Traktorer och processorer

Köpa ny/beg kran

41 inlägg 8552 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny/beg kran

JohannesG  
#696653
kungsis skrev:Och det är ju så att jag vet vad jag har nuläget och är nöjd med det 😀

Absolut inget fel i det.

kungsis skrev:Det väger och jag vill inte ha extra vikt, utan vill ha möjlighet att lyfta så mycket som möjligt. Sedan har jag en filosofi att jag vill ha så enkla saker som möjligt. Ju enklare desto mindre som kan gå sönder. Jag har iof funderat på att konstruera ett manuellt/mekaniskt utskjut, men inte riktigt kommit i mål.

Klart det väger lite mer, om vikten är ett problem för maskinen den ska sitta på är det definitivt värt att beakta. Men för lyftkraften kan jag inte köpa argumentet riktigt. Lyftkraften kan kompenseras genom hydrauliken eller lite större kran. Klart att i teorin skulle kranen utan utskjut alltid lyfta lite mer. Men titta snarare på vilket behov du har i lyftkraft och räckvidd samt hur stor kran maskinen tillåter med hänsyn till vikt.

Utskjutet är verkligen ingen avancerad konstruktion, och inte krånglar det heller. Skulle snarare tro att ett manuellt utskjut ställer till mer bekymmer. Dels är det ett extra moment att ändra längd, och sedan när du väl förlängt kranen är den klumpigt lång när du kommer till lasset. Indragen är den istället för kort. Slangar utanpå vippen får du även med manuellt utskjut, om det kanske är dessa som upplevs som ett problem.
Den energi du eventuellt tänkt lägga på ett manuellt utskjut kan du hellre lägga på att förfina slangskyddet på ett hydrauliskt utskjut. Och det är mindre arbete med. En bockad plåt eller U-provil så är det klart.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny/beg kran

JohannesG  
#696654 Sen finns ju Mowi också. Då får du en hyfsat vettig geometri helt utan utskjut. Men blir kanske tyngre än du önskar.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny/beg kran

ss0803  
#696660
JohannesG skrev:Sen finns ju Mowi också.

+1

Tycker det låter som trådskaparen ska kolla på parallellförda kranar istället.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696684
kungsis skrev:
JohannesG skrev:Bultmönstret följer en standard. Såvida man inte byter till en mycket större kran med fyrkantsmönster så är i stort sett alla samma. Brukar vara 300mm cirkel med 8 st M20.

Varför är du så rädd för utskjut? Finns helt ärligt mest fördelar.


Det väger och jag vill inte ha extra vikt, utan vill ha möjlighet att lyfta så mycket som möjligt. Sedan har jag en filosofi att jag vill ha så enkla saker som möjligt. Ju enklare desto mindre som kan gå sönder. Jag har iof funderat på att konstruera ett manuellt/mekaniskt utskjut, men inte riktigt kommit i mål. Och det är ju så att jag vet vad jag har nuläget och är nöjd med det 😀

Mvh
Kungsis

Fanns innan några kranar med mekaniska utskjut och de ger fler leder i mekaniken som ska smörjas så ett hydrauliskt utskjut är enklare konstruktionsmässigt o underhållsmässigt

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny/beg kran

halvproffs  
#696690
gnisten83 skrev:
kungsis skrev:
JohannesG skrev:Bultmönstret följer en standard. Såvida man inte byter till en mycket större kran med fyrkantsmönster så är i stort sett alla samma. Brukar vara 300mm cirkel med 8 st M20.

Varför är du så rädd för utskjut? Finns helt ärligt mest fördelar.


Det väger och jag vill inte ha extra vikt, utan vill ha möjlighet att lyfta så mycket som möjligt. Sedan har jag en filosofi att jag vill ha så enkla saker som möjligt. Ju enklare desto mindre som kan gå sönder. Jag har iof funderat på att konstruera ett manuellt/mekaniskt utskjut, men inte riktigt kommit i mål. Och det är ju så att jag vet vad jag har nuläget och är nöjd med det 😀

Mvh
Kungsis

Fanns innan några kranar med mekaniska utskjut och de ger fler leder i mekaniken som ska smörjas så ett hydrauliskt utskjut är enklare konstruktionsmässigt o underhållsmässigt


Vet en Nokka här som har mekaniskt utskjut.
Välsmord men ändå lagad och förstärkt en hel del.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

kungsis  
#696870 Jo, jag förstår att vissa kan tycker att det är bra med utskjut, men inte jag. Som sagt, mer vikt (extra ventil, cylinder och fästöron, förstärkningar och material för att utskjutet ska glida och inte minst materialet till själva utskjutet). Och samtidigt kan alla dessa saker kan bidraga till framtida reparationer. Visst går det att kompensera för vikten, men då skenar det lätt iväg. Jag vill t.ex inte ha en större traktor än min Fiat 680 och jag vill inte ha stödben när jag kör i skogen. Det är ju ingen stor egendom jag har och återigen, jag är egentligen nöjd med det jag har. Fast den börjar bli sliten.
Movi har jag länge kollat på, men jag tycket det verkar som att man får bygga onödigt högt, för att kunna lägga kranen framåt över hytten och det blir ostabilare och försämrar ju räckvidden. Just tyngdpunkt och höjd är anledningar att jag vill ha en kran med cylindern till bommen bredvid pelaren.
Förresten verkar det i nuläget som att jag får leta begagnad eller välja "billigare" fabrikat, då de, som jag fått intryck av håller hög kvalité, endast verkar göra större och mera komplicerade kranar.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

kungsis  
#696871
gnisten83 skrev:Fanns innan några kranar med mekaniska utskjut och de ger fler leder i mekaniken som ska smörjas så ett hydrauliskt utskjut är enklare konstruktionsmässigt o underhållsmässigt


Det jag funderar på har väldigt få likheter med t.ex Weimer eller Nokka.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696930 Inga problem med 12t vagn och 7,5 m kran efter en Fiat 680 i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny/beg kran

molnia  
#696943 Vi hade en ca 5m patukran förut och nu en moheda K 45 kran med ca 6,2?m räckvidd och utskjut. Utskjutets slangdragning finns mkt annat att önska och jag har strykit på fett på glidytor(service) och utskjutets går bedrövligt långsamt på traktorn hydraulik. Men trots alla nackdelar och problem skulle jag inte vilja gå tillbaka till en kortare kran utan utskut.
Visst 2 lika långa kranar, ena med utskut andra utan o samma lyftkapasitet så är ju egenvikt en på utskjutskranen mer, men försumbar.

Ett takmontage med endast 5 m kran gör att man "tappar" räckvidd när kranen sitter högre än på tex vagnen, blir att kranlängd "går åt för att bara nå ner till marken"

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

maltex  
#696944 Behovet av kranlängd styrs väl mest av användarens arbetsmetodik,inte av vad andra tycker.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny/beg kran

halvproffs  
#696969
maltex skrev:Behovet av kranlängd styrs väl mest av användarens arbetsmetodik,inte av vad andra tycker.


Har haft olika längd men ingen tilläckligt lång😉
Min minsta (Nokka) var 4,3m den var för kort men stark o bra. Mycket krångligt med långa stockar.
Den har har nu (Vreten) 6,5m är ännu starkare.
Bra om jag har olika sortiment och kan lasta av på bägge sidor av skogsbilvägen.
Ska TS ha en på traktorn behövs oftast längre kran som tidigare skrivet.
Är säkert inte lätt att hitta en bra begagnad kran som inte sitter på en vagn!?

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

maltex  
#696973 Har TS klarat sej med en 5m kran och varit nöjd med den kanske inte längre kran är prio 1. Små kranar utan utskjut brukar väl heller vara längre än drygt 5m. Brukar bli konstig geometri på såna.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny/beg kran

molnia  
#696975
maltex skrev:Behovet av kranlängd styrs väl mest av användarens arbetsmetodik,inte av vad andra tycker.


Helt riktigt, och bryr man sig inte om andras erfarenheter och tyckande så skapar man kanske inte en tråd om sina funderingar...
Jag har full respekt för TS val, delar bara mina erfarenheter och utifrån dem, tyckande...

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

maltex  
#696977 Det ultimata är väl annars en lagom lång kran med utskjut.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

kungsis  
#697119
bengt.a skrev:Inga problem med 12t vagn och 7,5 m kran efter en Fiat 680 i skogen.


Men då sitter väl kranen på vagnen eller? Tycker väl själv att det blir lite vingligt redan med en 5meters kran på traktorn.

Mvh
Kungsis

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).