Traktorer och processorer

Köpa ny/beg kran

41 inlägg 8554 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa ny/beg kran

kungsis  
#696157 Jag har i nuläget en Patu kran hängande i 3-punkten. Den börjar bli sliten, då den är mer än 30år gammal. Funderar bl.a på om jag ska göra ett fäste typ Jake eller en ram runt bakrutan som fortsätter över hytten. För stunden lutar det åt Jake-varianten, då det blir lägre, men samtidigt skymmer det ju sikten mot vagnen mycket mera. Så jag kanske ändrar mig. Det jag mest funderar på är nästa kran. Skulle väl helst vilja köpa en bra begagnad kran av bra kvalité. Men samtidigt funderar jag på om jag tänker fel. Utvecklingen går ju framåt och både material, beräkningsprogram och geometri förbättras ju ständigt. Men jag har samtidigt fått intryck av att utvecklingen inom industrin numera främst är inriktad på vinst hos ägare, än att förbättra livslängd på produkter. Så frågan är: Försöka hitta och köpa en bra 10-15-20 år gammal kvalitetskran eller en ny lågpris?

Mvh
Kungsis



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696238 Beg kvalitet. Tror inte Jake stör mer än breda stolpar för högre montage. Vrid drag på kärran så ser man lite bättre genom grinden.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

Ådii  
#696327 Du kan nog titta på en ny Farma också, våran 8,5 G2 har vi haft snart 7 år och lastat runt 11.000m3 med samt använt den till att klippa med ett ackumulerande aggregat nästan varje år utan att ha behövt svetsa den eller nåt.
Den väger ju också 850kg utan grip och rotator och runt 1020kg med men t.ex. motsvarande Kronos 5000 går på ca 1000kg+ utan grip och rotator. Och det påverkar ju en del när du ska ha Jake.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

550  
#696346 Hur lätt är det att få tag i en begagnad kran som inte är utsliten? Bästa är att ta in offerter på flera nya, så har du något att jämföra med när du letar begagnad.

Finns det någon standard på bultmönstret eller använder varje tillverkare sitt eget? Några som köper in vridhus från samma leverantör? Blir alltid tråkigt om man behöver bygga om för att man byter upp sig till nyare kran i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

kungsis  
#696392 Tack för svaren 😀 Just Farma har jag kollat på och kranen C4,6 G2 har jag fått ett pris på = 57tusen. Men samtidigt är jag tveksam. Man har ju läst, bl.a på detta forum, om folk som haft problem med sina Farma kranar. Att det troligtvis inte är samma bultdelning på kranarna ser jag inte som ett problem. Fiaten jag har kanske jag kan hålla i gång i 20 år till och samma sak med min kropp och det är en tidsperiod som jag förutsätter att kranen ska fungera. Och sedan är det ju så att kranen jag har i nuläget fortfarande är funktionell, så jag har ju tid att leta. Om jag satsar på fäste typ Jake så har jag krav på att cylindern till bommen ska sitta bredvid pelaren, ha dubbla vridkolvar och en räckvidd på ca.5meter. Vill inte ha utskjut.
Om jag köper ny har inte Moheda, enligt deras hemsida, någon kran som är kortare än 6,2meter. Ungefär samma sak med Patu/Kesla. Samma sak med Vreten och de verkar inte ha någon utan utskjut. Palms har ju med dubbla vridcylindrar och rätt längd, men då verkar de ha utskjut. Weimers kranar har ett glapp från 4,2m till 6.7 och då har den längre utskjut. Något förslag utöver Farma?

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

maltex  
#696405 KTS har väl 5,3 m kran utan utskjut.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

morco  
#696417 Jag har en begagnad Farma 5,1D från 2008 med hydraulisk vinsch och PTO pump, jag köpte den av en god vän som kört den på mindre gård efter Gudrunstormen och därefter sporadisk använd för årsved. Jag själv har inte tagit den i drift pga tidsbrist och olämplig traktor.

Skickade dig telefon och uppgifter i PM om du är intresserad så hör bara av dig.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny/beg kran

JohannesG  
#696496 Bultmönstret följer en standard. Såvida man inte byter till en mycket större kran med fyrkantsmönster så är i stort sett alla samma. Brukar vara 300mm cirkel med 8 st M20.

Varför är du så rädd för utskjut? Finns helt ärligt mest fördelar.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny/beg kran

Fredi  
#696536
JohannesG skrev:
Varför är du så rädd för utskjut? Finns helt ärligt mest fördelar.


Är av samma åsikt, varför inte utskjut? Kranen är alltid lite för kort ibland oberoende av längd. Hade en nokka förut som var ca 6,1 m med utskjut. Tyckte den var alltför kort. Nu en Palms 5.85 (8,5m) med dubbla utskjut men även denna är för kort ibland 😀

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

550  
#696562 I sak håller jag med om att utskjut inte bara har fördelar. MEN, i detta fall med montering på traktor, tror jag att det kan finnas stora fördelar med att ha utskjut.

Den tänkta räckvidden verkar rätt kort för att ha kranen på traktorn. När man lyfter mitt över kärran försvinner ca en meters räckvidd vilket gör att kranen blir svagare där. Under 6 m känns ganska kort om den sitter på en traktor 🤔
Beror också på hur stor traktorn är.

Undrar var gränsen går till att det går att använda 8x300 mönster?

@Fredi vad har du för bultmönster på din stora Palmskran? Hur är den kranen att använda? På pappret ser den ut att likna Cranab FC53DT.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696612 Fmv körde med 300 bultcirkeln på sin 360 kran som nådde 7,3 med dubbelteleskop men 350 i fyrkant på 470 modellen så där fanns gränsen för de bultmönstret på 90talet

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

550  
#696615 Vet du vad det är på din M65, ännu större?

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696618 Fyrkant 350mm med 8st M24

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

kungsis  
#696634
JohannesG skrev:Bultmönstret följer en standard. Såvida man inte byter till en mycket större kran med fyrkantsmönster så är i stort sett alla samma. Brukar vara 300mm cirkel med 8 st M20.

Varför är du så rädd för utskjut? Finns helt ärligt mest fördelar.


Det väger och jag vill inte ha extra vikt, utan vill ha möjlighet att lyfta så mycket som möjligt. Sedan har jag en filosofi att jag vill ha så enkla saker som möjligt. Ju enklare desto mindre som kan gå sönder. Jag har iof funderat på att konstruera ett manuellt/mekaniskt utskjut, men inte riktigt kommit i mål. Och det är ju så att jag vet vad jag har nuläget och är nöjd med det 😀

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696644 Varför ha ett mekaniskt utskjut om man inte vill ha besvär ? Största fördel med utskjut är när man lastar av tycker jag, lättare att jämndra vältan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).