Motorsåg och handhållet

18" Svärd.

10 inlägg 1333 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

18" Svärd.

Husqvarna 550XPG  
#696815 Vad tror folket om att slänga på ett 18" svärd på en Hqv 550xp 2016 års modell? 🌲 🌲 🌳 🌳



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 18" Svärd.

Vardon  
#696819 Tänkte du dig kapa ved hela dagen eller såga i skogen? Jag kör 20 på motsvarande jonsered och det duger till mig.

Avatar Fallback

Re: 18" Svärd.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696825 Det funkar väl om du nödvändigtvis vill det. Men vad är grejen? Enstaka övergrova träd går det bra till.

Användarvisningsbild

Re: 18" Svärd.

Husqvarna 550XPG  
#696842
Vardon skrev:Tänkte du dig kapa ved hela dagen eller såga i skogen? Jag kör 20 på motsvarande jonsered och det duger till mig.


Har en trakt med några större träd som inte går å ta med 15". Har ett 18" liggande kvar sen inbrottet då de tog 560n.

   TS
Avatar Fallback

Re: 18" Svärd.

Amatörhuggare 62  
#696844 Det funkar , om det är några.

Avatar Fallback

Re: 18" Svärd.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696846 Det funkar säkert. Men det ska vara extrema träd om man inte tar dem med 15" och gör instick.

Avatar Fallback

Re: 18" Svärd.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696862
Husqvarna 550XPG skrev:Vad tror folket om att slänga på ett 18" svärd på en Hqv 550xp 2016 års modell? 🌲 🌲 🌳 🌳


Funkar bra! 👍

Avatar Fallback

Re: 18" Svärd.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696864
Skogsola skrev:Det funkar säkert. Men det ska vara extrema träd om man inte tar dem med 15" och gör instick.


Allt går med yxa, men rätt verktyg till rätt sak så funkar det bättre. Bara en sån sak som att kvista en grov gran går bättre med längre svärd.

Finns ju säkert dom som tar med med ett 13" också, vilket givetvis också går.

Användarvisningsbild

Re: 18" Svärd.

Vardon  
#696867 Ja sen har du bråttom och är proffssågareckanske det går långsamt åt dig det vet jag inte. Dock brukar jag bara fälla och rotkapa med 20 tummarn. Och har med mig en 550 med 15 tum för att kvista. Hitta din metod som funkar för dig.

Användarvisningsbild

Re: 18" Svärd.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696881
Husqvarna 550XPG skrev:
Vardon skrev:Tänkte du dig kapa ved hela dagen eller såga i skogen? Jag kör 20 på motsvarande jonsered och det duger till mig.


Har en trakt med några större träd som inte går å ta med 15". Har ett 18" liggande kvar sen inbrottet då de tog 560n.

Körde 550 med 18 under ett år för att ta ner grövre gårdsträd. Fungerade bra även om den förstås blir lite mindre rapp. Bytte upp mig till en större såg med 20 senare. Men som, andra sagt, är det inte väldigt många så blir det nog bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).