jag mer ofta kapar tjock björk och släpar hem det ibland och kapar upp till ved. Som bonus är den större än de andra och borde orka såga en planka då och då. Min planksågarkarriär är högst begränsad. 😀
Problemet är att jag inte kan något om de här sågarna öht och är mest undrande hur de mår efter några år i skogen. Lager, kolv etc.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

Williamm  
#697003
grönmossa skrev:
Mange skrev:Jag vill nog inte påstå det är en större kvistnings såg mer än nåt att klyvsåga virke med.

De går lätt varma i tyngre belastning.


Jag förstår det, ingen optimal klyvmaskin. Jag tänker att jag mer ofta kapar tjock björk och släpar hem det ibland och kapar upp till ved. Som bonus är den större än de andra och borde orka såga en planka då och då. Min planksågarkarriär är högst begränsad. 😀
Problemet är att jag inte kan något om de här sågarna öht och är mest undrande hur de mår efter några år i skogen. Lager, kolv etc.

Det verkar som en bra såg för dig/det.

Vad som går sönder först är svårt att säga. Men 560 har jag inte hört så mycket om haverier om som t.ex. 550. Men det är väl liftfiltret som behöver bytas först 😉 ?

Om den ser bra ut och inte har massa ingrodd lort så är den nog bra i motorn också. Om du har möjlighet att ta av ljuddämparen och kolla hur cylindern ser ut så är det bra, det säger mycket om har motorn mår.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697030 Jag vet de som ägt dem några år, till o med flera år, men vet ingen såm gått ett år i skogen.
De flesta går ett halvår nån lite mer.
Vet en som haft två som gick 8 månader. De andra 4 gick 6mån.
Vevlager, vevstakslager, skärningar, bränsle/tändsystem berkar vara det som de morrar mest över efter garanti tar slut.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

totte  
#697035 Med risk för att bli betraktad som en gammal nostalgisk surgubbe så skulle jag säga att vilken som helst gammal proffssåg från 70 - 80-talet som startar och går är ett säkrare köp än en några år gammal Husqvarna av den senaste generationen.

Förresten så är jag en gammal nostalgisk surgubbe när det gäller motorsågar och en del annat också.

Avatar Fallback

Re: Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

tallen100  
#697042 Tex gamla Huskvarnorna 160 och 260 är kanonsågar att kapa grovt med, lättstartade och bara går.
Lågvarviga men bara tuggar på utan att tappa ork och varv, fina grejor med kvalité som tyvärr inte tillverkas längre.

Avatar Fallback

Re: Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

jannee  
#697044 När Jonsered kom ut med sin CS 2253 köpte jag en. Fick aldrig den till att gå riktigt - knappt en tank sedan gick den inte mer den dagen. Efter ETT år tog återförsäljaren den tillbaka.
Under tiden fick jag nyttja min gamla Jonsered 2051 och den nyttjar jag fortfarande och då med ett 18 tums svärd.
Hittar du en sådan och den går problemfritt 1 tank - köp då den.
Den är marginellt svagare 550, kanske inte riktigt lika varvvillig, men tuffar bra på igenom de grövsta träden.
Visst någon tungstartad, därav drog jag sönder linhjulet, dock nu fixat.
Också lätt att bryta av chockreglaget, men lätt att byta.
En gammal 346 är ej heller det sämsta.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

Williamm  
#697051 En Stihl 361 i bra skick tål mycket.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

johan eriksson  
#697055 Har lekt lite med egenbyggt sågverk, och testat olika sågar mellan 80 och 110cc. Skulle inte vilja köra något under 70cc till sånt, börjar bli plågsamt segt redan vid 80cc. Möjligen om man har klena stockar och en Husqvarna 266/Jonsered 670. Men en Husqvarna 560? Nej, det är nog inget jag med gott samvete skulle kunna rekommendera. Då är en kraftig elsåg nog att föredra istället, finns en del skrivet här om de som kört med Stihl 220 och 230 till sånt.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

MrOlsson  
#697127 Jag har haft min 560xp sen ny, köpte den 2016 och har iallafall kört upp 2st 208 liters fat med den sedan dess. Dock nästan enbart huggning, lite som är för grovt för vedmaskinen också.
Jag har haft exakt noll problem med sågen, uppdaterade mjukvara 2017.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697136 Hur mycket hade den gått vid uppdatering?
Hur många drift timmar har den gått nu?
Huggarna härikring kör ungefär 6l om dan med dem.
Man kan tycka två fat är mycket men ett fat går fortare än man tror.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

johan eriksson  
#697137 416l bränsle delat med 6L/dag ger knappt 70 dagar. Räknar man på 8h arbetsdag så blir det 554 timmar, och då går nog sågen mellan 4-6 timmar om dagen. Så drygt 3-400 timmar kanske den borde ha gått.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd, skulle seriöst behöva prata med någon

MrOlsson  
#697206 Jag vet inte exakt driftstimmarna tyvärr, men det låter väl rimligt det ni räknat ut. Jag är ju ingen proffshuggare på nå vis, jag lönearbetar på industri.
Men det är nog många som hugger på min nivå, och jag kan då rekommendera sågen efter mina erfarenheter. 🙃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).