Traktorer och processorer

Hur få igång niab 5-15b

73 inlägg 33334 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur få igång niab 5-15b

Svenf  
#696847 I tråden "kapsåg NIAB" finns en funktionsbeskrivning att ladda ner.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

blandadskog  
#696848 Det är inte en insex, det är en liten ratt som sitter uppepå ventilhuset i sågänden. Jag skall ta en bild men det kan dröja ett par dar då jag måste ta hand om djuren, då får Niaben svalna.

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

blandadskog  
#696869
Svenf skrev:I tråden "kapsåg NIAB" finns en funktionsbeskrivning att ladda ner.

Tack för funktionsbeskrivningen, jag blev så sugen att jag gick ut i kylan för att ta reda på vad ratten egentligen är till. Den är för att kunna släppa på trycket till svärdet så det går att dra ner och fila/spänna kedjan. Jag hade fått för mig att det var till smörjningen, men det var nog något skräp i slangen till smörjningen. Har gjort rent och provat lite, det verkar som det fungerar som det skall nu! Förträffligt forum detta, tack alla som kommer med goda råd och bra tips. 👍

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Robertberg  
#697093 Tar man bort ratten så är det en insexa där under, storlek 8 om jag inte gör fel.
På min så är ratten sliten och man måste använda insexnyckel för att lossa skruven.

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697124
Robertberg skrev:Tar man bort ratten så är det en insexa där under, storlek 8 om jag inte gör fel.
På min så är ratten sliten och man måste använda insexnyckel för att lossa skruven.


O på min saknas ratten därav skrev jag att det är en insexa.

Örat för mäthjulet är nu riktat och fastsvetsad i klämbanken. Bussningen som gick igenom glidbussningarna var dock oval och krokig så nästa steg är att tillverka en sådan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697948 I väntan på bussningen så har jag förkovrat mig i funktionsbeskrivningen som nån länkade till. Jag är nu rätt säker på att det var elventilen som var orsaken till att knivarna inte höll trycket. Passade även på att beställa två nya mössingsbussningar som stålbussningen sitter i. De borde komma i morgon tillsammans med lite John Deere-grön färg. Det är för övrigt den färgen maskinen är lackad med, det fick jag veta för några år sedan då jag pulverlackade om spakstället. Pulverlackfirman gör mycket traktordelar (bukplåtar mm) o såg direkt att det var den färgen. Blev så sugen så jag lade på piggkedjorna idag o hängde på niaben. Väntar med att mäta trycket på knivarna iom att jag tror att problemet är löst. Får riva ner ett par granar i morgon så jag har nåt att testa maskinen på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

blandadskog  
#700145 Jag har bytt svärd och kedja, vilken skillnad! Men jag har problem med mäthjulet, när jag öppnar klämbanken och drar in bommen så fungerar mätningen dåligt. Det verkar som att cylindern som skall trycka hjulet mot stammen inte går ut som det skall. Det måste ha blivit fel kedja när jag beställde från Nima, trots att svärdet är så långt tillbakajusterat som det går är kedjan för hårt spänd. Tänkte att den drar nog ut sig efter ett antal kapningar, men icke. Skall ringa säljaren och höra. 🌲 🌳 🚜 🌲

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

blandadskog  
#701131 Det visade sig vara för kort kedja, en länk längre blev bra. Mäthjulet är känsligt för krökar, för att få stammen genom klämbanken måste den öppnas så mycket att krökarna går igenom och då går inte hjulet emot, för dålig/liten rörelsemån på armen som håller mäthjulet.

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701151 Nu har jag satt i hop allting runt mäthjulet med nya bussningar o allt är riktat. Blev jättebra o mätningen verkar funka bra. Dock kvarstår problemet med trycket på kvistknivarna. Måste mäta lite tryck för att komma vidare. Punka på bakhjulet på traktorn var ju heller ingen höjdare.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

blandadskog  
#701731 Det har uppstått ett problem. Blev några timmar gallring i går, men spaken som är till sågen skall tryckas framåt för att det skall gå att vinscha har börjat krångla. När vinschspaken skall dras tillbaks till sågläget går det väldigt trögt, får nästan ta till våld för att få tillbaka spaken. Känns som om den sitter fast! Vad kan ha hänt?

Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701839 Låter som ventilen krånglar. Går länkaget upp till ventilen lätt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur få igång niab 5-15b

blandadskog  
#702009 Det är nog ventilen. Det går så trögt att "armen" upp till ventilen tenderar att böja sig. Blir till att ta isär och undersöka. Men lite konstigt är det, när jag för spaken fram och tillbaka utan att använda vinschen går det lätt, men när jag har använt vinschen sitter spaken (ventilen) nästan fast.

Användarvisningsbild

Re: Hur få igång niab 5-15b

Blekingeskog  
#786856 Tänkte kolla om någon vet vad det kan vara för fel på min niab??

Mätningen nollar ibland, verkar vara när det skakar till lite.
Kan det vara glapp någonstans??
Den ska ju nolla när man tar i sågspaken!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).