Motorsåg och handhållet

Husqvarna 435

36 inlägg 7296 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696055 Ska du ändra gnistgap på stiftet så kör det varmt först annars ändrar det sig.
Mellan såole o svänghjul blir ett dubbelvikt skrivarpapper lagom. Det ska vara så nära det går utan atg det tar emot.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435

totte  
#696247 0,5 på stiftet, 0,2 - 0,3 mellan polerna och svänghjulet. Dubbelvikt papper funkar som Mange sa.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435

Tias BM  
#696328 Kolla måtten imorgon sen test start!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435

Tias BM  
#696548 Nytt stift och spolen på 0,20! Gick att dra ca 5 gånger sen samma mot hug! Så köpte en ny spole och då starta den! Men dör lite vid typ halv gas när man ska varva upp den! Och samma om den står ett tag på tomgång så dör den till när man rör gasen! Ändra låg fart ut? Händer inget när jag sprutar men WD 40 och startgas!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435

Williamm  
#696568
Tias BM skrev:Nytt stift och spolen på 0,20! Gick att dra ca 5 gånger sen samma mot hug! Så köpte en ny spole och då starta den! Men dör lite vid typ halv gas när man ska varva upp den! Och samma om den står ett tag på tomgång så dör den till när man rör gasen! Ändra låg fart ut? Händer inget när jag sprutar men WD 40 och startgas!

Öppna L skruven Och kanske skruva in T. På förgasaren så bör det bli bättre, del låter som om den för för lite bränsle.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435

Tias BM  
#696658 Får testa det! Ska bara se om någon har verktyg att låna ut! Får väl beställa annars!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435

Rotvältaren  
#696666
Tias BM skrev:Får testa det! Ska bara se om någon har verktyg att låna ut! Får väl beställa annars!


Ibland sitter det begränsare av plast på ställskruvarna och då får man peta bort dessa och ibland är det splines på ställskruvarna.
Mange gav ett bra tips att komma runt det, han använde en bit gummislang som han pressade på en mejsel och sedan tryckte över ställskruven. Någon form av plastplugg som man kan trycka fast kan också funka.
Det finns verktygsserier med diverse splines och spår att beställa som inte kostar mycket, med en sådan är man helgarderad

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435

Tias BM  
#696712 Får nog söka på en sådan sats! Men ska testa med slang!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435

Rotvältaren  
#696715 Om du har tid att vänta.
https://www.ebay.com/itm/8Pcs-Carbureto ... Swzl9f0J28

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435

Tias BM  
#696850 Funkar med slang men inte perfekt! Men får funka till dom kommer hem! Men tycker det var svårt att höra hur den går på fullt! Har skruvat ut L lite så den varva upp men dog på hög så drog ut den lite också! Ska väl fyrtakta om man gasar obelastat och gå rent med lite takt i stock? Och köra den på Aspen 2T ska väl vara okej?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435

Williamm  
#696855
Tias BM skrev:Funkar med slang men inte perfekt! Men får funka till dom kommer hem! Men tycker det var svårt att höra hur den går på fullt! Har skruvat ut L lite så den varva upp men dog på hög så drog ut den lite också! Ska väl fyrtakta om man gasar obelastat och gå rent med lite takt i stock? Och köra den på Aspen 2T ska väl vara okej?

Ja, du har förstått rät angående hur den ska takta. Aspen 2-t är det bästa att köra sågar på. (om man inte vill experimentera )

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435

Tias BM  
#696859 👍 Tackar för det! Nej inga experiment här 🙃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435

Tias BM  
#696896 Tänkte på noshjulet på svärdet! Gick och tog motorsågskortet så var det mycket prat hur det skulle smörjas! Fett eller olja och några visste inte om det! Vad är bäst? Fundera också på nållagret som sitter vid kopplingen på hva om det ska smörjas med någon intervall och med vad? Jag fettade in det på denna!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696898 Det är svårt att höra om man är lite otränad. Får du den att gå upp i varv utan att tveka är det nog rätt ok. Hög och låg påverkar varandra.
Tändning ändras efter varvtal i en tändkurva. Det kan vara svårt o höra skillnad på taktning och varvtals reglering.
Går den bra har ork i stock inte tvekar eller ryker varm så är det nog bra.

Bäst är om kedjeoljan smörjer alltihop.
Upp med pumpen på max om det går och inte fetta, hellre olja.
Fettas noshjul innifrån-ut kommer inte oljan utifrån-in.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 435

stefan elvis  
#701673 Köpte en 435a på en nätbutik för att jag var lite nyfiken hur en 3t kr såg funkar att ha i skogen. Till vedhuggning.
Öppna ljuddämparen o justera förgasare men fick inte up nå vidare varv på den. Satt nått husqvarna stift på den (Kina?) jag bytte till ett annat och sen blev det skillnad 😀. Så stiftet måste vara defekt fast det var spritt nytt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).