Skogsnyheter

Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

50 inlägg 11182 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

halvproffs  
#697025
jannee skrev:Sanna mina ord.
Den familjen blir inte långvarig, finns väl inget som jägare avskyr mer än varg.
Där jag bor får jägarna spelet bara de för höra talas om lo och vore det varg ginge de direkt ut för att jag "vildsvin" :D


Är nog inte många som gillar varg men jag tror inte att det är många som vågar skjuta en varg även om ett tillfälle skulle ges. Är ju hårda straff för det om dom blir påkomna.
Vargkramarna skulle ju ställa sig mellan skytt och varg för att rädda vargen. Då begriper dom inte hur svårt det är att överhuvudtaget att få en skottchans på varg. Nästan obefintligt utan att jaktlag går samman och med stora ansträngningar spårar vargen på snö och ringar in dom.
Ett antal av de sk tjuvskjutna vargarna har efter
obduktion visat sig vara ihjälsparkade av älg.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697027 Det är inte säkert att jägare avskyr varg.
Jägare avskyr inte björn, lo, räv, ...
På tal om just varg har många jägare svårt att acceptera den vargpolitik som förs och på det sätt den implementeras. Den implementeras delvis i strid mot RIKSDAGSBESLUT. När regering och dess myndigheter inte följer, utan blockerar riksdagens beslut, då skapar det frågetecken. Lillfingret och hela armen skapar frustration och rädsla inför framtiden.
Jag tror det mycket är detta som skapar debatt plus att man speglar att jägare hatar varg. Jägare är ofta människor som har en fin respektfull natursyn med kunskap om att man inte är en observatör enbart utan ett ansvar för handlingar som påverkar naturens balans. Ofta positivt. Man är en samspelare. Att samspela med andra predatorer tror jag funkar bra i huvet på de flesta men ingen vill ju att allt ska gå till varg och björn och att hunden med 10%-risk blir slagen under året på varenda tänkbar plats i ett helt län.
Jag tyckte inte det var bra att 11 älgar stod hopvallade av varg (synobs) uppepå en höjd under älgjakten och att veta samtidigt att det är revir i alla väderstreck. Vi avbröt den dagens jakt av älgmanitära skäl.

Användarvisningsbild

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

totte  
#697031 "älgmanitära"

En lysande kreativ ordkonstruktion 😀 🤣 👍

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Brorsan  
#697036 Bra skrivet @Orsa

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Värmlänning  
#697040
Orsa skrev:Vad roligt,
Då kan ni också börja med lönsam upplevelseturism i Götaland. Vargsafari var nåt vi blev uppmuntrade med som en uppsida med massa vargrevir för 15 år sen. Tyska turister skulle exempelvis kunna tänkas komma och betala för att vänta i månskenet och höra yl. Vi skulle starta turismföretag, marknadsföra oss och sen hoppas att det rullade igång. Hur nu hundratusentalet älgjägare enskilt eller tillsammans skulle tycka att det vore lika bra som älgjakt, förstod inte jag då och inte nu heller.
Jag har inte startat vargsafaris ännu. Men det är sant, det är nog faktiskt enda sättet för en bonde att ta in vargkompensation, så man kan köpa felande mängd älgkött ifrån nån annanstans. Bya-kittet och jaktgemenskapen vet jag inte hur den ska kompenseras.

Nu är det inte så överallt hela tiden, men visst har det varit jaktlag häri länet som ställt in och åkt hem utan älg. Det blir ju inget jagat alls då eller i andra fall mindre att jaga för oss människor när vi så behjärtansvärt gärna tydligen vill ha dubbelt så mycket varg som riksdagen beslutat. Naturvårdsverket och Länsstyrelserna gör i alla fall att det är så det ser ut med siffrorna och allt i samförstånd med en obstinat sittande regering som inte följer riksdagens beslut. Det är väl ingen demokrati.

Det är motstående intressen med jakt/älg/varg/betning. Såsom betalningen för skogsråvaran utvecklas och att det trots älgskador blir nog med skog ändå fastän jag har mest tallmark och på vissa håll vandringsälg, så föredrar jag bra älgjakt före noll älg/ noll älgbetning fixat mha fet vargpopulation. Som jägare vill man balansera populationer så att det inte svänger naturligt i ständiga obalanser, allt för att få en fin andel att hämta från moder natur till min familj. I det ligger att ingen jägare kommer vilja skjuta bort bytesdjuren. I det ligger att balansera även predatortrycket.
Som naturvän tycker jag det är fel att människa frånsäger sig sin inblandning i naturens gång. Naturen är skitdålig på att mildra enorma svängningar. Det blir bara upp-och nedgångar om-och-om igen. Gnagarår/ harpest/skabb /viltolyckor och sen överflödsår när vi ändå inte kan/får/hinner skörda då heller. Säg att det blir mycket älg några säsonger, ja då tar det ju fan 3 år innan tilldelningen ökar eftersom det ska inventeras/administreras/samrådas/överklagas osv. Och då har vi säkert 2000 vargar som sen betar av älgarna och sen ska äta hundra och katter och få skabb och svälta ihjäl.
Nej, politiken måste kliva över särintressena och styra upp hur vad saker och ting får kosta och vara tydliga med vad man får förvänta sej tåla. Som idag är ju alla siffror på glid till förmån för människor som inget har att förlora i människornas värld. Föreningarna med några hundra medlemmar som överklagar och gåtfullt nog har givits talerätt är ju en katastrof. Det är väl ingen demokrati alls det.

Bra formulerat Orsa, som vanligt!

Användarvisningsbild

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

PeterKarlsson  
#697043 Mata klöv med potatis och rov med bly, är det jägarnas melodi?

Är det schizofrent att vara både skogsägare och jägare idag? Känns det inte konstigt att få minskad intäkt på sitt företagande som skogsägare för en hobby? Förklara gärna för en storstadsbo!

Användarvisningsbild

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Arvid0  
#697056 "PeterKarlsson"
Är det schizofrent att vara både skogsägare och jägare idag?
-Nej

Känns det inte konstigt att få minskad intäkt på sitt företagande som skogsägare för en hobby?
-Hur menar du? Jag får ju inte mindre intäkt om jag låter bli att jaga? Snarare tvärtom. Ju mer jag jagar desto mindre skador (klövvilt då).
I mitt fall så visste jag förutsättningarna när jag köpte skogen. Så känns lite märkligt att klaga då. Ungefär som egenföretagare som klagar på skattetrycket det är ju inget som kommit över en natt.

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697062 Människor som bara kan driva en fråga i taget, då ofta med för stor frenesi och enkelspårigheten kanske har svårt att vara bonde och balansera i harmoni med naturen som en ansvarsfull brukare och del av en helhet. Mata med bly låter vulgärt uttryckt mot något levande. Ungefär lika illaluktande som när man hör någon försvara en fientlig handling mot en medmänniska typ att det är ok att förstöra en skogsmaskin för någon som följer lagarna eller terrorisera en minkfarmare. Jägare och bönder är väl de mest administrerade människorna i dagens Sverige, så att påstå att de är trotsiga och skall tvålas till och är allmänt dumma jämt och ständigt som kollektiv sett är makalöst. Vet man hur byråkratiserat och korkat jordbruket styrs med politik och hur tråkat jägarkollektivet blir med regelverk och administration så skulle man kanske kunna ge sej någon gång. Att skörda mat och råvara ur skogen samtidigt är väl inte så märkvärdigt svårt.
Kan man få beskrivet hur ett framtida liv ska levas egentligen mätt med jakt och skogsbruksmotståndarnas mått mätt, så man får vara i fred nån gång?
De som tycks vara okunniga är väl de som inte ens kan se människans plats annat än i asfalt och betong och som ätande mat från främmande land.
Utan diesel och el skulle ju staden kollapsa på några dar. Vi har ved och potatis men vet inte vad vi ska göra om stadsborna kommer traskande över åkern i skaror...

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

jsn  
#697087 Bra skrivet @Orsa!

Jag jagar inte långt ifrån reviret, grannlaget hittade vargskit förra veckan..
Det som jag tolkar är kärnområdet i reviret har inte haft rådjur på flera år pga lodjur, hos mig däremot finns hur mycket rådjur som helst, undrar vad som händer med lodjuren..?
Älgarna lär väl bli färre i själva reviret åtminstone, men de kanske flyttar till mig också.. Sedan blir väl reviret större om det blir valpar och maten minskar eller flyttar gissar jag.
Jag är inte alls förtjust i varg, att jag är jägare har inget med det att göra utan enbart att jag inte kommer känna mig säker i skogen längre, vi försöker få barnen att trivas och känna sig trygga i skogen och det kommer inte att bli lättare, det finns inget som kan få mig att tro att vargar är ofarliga.
Hade planer på att skaffa lite höns och får på gården framöver, inspirationen till det minskar ju också.. 👎

Användarvisningsbild

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

PeterKarlsson  
#697095 Du behöver inte dra stad-land kortet orsa, är själv pensionerad jägare och det är del till grund av detta jag frågar, kanske fränt.

Tes: Vad tror du skulle hända om jakten släpptes helt fri? Här är min tes, delvis på grund av egenupplevd tid bland jägare, att landets allt rov skulle försvinna över en natt. Att sedan ha egna skogsplanteringar som magiskt evolverats till gräshygge på grund av den höga stammen av klövvilt gör att jag inte kan göra annat än att fråga.

Förstår du att man förledas tro att jakten är landets dyraste hobby?

Användarvisningsbild

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697121 Att jägare skulle vara mer observanta än andra, tvivlar jag på. Deras förmåga/vilja att upptäcka betesskador lämnar ju en del övrigt att önska.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697126 Ja hur mycket skatt skulle staten få in om det var frivilligt, tro.
Jag tror absolut att det måste vara en politiskt styrd viltförvaltning. Vad jag säger är att ett fåtal tar flertalets mandat och ger sej på naturbrukarna. Det blir aktivism som motkraft även från jägarhåll till slut också. Politiken låter särintressena, aktivister/extremister få inflytande och styra i landet. Landet faller itu i klaner, facebook-grupper, arbetslösa bråkstakar. Det finns en rejäl svart mylla som grogrund för mycket vi-och-dom att exploatera för omstörtare.
Det är väl klart att med omfattande avverkning skapas massa mat för betande vilt. Antingen får vi väl ta överflödet av rallarrosor och äta eller så kör vi det genom ett betesdjur först. Nu är det 40 år sedan jag drog igång första motorsågen men numera är jag inom industri. Samma skog som skötts av tidigare generationer blir alltid bestockad trots att ungtallarna emellanåt blir helskadat av vilt, fläckvis. Det är tråkigt men som skogsägare får man kompromissa och tåla att bära det.

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

gurka  
#697139
PeterKarlsson skrev:Du behöver inte dra stad-land kortet


Varför inte....

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

nilsszzon  
#697141
Niking skrev:Att jägare skulle vara mer observanta än andra, tvivlar jag på. Deras förmåga/vilja att upptäcka betesskador lämnar ju en del övrigt att önska.
/Niklas


Hörru niking du får byta jägare på dina marker istället , de som jagar med mig på de markerna jag står som jaktledare för, de får minsann hålla utkik efter det de kan bidra med.

Förra helgens jakt resulterade i att 2 markägare fick åka ut och fixa sina broar som forsat iväg efter snön smält och det även kom ganska mkt regn samtidigt så det hade sköljts bort.
granbarkborreträd finns det gott om tid att kolla efter när man står och glor på pass , vindfällen , trasiga stängsel för tamboskap osv osv...

de som jagar med mig för även alltid höra tills de fattar att de kollar var de sätter sina fötter i planteringar, små plantor kan vara svåra att se..... får ofta en idiotblick av de första gången eller en gäst i början som menar på "precis som de inte redan kan allt sånt " det skiter jag i , markägaren ska inte gå minus pga trampande jägare. och det är jag som har jakten som ska göra mitt yttersta för att vi finns där men inte syns så att säga.

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

nilsszzon  
#697142
jannee skrev:Sanna mina ord.
Den familjen blir inte långvarig, finns väl inget som jägare avskyr mer än varg.
Där jag bor får jägarna spelet bara de för höra talas om lo och vore det varg ginge de direkt ut för att jag "vildsvin" :D



precis som halvproffs skriver så är steget från att prata till att agera vääääldigt långt när det gäller vargen....

jag tolkar det som att de som öppnar käften mest i laget / området om att trycka när gråben kommer är de som absolut inte kommer att göra det....

för min egen del så kommer skott att avlossas om hund eller tamboskap är i direkt fara absolut inte annars

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).