Avverkning (slutavverkning)

Utmanande frötallshuggning.

127 inlägg 41450 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

JensSkoog  
#690565
fendt311 skrev:Fast det är klart. Har en väldigt kär vän i Massleberg. Det är ju samma breddgrader som dig nästan. Han är märklig och förvriden. Men normal 😂

Ja, det är ju bara en lite färjtur över fjorden från mig. När du gör visit hos han, så får
du ta en tur över till Sandefjord också, så kan vi ta en "furuskådartripp" :grin:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

fendt311  
#690570 Det vore så trevligt. Är så van när Conny (glömmer det själv) pratar norska med mig. Så man börjar ha koll på språket.🤗

Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Williamm  
#691225 Apropå "normala" Tallar https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=691224#p691224

Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Josephine  
#691388 Två frågor: Ni som väntar på kyla för att fälla frötallarna: När det inte blir någon tjäle (vilket nu händer oftare och oftare i södra och mellersta Sverige) hur gör ni då för att undvika körskador i skogen?

Enligt vilka kriterier sparar ni en "evighetstall"? Ska den vara kort, knotig, växa på en brant (= svårfälld) För en stor vacker frötall riskerar ju att falla med en av de följande stormarna tyvärr... (och hur bra trivs en ensam frötall helt själv i en massa ungskog?)

Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

SkogsBasse  
#691407 Våra frötallar/evighetsträd som står i skog som vi planterade i början av 90-talet verkar trivas ypperligt. De klarade både Gudrun och Per utan problem.

Tyvärr så är hela det skiftet ett misslyckande, det var redan avverkat i mitten av 80-talet när farsan köpte det ett par år senare. Det var inte markberett eller planterat så vi plantera stora gran plantor i gräset...... hade man kunnat åka tillbaka i tiden så skulle vi såklart markberett och hägnat in och förmodligen haft en fin tallskog där nu då. Där är inte många tallar nu :(

Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Erre  
#691445
@Josephine skrev:Två frågor: Ni som väntar på kyla för att fälla frötallarna: När det inte blir någon tjäle (vilket nu händer oftare och oftare i södra och mellersta Sverige) hur gör ni då för att undvika körskador i skogen?

Enligt vilka kriterier sparar ni en "evighetstall"? Ska den vara kort, knotig, växa på en brant (= svårfälld) För en stor vacker frötall riskerar ju att falla med en av de följande stormarna tyvärr... (och hur bra trivs en ensam frötall helt själv i en massa ungskog?)

Det är så olika. Ibland är det en tall som står bra till för att orientera sig, ibland är det där det är som värst att hämta den, och ibland är det bara en pampig tall man tycker ska få stå kvar.
Vi har 8 rejäla tallar en meter ifrån vår rätta basväg på ett skifte. Dom är lätta att fälla i vägen och hämta. Men vi tycker dom står bra där dom står.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utmanande frötallshuggning.

Håkan A  
#691564
Josephine skrev:Två frågor: Ni som väntar på kyla för att fälla frötallarna: När det inte blir någon tjäle (vilket nu händer oftare och oftare i södra och mellersta Sverige) hur gör ni då för att undvika körskador i skogen?

Enligt vilka kriterier sparar ni en "evighetstall"? Ska den vara kort, knotig, växa på en brant (= svårfälld) För en stor vacker frötall riskerar ju att falla med en av de följande stormarna tyvärr... (och hur bra trivs en ensam frötall helt själv i en massa ungskog?)


Vad gäller körskador gällande frötallar är det sällan ett problem då huvudparten av de områden som självföryngras m.h.a frötall vanligen är torra eller friska marker, och där är risken för körskador mindre än på fuktiga finjordrika marker. Men givetvis är det bra att försöka undvika de allra blötaste perioderna på året. Det får gärna vara en del snö för att hjälpa till att skydda plantuppslaget när man avvecklar frötallar. Vill du veta mer om den praktiska hanteringen kan jag t.ex. rekommendera något avsnitt av Skogspodden där detta ämne berörs.

En frötall som står helt själv i en ungskog är att betrakta som ett naturvårdsträd. Och de ser oftast ut att trivas alldeles utmärkt. Erre beskriver bra några av de olika kriterier man kan utgå från med lämnade naturvårdsträd. Och ur ett lagperspektiv är det ganska oväsentligt om det trivs eller inte. Där kan jag rekommendera läsning av Skogsvårdslagen, Allmänna råd 7:8, hänsyn som skall tas vid avverkning.

Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

vedmalen  
#694120 Nu blev det färdighugget för i vinter. Kom 70-80cm snö på två dar i vägen. Hann skota ut de sista i söndags.

Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694546 Hade planerat i god tid av vara ledig i onsdags. Både vädermässigt o arbetsmässigt på jobbet.

Tisdags var det kanonväder ingen snö eller regn som utlovat. Hade inte kommit mycket snö hemma på onsdagsmorgonen. Men det tog inte lång stund förrän det inkom rapport om det var annat på jobbet.

Men idag så kom jag ut o fällde en stund. Gött i det fina vädret. 😀
1610820298_20210116_113225.jpg
Fällde mot vägen. Blir toppadrag.

Vill ju inte jobba mot naturlagarna. Så jag fällde en inåt. Så det blir förlängninsvajer i ställer för o banka på kilar.

Den lutade så bra att jag fick ett litet utdrag.
1610820298_20210116_113319.jpg
1610820298_20210116_113350.jpg
Sedan var det en annan med en sprötkvist.

Nu är det av akademisk betydelse. För dom hamnar hos det lokala sågverket på gården.

Men blir det något avdrag för sådana fel?

Avatar Fallback

Re: Utmanande frötallshuggning.

alias  
#694558
Vedmaskin skrev:Hade planerat i god tid av vara ledig i onsdags. Både vädermässigt o arbetsmässigt på jobbet.

Tisdags var det kanonväder ingen snö eller regn som utlovat. Hade inte kommit mycket snö hemma på onsdagsmorgonen. Men det tog inte lång stund förrän det inkom rapport om det var annat på jobbet.

Men idag så kom jag ut o fällde en stund. Gött i det fina vädret. 😀
1610820298_20210116_113225.jpg
Fällde mot vägen. Blir toppadrag.

Vill ju inte jobba mot naturlagarna. Så jag fällde en inåt. Så det blir förlängninsvajer i ställer för o banka på kilar.

Den lutade så bra att jag fick ett litet utdrag.
1610820298_20210116_113319.jpg
1610820298_20210116_113350.jpg
Sedan var det en annan med en sprötkvist.

Nu är det av akademisk betydelse. För dom hamnar hos det lokala sågverket på gården.

Men blir det något avdrag för sådana fel?


Som jag tolkar mätningsbestämmelserna så får sprötkvist vara max 120 mm på längden i klass 4, större så blir det vrak, tror dock att det kan tolereras om spröten ligger inom 2 dm från stockändan.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Utmanande frötallshuggning.

Amatörhuggare 62  
#695121 Det frågades här nånstans.
Hur det såg nu, sedan jag högg.

Användarvisningsbild

Re: Utmanande frötallshuggning.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696995 En heldag idag. Nu börjar jag komma en bit.
1611760423_20210127_151338.jpg
1611760424_20210127_151342.jpg
1611760424_20210127_151349.jpg
Svårt o få med resultatet på bild bara.

1611760422_20210127_151458.jpg
Nu gör sig denna tallen lite bättre när den är friställd.

Avatar Fallback

Re: Utmanande frötallshuggning.

alias  
#696998
Vedmaskin skrev:En heldag idag. Nu börjar jag komma en bit.
1611760423_20210127_151338.jpg
1611760424_20210127_151342.jpg
1611760424_20210127_151349.jpg
Svårt o få med resultatet på bild bara.

1611760422_20210127_151458.jpg
Nu gör sig denna tallen lite bättre när den är friställd.


Ser bra ut Vedmaskin! 👍

Kollade i helgen på en fröträdshuggning på en grannfastighet som det lokala sågverkets entreprenör gjort utan något förberedande manuellarbete (det såg lite annorlunda ut jämfört med dina bilder). Jag trodde i min enfald att man skulle försöka att vara rädd om föryngringen när man avvecklar frötallarna och inte dra tallkronorna genom densamma...

Jag är oerhört glad att det inte var på mitt eller farsans, för då hade nog både inköpare och maskinförare fått sig en utskällning.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Utmanande frötallshuggning.

Amatörhuggare 62  
#697001 För liten skördare, så kronan hann ner inna Tallen va slut.

Avatar Fallback

Re: Utmanande frötallshuggning.

Amatörhuggare 62  
#697004 Skojar lite !!
Fröträd skall kvistas, innan man kör dom i maskin.
Blir tråkigt annars, i plantorna.
Men det blir ovanligare, för varje år. Häromkring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).