Essity har tre produktgrenar genom Personlig hygien, Mjukpapper för konsument och Professionell hygien. Inom dessa grenar finns starka varumärken såsom Tork, Edet, Lotus, Libresse och Libero. Här visar rapporten att mjukpapper till konsument gått mycket starkt och eftersom "toapapper" som produktgren står för 41% av Essitys omsättning så gjorde de under 2020 en total vinst om drygt 17,5 miljarder kronor (EBITDA), detta är en vinstökning med 11%.
Värt att notera är att Essity har starka band med SCA som levererar pappersmassa till främst Essity i Norden och nu visar alltså Essity upp ekonomiska siffror som visar att företaget har en vinst som nästan är i paritet med SCA:s hela omsättning.
Utifrån Essitys bokslut 2020 så blir det intressant att se boksluten för de skogsbolag som levererar massa till företag som Essity. I Norden gäller det främst SCA, Södra och Metsä. Har skogsbolagen orkat följa med i utvecklingen under året och dessutom kunnat dragit nytta av ett Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub? ?
Något som kan diskuteras när "toapapper" säljer som aldrig förr är det faktum att vi konsumenter verkar föredra premium toapapper. Detta innebär att en ökad del av juvenilved måste användas för råvaran och det får man enbart från gallringsved.
Här kan du läsa mer om Essitys bokslut: https://www.essity.se/media/press-relea ... 449fe9ff6/