Skogsnyheter

Essity bokslut 2020 - Bästa i företagets historia

3 inlägg 2221 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Essity bokslut 2020 - Bästa i företagets historia

Fredrik Reuter  
#696920 Idag presenterar Essity sitt ekonomiska bokslut för 2020. Det är en stark rapport och Essity visar upp en vinst som är den bästa någonsin för företaget. Anledningen är COVID-19 och ett ökat fokus på hygien hos konsumenter men samtidigt visar sifforna att försäljningen till sjukvård har minskat.

Essity har tre produktgrenar genom Personlig hygien, Mjukpapper för konsument och Professionell hygien. Inom dessa grenar finns starka varumärken såsom Tork, Edet, Lotus, Libresse och Libero. Här visar rapporten att mjukpapper till konsument gått mycket starkt och eftersom "toapapper" som produktgren står för 41% av Essitys omsättning så gjorde de under 2020 en total vinst om drygt 17,5 miljarder kronor (EBITDA), detta är en vinstökning med 11%.

Värt att notera är att Essity har starka band med SCA som levererar pappersmassa till främst Essity i Norden och nu visar alltså Essity upp ekonomiska siffror som visar att företaget har en vinst som nästan är i paritet med SCA:s hela omsättning.

Utifrån Essitys bokslut 2020 så blir det intressant att se boksluten för de skogsbolag som levererar massa till företag som Essity. I Norden gäller det främst SCA, Södra och Metsä. Har skogsbolagen orkat följa med i utvecklingen under året och dessutom kunnat dragit nytta av ett Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub? ?

Något som kan diskuteras när "toapapper" säljer som aldrig förr är det faktum att vi konsumenter verkar föredra premium toapapper. Detta innebär att en ökad del av juvenilved måste användas för råvaran och det får man enbart från gallringsved.

Här kan du läsa mer om Essitys bokslut: https://www.essity.se/media/press-relea ... 449fe9ff6/
Bild från Essity




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Essity bokslut 2020 - Bästa i företagets historia

Sörlänningen  
#696959 I samtal med Södra så har jag ju förstått att de åtminstone på sex månaders sikt inte räknar med att sälja mycket massa. De står och laddar för att stänga ner två av sina tre massabruk under våren och är skraja för att få för mycket massaved in. De vill dock ha väldigt mycket timmer, som bekant.

Samtalen på inspektorn på Södra nu är verkligen annorlunda mot hur de har varit, mer komplicerade. Min inspektor är betänkligt rädd för att plötsligt stå med för mycket massaved framme i mars/april, så det är mycket märkliga önskningar hot och dit.

Avatar Fallback

Re: Essity bokslut 2020 - Bästa i företagets historia

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697081 har funderat varför SCA anser att man på arbetet och offentliga toaletter är proffsanvändare av dasspapper men hemma är man sketen konsument.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).