Motorsåg och handhållet

pallar 545/550xp planksågning?

21 inlägg 2970 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

pallar 545/550xp planksågning?

grönmossa  
#696703 Hej Motorsågers!

Jag har en lite för liten motorsåg för att göra grövre jobb. Tanken var att uppgradera till en lite kraftigare men skillnaden i pris upp till 545 MII är tillräckligt liten för att jag inte ska gå dit. En del säljer ju dessutom 550xp för bara liiiite mer budget...
I alla trådar hittills så säger alla 550 för mer effekt för lite pengar. Men 545:an har mer vrid och sågen går ju på vridmomentet när man fäller?
Jag råkade springa på klyvutrustning som passar och det ska tydligen gå, i min värld borde vridet vara bättre på en klyvning. Klarar någon av de är sågarna att kapa plank?

På 80-talet var inte många sågar lika starka som de vi kan köpa idag, och inte alls så mycket volym. Och vi sågade plank.
Är det bara drömtänk på nya maskiner, eller går det?
Eller ska jag börja spara pengar till en portabel bandsåg? 😀



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: pallar 545/550xp planksågning?

Williamm  
#696705 Nu har jag ingen direkt erfarenhet. (Men många här har sagt i liknande frågor)
För att kliyvsåga plank så är nog 550/545 för små.
Det handlar inte bara om effekt utan hur sågen är anpassad för att jobba hårt. Vid fällnig kör du ju bara full belastning i kap i någon minut i sträck med pauser i mellan.
När du sågar plan på längden så är belastningen högre än i kap och du sågar ofta kring 10min i stärk. Då går en liten såg för varm.

När det gäller klyvsågning så brukar det rekommenderas 70cc och uppåt. Då har också gamla sågar en fördel i att man kan justera förgasaren manuellt och då ge en fetare blandning vilket behövs då.

En äldre såg på 80- 120cc är nog det mest lämpade på planksågning i större skala.
(ska du bara såga upp en stock till plank så så räcker det med en 50cc)

Hälsningar Williamm.

Användarvisningsbild

Re: pallar 545/550xp planksågning?

totte  
#696708 Instämmer helt med Williamm! 545 och 550 är alldeles för små och helt olämpliga för planksågning.

grönmossa skrev:På 80-talet var inte många sågar lika starka som de vi kan köpa idag, och inte alls så mycket volym.


Det där är nog ett litet missvisande minne tror jag. Visst fanns det småsågar då också men knappast fler än nu. Och sågarna i allmänhet var vanligen starkare i vridmoment, hade lite lägre varvtal, kunde justeras så som Williamm skriver och var generellt mycket hållbara.

Så antingen försöker du få tag på en rejäl såg på 70+ cc eller så är det att spara till bandsågen.

Användarvisningsbild

Re: pallar 545/550xp planksågning?

Vardon  
#696709 Beror väl på vilken mängd du ska såga, här är vi inne på minst 3e stihl 660 eller motsvarande. Hur långt svärd tänkte du köra och hur bråttom har du?

Ja de pallar det frågan är hur länge. Men man måste väl inte gå på ett bandsågverk? Personligen har jag sagt att nästa såg blir elsåg. Stihl 661 som är väl väldigt lika 660 har 0,85 l bensintank och antingen tankar man efter första snittet eller så får man tanka ganska snart inom det andra tycker jag. Så på en 550 kan du nog räkna med en tank per snitt skulle jag gissa.

Användarvisningsbild

Re: pallar 545/550xp planksågning?

grönmossa  
#696710 Får bli nåt annat får planksåg framöver. 👍
Fortfarande konfunderad över likheterna mellan 545 och 550. Inte ens Hva själva har någon bra förklaring när man ska välja a eller b. Men på pappret har 545:an mer vrid. Varv är ju bra vid kvistning tänker jag. För min del kommer det att vara betydligt mer kapa vedkutsar än kvist.

   TS
Användarvisningsbild

Re: pallar 545/550xp planksågning?

grönmossa  
#696711
Vardon skrev:Beror väl på vilken mängd du ska såga, här är vi inne på minst 3e stihl 660 eller motsvarande. Hur långt svärd tänkte du köra och hur bråttom har du?

Ja de pallar det frågan är hur länge. Men man måste väl inte gå på ett bandsågverk? Personligen har jag sagt att nästa såg blir elsåg. Stihl 661 som är väl väldigt lika 660 har 0,85 l bensintank och antingen tankar man efter första snittet eller så får man tanka ganska snart inom det andra tycker jag. Så på en 550 kan du nog räkna med en tank per snitt skulle jag gissa.


Ja, det är ju helt klart ett alternativ också, har ett par elsågar redan (batteri och sladd) och de skulle behöva lite mer kräm tänker jag. Hade varit skönt att kunna kapa ner redan i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: pallar 545/550xp planksågning?

Vardon  
#696713 Med elsåg menar jag då 3 fas motor med svärd som tex logosol saluför

Användarvisningsbild

Re: pallar 545/550xp planksågning?

totte  
#696719
grönmossa skrev:Får bli nåt annat får planksåg framöver. 👍
Fortfarande konfunderad över likheterna mellan 545 och 550. Inte ens Hva själva har någon bra förklaring när man ska välja a eller b. Men på pappret har 545:an mer vrid. Varv är ju bra vid kvistning tänker jag. För min del kommer det att vara betydligt mer kapa vedkutsar än kvist.


Jo 545 är mer av vad som brukar kallas farmarsåg. Lite lägre effekt, lite mer vrid gör att den är lite mer allround för att t ex kapa ved och andra gårdsjobb och förhoppningsvis hålla lite längre. 550 är trimmad för att ge allt vid höga varv, utpräglad proffssåg som, när den går som den skall och i händerna på ett huggarproffs, har en mycket hög prestation. Så för din användning är en 545 helt klart det bättre valet av de två. Frånsett planksågningen då förstås.

Användarvisningsbild

Re: pallar 545/550xp planksågning?

Williamm  
#696722
grönmossa skrev:Får bli nåt annat får planksåg framöver. 👍
Fortfarande konfunderad över likheterna mellan 545 och 550. Inte ens Hva själva har någon bra förklaring när man ska välja a eller b. Men på pappret har 545:an mer vrid. Varv är ju bra vid kvistning tänker jag. För min del kommer det att vara betydligt mer kapa vedkutsar än kvist.

De är en otydlighet jag självt grunnat över. På 300seriens tid (2000-2010) så var 346(motsvarar 550) pigg och stark, 353(motsvarar 545) var inte lika pigg men starkare och mer lämpad för t.ex. vedsågning.

Nu vet man inte om det är samma med 550 och 545. Någon som har båda kanske vet?

Edit @totte svarade redan.

Användarvisningsbild

Re: pallar 545/550xp planksågning?

grönmossa  
#696723
totte skrev:Jo 545 är mer av vad som brukar kallas farmarsåg. Lite lägre effekt, lite mer vrid gör att den är lite mer allround för att t ex kapa ved och andra gårdsjobb och förhoppningsvis hålla lite längre. 550 är trimmad för att ge allt vid höga varv, utpräglad proffssåg som, när den går som den skall och i händerna på ett huggarproffs, har en mycket hög prestation. Så för din användning är en 545 helt klart det bättre valet av de två. Frånsett planksågningen då förstås.


Då är jag inte helt ute med min tolkning trots allt. Kan tycka att Qvarna kan vara lite tydligare på den punkten. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: pallar 545/550xp planksågning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696738 Jag vet inte om det är olika cylindrar eller portning på 545/550. De har nog samma vad man kan se på nummer o spränskiss.

Avatar Fallback

Re: pallar 545/550xp planksågning?

maltex  
#696745 Både 545 och 550 är väl mest huggarsågar,ved kubbning funkar med måtta. Om man vill att sågen ska må bra enligt mina erfarenheter.

Användarvisningsbild

Re: pallar 545/550xp planksågning?

grönmossa  
#696753
Mange skrev:Jag vet inte om det är olika cylindrar eller portning på 545/550. De har nog samma vad man kan se på nummer o spränskiss.


Enligt lokala butiken är det iaf olika cylindrar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: pallar 545/550xp planksågning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696760 Det är möjlig men de har samma nummer o ser lika ut på de skisser jag tittade på.

Användarvisningsbild

Re: pallar 545/550xp planksågning?

Williamm  
#696797 Det kan vara att enda skillnaden på 550 och 545 är att 545 har vanlig vevaxel och 550 så kallad fullcirkel vevaxel?
1611684325_skaermbild_fran_2021-01-26_19-04-05.png
1611684325_skaermbild_fran_2021-01-26_19-04-19.png
Senast redigerad av Williamm tis 26 jan 2021, 19:37, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).