kungsis skrev:Och det är ju så att jag vet vad jag har nuläget och är nöjd med det 😀
Absolut inget fel i det.
kungsis skrev:Det väger och jag vill inte ha extra vikt, utan vill ha möjlighet att lyfta så mycket som möjligt. Sedan har jag en filosofi att jag vill ha så enkla saker som möjligt. Ju enklare desto mindre som kan gå sönder. Jag har iof funderat på att konstruera ett manuellt/mekaniskt utskjut, men inte riktigt kommit i mål.
Klart det väger lite mer, om vikten är ett problem för maskinen den ska sitta på är det definitivt värt att beakta. Men för lyftkraften kan jag inte köpa argumentet riktigt. Lyftkraften kan kompenseras genom hydrauliken eller lite större kran. Klart att i teorin skulle kranen utan utskjut alltid lyfta lite mer. Men titta snarare på vilket behov du har i lyftkraft och räckvidd samt hur stor kran maskinen tillåter med hänsyn till vikt.
Utskjutet är verkligen ingen avancerad konstruktion, och inte krånglar det heller. Skulle snarare tro att ett manuellt utskjut ställer till mer bekymmer. Dels är det ett extra moment att ändra längd, och sedan när du väl förlängt kranen är den klumpigt lång när du kommer till lasset. Indragen är den istället för kort. Slangar utanpå vippen får du även med manuellt utskjut, om det kanske är dessa som upplevs som ett problem.
Den energi du eventuellt tänkt lägga på ett manuellt utskjut kan du hellre lägga på att förfina slangskyddet på ett hydrauliskt utskjut. Och det är mindre arbete med. En bockad plåt eller U-provil så är det klart.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II