Skogsnyheter

Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

50 inlägg 11177 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Fredrik Reuter  
#696954 Länsstyrelsen skriver idag att de identifierat det första konstaterade vargreviret i Jönköpings län. Det handlar om ett vargpar i nordvästra delen av länet och som fått namnet Brängenreviret. Detta revir går också in i Västra Götalands län och paret är utflyttade ur Tivedsreviret i Örebro län.

– Flera vargar har under de senaste åren rört sig i södra Sverige. Att det någon gång skulle bildas ett revir är inte så oväntat. Om paret kommer att få valpar är för tidigt att uttala sig om, men vi kommer att följa utvecklingen i reviret säger Nelly Grönberg, inventeringsansvarig vid Länsstyrelsen Västra Götaland.


Det är två genetiskt värdefulla vargar då de härstammar från en invandrad finsk-rysk varg. Länsstyrelsen skriver att revirets gränser inte kan fastställas helt. Vargarna har hittills spårats i gränstrakterna mellan Ulricehamns, Mullsjö, och västra Jönköpings kommuner.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

uffejohan  
#696963 Då är det ju inte så långt från domänerna omkring @niking??

Användarvisningsbild

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

halvproffs  
#696965
uffejohan skrev:Då är det ju inte så långt från domänerna omkring @niking??


Det var det första jag tänkte på också. Snart har Niklas lite gosedjur där hemma.

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696967 Bottnarydsområdet är väl ändå rätt långt från Niking även om ett vargrevir är stort.
Om jag förstod det rätt så är detta en syskonpar som väljer att bilda revir?

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

uffejohan  
#696971 Tja, 5 mil är väl ingen sträcka för en varg?

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

tallen100  
#696978
halvproffs skrev:
uffejohan skrev:Då är det ju inte så långt från domänerna omkring @niking??


Det var det första jag tänkte på också. Snart har Niklas lite gosedjur där hemma.

Ah så glad han ska vara nu 😀

Användarvisningsbild

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

halvproffs  
#696980
uffejohan skrev:Tja, 5 mil är väl ingen sträcka för en varg?


Absolut inte. Vårt sträcker sig till Heby, ca 5mil fågelvägen.

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

tallen100  
#696984
halvproffs skrev:
uffejohan skrev:Tja, 5 mil är väl ingen sträcka för en varg?


Absolut inte. Vårt sträcker sig till Heby, ca 5mil fågelvägen.

Gråben förflyttar sej 5 mil i ylfart, så det är inga problem.

Användarvisningsbild

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696988 Jag får väl lyssna efter yl i kväll.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Amatörhuggare 62  
#696991 Det hörde ja för tre år sedan.
Utanför Mörlunda.
Kan säga att,nackhåren stod rakt upp.😨

Användarvisningsbild

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Granstorp  
#696996

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697007 Vad roligt,
Då kan ni också börja med lönsam upplevelseturism i Götaland. Vargsafari var nåt vi blev uppmuntrade med som en uppsida med massa vargrevir för 15 år sen. Tyska turister skulle exempelvis kunna tänkas komma och betala för att vänta i månskenet och höra yl. Vi skulle starta turismföretag, marknadsföra oss och sen hoppas att det rullade igång. Hur nu hundratusentalet älgjägare enskilt eller tillsammans skulle tycka att det vore lika bra som älgjakt, förstod inte jag då och inte nu heller.
Jag har inte startat vargsafaris ännu. Men det är sant, det är nog faktiskt enda sättet för en bonde att ta in vargkompensation, så man kan köpa felande mängd älgkött ifrån nån annanstans. Bya-kittet och jaktgemenskapen vet jag inte hur den ska kompenseras.

Nu är det inte så överallt hela tiden, men visst har det varit jaktlag häri länet som ställt in och åkt hem utan älg. Det blir ju inget jagat alls då eller i andra fall mindre att jaga för oss människor när vi så behjärtansvärt gärna tydligen vill ha dubbelt så mycket varg som riksdagen beslutat. Naturvårdsverket och Länsstyrelserna gör i alla fall att det är så det ser ut med siffrorna och allt i samförstånd med en obstinat sittande regering som inte följer riksdagens beslut. Det är väl ingen demokrati.

Det är motstående intressen med jakt/älg/varg/betning. Såsom betalningen för skogsråvaran utvecklas och att det trots älgskador blir nog med skog ändå fastän jag har mest tallmark och på vissa håll vandringsälg, så föredrar jag bra älgjakt före noll älg/ noll älgbetning fixat mha fet vargpopulation. Som jägare vill man balansera populationer så att det inte svänger naturligt i ständiga obalanser, allt för att få en fin andel att hämta från moder natur till min familj. I det ligger att ingen jägare kommer vilja skjuta bort bytesdjuren. I det ligger att balansera även predatortrycket.
Som naturvän tycker jag det är fel att människa frånsäger sig sin inblandning i naturens gång. Naturen är skitdålig på att mildra enorma svängningar. Det blir bara upp-och nedgångar om-och-om igen. Gnagarår/ harpest/skabb /viltolyckor och sen överflödsår när vi ändå inte kan/får/hinner skörda då heller. Säg att det blir mycket älg några säsonger, ja då tar det ju fan 3 år innan tilldelningen ökar eftersom det ska inventeras/administreras/samrådas/överklagas osv. Och då har vi säkert 2000 vargar som sen betar av älgarna och sen ska äta hundra och katter och få skabb och svälta ihjäl.
Nej, politiken måste kliva över särintressena och styra upp hur vad saker och ting får kosta och vara tydliga med vad man får förvänta sej tåla. Som idag är ju alla siffror på glid till förmån för människor som inget har att förlora i människornas värld. Föreningarna med några hundra medlemmar som överklagar och gåtfullt nog har givits talerätt är ju en katastrof. Det är väl ingen demokrati alls det.

Användarvisningsbild

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

halvproffs  
#697011
Orsa skrev:Vad roligt,
Då kan ni också börja med lönsam upplevelseturism i Götaland. Vargsafari var nåt vi blev uppmuntrade med som en uppsida med massa vargrevir för 15 år sen. Tyska turister skulle exempelvis kunna tänkas komma och betala för att vänta i månskenet och höra yl. Vi skulle starta turismföretag, marknadsföra oss och sen hoppas att det rullade igång. Hur nu hundratusentalet älgjägare enskilt eller tillsammans skulle tycka att det vore lika bra som älgjakt, förstod inte jag då och inte nu heller.
Jag har inte startat vargsafaris ännu. Men det är sant, det är nog faktiskt enda sättet för en bonde att ta in vargkompensation, så man kan köpa felande mängd älgkött ifrån nån annanstans. Bya-kittet och jaktgemenskapen vet jag inte hur den ska kompenseras.

Nu är det inte så överallt hela tiden, men visst har det varit jaktlag häri länet som ställt in och åkt hem utan älg. Det blir ju inget jagat alls då eller i andra fall mindre att jaga för oss människor när vi så behjärtansvärt gärna tydligen vill ha dubbelt så mycket varg som riksdagen beslutat. Naturvårdsverket och Länsstyrelserna gör i alla fall att det är så det ser ut med siffrorna och allt i samförstånd med en obstinat sittande regering som inte följer riksdagens beslut. Det är väl ingen demokrati.

Det är motstående intressen med jakt/älg/varg/betning. Såsom betalningen för skogsråvaran utvecklas och att det trots älgskador blir nog med skog ändå fastän jag har mest tallmark och på vissa håll vandringsälg, så föredrar jag bra älgjakt före noll älg/ noll älgbetning fixat mha fet vargpopulation. Som jägare vill man balansera populationer så att det inte svänger naturligt i ständiga obalanser, allt för att få en fin andel att hämta från moder natur till min familj. I det ligger att ingen jägare kommer vilja skjuta bort bytesdjuren. I det ligger att balansera även predatortrycket.
Som naturvän tycker jag det är fel att människa frånsäger sig sin inblandning i naturens gång. Naturen är skitdålig på att mildra enorma svängningar. Det blir bara upp-och nedgångar om-och-om igen. Gnagarår/ harpest/skabb /viltolyckor och sen överflödsår när vi ändå inte kan/får/hinner skörda då heller. Säg att det blir mycket älg några säsonger, ja då tar det ju fan 3 år innan tilldelningen ökar eftersom det ska inventeras/administreras/samrådas/överklagas osv. Och då har vi säkert 2000 vargar som sen betar av älgarna och sen ska äta hundra och katter och få skabb och svälta ihjäl.
Nej, politiken måste kliva över särintressena och styra upp hur vad saker och ting får kosta och vara tydliga med vad man får förvänta sej tåla. Som idag är ju alla siffror på glid till förmån för människor som inget har att förlora i människornas värld. Föreningarna med några hundra medlemmar som överklagar och gåtfullt nog har givits talerätt är ju en katastrof. Det är väl ingen demokrati alls det.


Mycket bra konstaterat och formulerat. Här finns ju skribenten som Fredrik Reuter söker!!

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

80-90  
#697012
halvproffs skrev:
Orsa skrev:Vad roligt,
Då kan ni också börja med lönsam upplevelseturism i Götaland. Vargsafari var nåt vi blev uppmuntrade med som en uppsida med massa vargrevir för 15 år sen. Tyska turister skulle exempelvis kunna tänkas komma och betala för att vänta i månskenet och höra yl. Vi skulle starta turismföretag, marknadsföra oss och sen hoppas att det rullade igång. Hur nu hundratusentalet älgjägare enskilt eller tillsammans skulle tycka att det vore lika bra som älgjakt, förstod inte jag då och inte nu heller.
Jag har inte startat vargsafaris ännu. Men det är sant, det är nog faktiskt enda sättet för en bonde att ta in vargkompensation, så man kan köpa felande mängd älgkött ifrån nån annanstans. Bya-kittet och jaktgemenskapen vet jag inte hur den ska kompenseras.

Nu är det inte så överallt hela tiden, men visst har det varit jaktlag häri länet som ställt in och åkt hem utan älg. Det blir ju inget jagat alls då eller i andra fall mindre att jaga för oss människor när vi så behjärtansvärt gärna tydligen vill ha dubbelt så mycket varg som riksdagen beslutat. Naturvårdsverket och Länsstyrelserna gör i alla fall att det är så det ser ut med siffrorna och allt i samförstånd med en obstinat sittande regering som inte följer riksdagens beslut. Det är väl ingen demokrati.

Det är motstående intressen med jakt/älg/varg/betning. Såsom betalningen för skogsråvaran utvecklas och att det trots älgskador blir nog med skog ändå fastän jag har mest tallmark och på vissa håll vandringsälg, så föredrar jag bra älgjakt före noll älg/ noll älgbetning fixat mha fet vargpopulation. Som jägare vill man balansera populationer så att det inte svänger naturligt i ständiga obalanser, allt för att få en fin andel att hämta från moder natur till min familj. I det ligger att ingen jägare kommer vilja skjuta bort bytesdjuren. I det ligger att balansera även predatortrycket.
Som naturvän tycker jag det är fel att människa frånsäger sig sin inblandning i naturens gång. Naturen är skitdålig på att mildra enorma svängningar. Det blir bara upp-och nedgångar om-och-om igen. Gnagarår/ harpest/skabb /viltolyckor och sen överflödsår när vi ändå inte kan/får/hinner skörda då heller. Säg att det blir mycket älg några säsonger, ja då tar det ju fan 3 år innan tilldelningen ökar eftersom det ska inventeras/administreras/samrådas/överklagas osv. Och då har vi säkert 2000 vargar som sen betar av älgarna och sen ska äta hundra och katter och få skabb och svälta ihjäl.
Nej, politiken måste kliva över särintressena och styra upp hur vad saker och ting får kosta och vara tydliga med vad man får förvänta sej tåla. Som idag är ju alla siffror på glid till förmån för människor som inget har att förlora i människornas värld. Föreningarna med några hundra medlemmar som överklagar och gåtfullt nog har givits talerätt är ju en katastrof. Det är väl ingen demokrati alls det.


Mycket bra konstaterat och formulerat. Här finns ju skribenten som Fredrik Reuter söker!!

+1på det 👍👍👍

Avatar Fallback

Re: Första vargreviret i Jönköpings län konstaterat

jannee  
#697014 Sanna mina ord.
Den familjen blir inte långvarig, finns väl inget som jägare avskyr mer än varg.
Där jag bor får jägarna spelet bara de för höra talas om lo och vore det varg ginge de direkt ut för att jag "vildsvin" :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).