Traktorer och processorer

Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

31 inlägg 5943 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Bruksarn74  
#696337 Alla motoroljor är blandbara med varandra.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Kariknallen  
#696354 Jag hittar ingen pump mellan tanken och handpumpen.
Jag måste alltid handpumpa innan jag startar annars får jag aldrig igång traktorn. Kanske tyder detta på något sorts fel. Men jag tycker att traktorn drar väldigt lite bränsle. Har någon gång tagit bort förfiltret med glaskåpan för att jag misstänkte att det samlats vatten där men det fanns inget.
Det blir mer sommarjobb alltså!
/Harald

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

550  
#696356 Så ska det väl inte behöva vara? Behöver du pumpa även om traktorn bara har stått ett par dagar menar du? Har bara använt handpumpen för att lufta systemet.

Användarvisningsbild

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Kariknallen  
#696362 Javisst! jag brukar handpumpa ungefär 10 tag tills det börjat låta DUNK DUNK och det börjar droppa diesel!
Därefter måste jag snabba på. Om jag väntar mer än fem minuter får jag inte igång traktorn!
Detta betyder alltså att det är någon sorts läcka i bränsleinsuget?
Kanske bara att byta packningar eller dra åt några muttrar?
Intressant!!!
/Harald

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

tallen100  
#696388
550 skrev:
@tallen100 är du säker på att Zetor har en matarpump? Jag tror inte det sitter någon mer pump än insprutningspumpen på vår traktor, men det är inte samma modell. Handpump och förfilter sitter innan bränslefiltret. Efter bränslefiltret sitter insprutningspumpen.

Är dåligt insatt i zetor, men hanpumpen borde rimligtvis sitta ihop med matarpumpen 🤔

Avatar Fallback

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Mikael A  
#696391
Kariknallen skrev:Javisst! jag brukar handpumpa ungefär 10 tag tills det börjat låta DUNK DUNK och det börjar droppa diesel!
Därefter måste jag snabba på. Om jag väntar mer än fem minuter får jag inte igång traktorn!
Detta betyder alltså att det är någon sorts läcka i bränsleinsuget?
Kanske bara att byta packningar eller dra åt några muttrar?
Intressant!!!
/Harald

Man kan sätta in en backventil så inte bränslet rinner ner i tanken igen. Jag handpumpar om min 6045a stått en månad eller mer men har den bara stått någon dag startar den direkt.
Att du får soppatorsk trots att det är mycket kvar i tanken låter konstigt. Röret ska ju inte gå ända ner i botten så att man inte suger upp skräp från tanken men ditt rör verkar inte rätt monterat.

Avatar Fallback

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Tralsmo  
#696554 Nu har ja inte haft dom här problemen på nån traktor men väl på skotare å grävare.

Ä det mycket skräp i tanken å man kör ner bränslenivån lågt så kan det dra mej sej chit in i matarpumpen (trotts att där brukar sitta en grovsil). Då kan backventilerna i matarpumpen läcka. Sitter 2 st en på vardera hållet. Då kan den inte pumpa eller pumpar för dåligt.

För övrigt så sitter det väl en ventil på retur till tanken som skall skapa ett visst tryck
I pumpen till spridarna, den borde nog ochså kontrolleras.

Om det nu inte redan är gjort så skulle ja byta dieselfiltren å rengöra matarpump samt kolla ventilen på returen.

Användarvisningsbild

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Kariknallen  
#696841 Tack för all hjälp!
Jag ska gå igenom vad Olssons i Ellos har för reservdelar. Där finns det mesta och det kommer jag att beställa, allt utom hyttfilter för jag använder inte traktorn på ändlösa dammiga åkerfält!
/Harald

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Kariknallen  
#697020 Hej igen,
Jag har nu hittat de filter jag behöver utom ett nämligen det oljefilter som man oftast byter när man byter oljan i motorn. Skickade en fråga om detta till Olssons i Ellös men inget svar. Är det månne ett standardfilter som alla känner till utom jag.
/Harald

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

ville65  
#697023 Zetormodellen har inget oljefilter. Den har oljerenare.

Användarvisningsbild

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Kariknallen  
#697034 Tack för infon!
Jag var ute och kollade och då står det på en svart rund bägare på motorns högra sida Rengör vid varje oljebyte. Jag hade kollat dåligt i användarmanualen för där står det talat om två oljefilter men INTE för Zetor 6245! Där står det att man ska rengöra försiktigt med diesel eller fotogen.
En annan sak som jag nu upptäckt är att ett av de stag som håller draget uppe har böjt sig kraftigt och gått av. Det är den gängade stången som gått av där den går in i det gängade hålet i överdelen. Förresten har det andra staget också böjt sig kraftigt, egentligen är det den gängade stången som böjt sig. Förmodar att det inte finns reservdelar till detta. Funderar på att snickra ihop två stag av två gängade stänger som passar i överdelarna av stagen som har gångade hål. Vad det är för gänga och dimension vet jag inte. Eller också byter jag ut dem mot två tryckstänger.

Jag förmodar att draget blev utsatt för ett stort tryck när jag körde traktorn igenom packad snö som var 50 – 70 cm och på två ställen upp till metern. Slungan kastade ju iväg snön men innan dess fick ju traktorn kämpa på.
/Harald

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Mikael A  
#697094 Draget ska du ju lyfta upp så högt att det låser, och sen ska ingen belastning finns kvar på stagen. Stagen är ju bara till för att höja och sänka hitchen när du kopplar på något redskap.

Användarvisningsbild

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Kariknallen  
#697357 Draget är i högsta läget och stagen var troligen inte spända. Det som hände var troligen att snön som tidvis gick över framhjulen och framaxeln tidvis nådde upp till bakaxeln och hade så hög nivå så att snön hade en högre nivå än höjden på slungan. Snön rann alltså över kanten på slungans inmatningskant. Detta borde vara orsaken till att stagen böjde sig och ett gick av för det måste varit väldiga krafter när snön som var hård passerade stagen. Jag kanske byter stagen mot tryckstänger. Eller också byter jag de gängade stängerna som ju böjt sig och spänner dessa kanonhårt så att de inte böjer sig av snötrycket… Fast det lär väl förhoppningsvis dröja innan det blir 50 – 70 upp till 100 cm drivsnö igen.
/Harald

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Suneland  
#697435
Kariknallen skrev:Draget är i högsta läget och stagen var troligen inte spända. Det som hände var troligen att snön som tidvis gick över framhjulen och framaxeln tidvis nådde upp till bakaxeln och hade så hög nivå så att snön hade en högre nivå än höjden på slungan. Snön rann alltså över kanten på slungans inmatningskant. Detta borde vara orsaken till att stagen böjde sig och ett gick av för det måste varit väldiga krafter när snön som var hård passerade stagen. Jag kanske byter stagen mot tryckstänger. Eller också byter jag de gängade stängerna som ju böjt sig och spänner dessa kanonhårt så att de inte böjer sig av snötrycket… Fast det lär väl förhoppningsvis dröja innan det blir 50 – 70 upp till 100 cm drivsnö igen.
/Harald


Nästan allt finns att köpa till alla Zetor, både i Sverige och i utlandet till en billigare peng om man vågar/orkar leta runt..

Ser ut att finnas på olssons https://www.olssonparts.com/se/sv/reser ... 516cac17b8

https://www.agrapoint.com/zetor-5211-52 ... ngung.html

Användarvisningsbild

Re: Kan man blanda motoroljor till Zetor 6245?

Kariknallen  
#697499 Tack för svar men jag har redan tidigare letat efter reservdel till de stag som brakade ihop men de finns inte på Olssons. Dessutom är det ju så att om jag skulle hitta några likadana stag så skulle de troligen inte klara tung och mycket snö ett dugg bättre än de som nu pajat. Jag tror ändå att det bästa är att sätta dit tryckstänger istället för de borde hålla betydligt bättre.
Jag är själv förvånad över att traktorn kunde ta sig fram igenom dessa snömassor men jag körde med dubbade snökedjor och valde ettan låg och diffspärr. Jag fick köra fyra gånger men de två senaste med tvåan låg.
/Harald

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).