Skotare

FMG 678, rullande renovering

30 inlägg 13455 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FMG 678, rullande renovering

Cat554  
#631852
M,ohlsson skrev:I helgen var tanken att bussningarna mellan rotator och länk skulle bytas, blåögd som man var trodde vi att det skulle räcka med nya men länken visade sig vara mer sliten i godset än vi trodde, så dom nya bussningar bara glappade i öronen..
$matches[2]


Måtten på bussningarna ska vara 35/39/-32mm. Men numera är hålen på länken mellan 39,5-41mm i diam som egentligen ska vara 39mm.
Förlag på lösningar är större bussningar som kanske skulle kunna modifieras litegrann, men har inte lyckats hitta så grova..
Alternativt borra upp hålen till 41mm och sätta i grövre solida bussningar/glidlager vilket jag tror ska finnas.
Någon som har förslag?

En ny länk går ju säkert att leta upp men lite osäker på prisbilden och skick isf...

För glädjas lite ändrades planerna och det blev lack av uskjut, rotator och grip.
1584348771_lack_grip-20.jpg

1584348761_lack_utskjut-20.jpg


/M.ohlsson

Sjekk prisen. Var inte gale for några år sen, så jeg bytte.
Skal du renovera er mitt forslag att borra upp hålen, svarva stålbussningar og presse i, borr og brotcha nye hål i dim 39,0 og inn med rette bussningar. Bussningane du får med tjockare gods har avsevärt lägre slitstyrka.
OH

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: FMG 678, rullande renovering

AKKAMAAN  
#631868 Arborra upp länken till närmast större ytterdimension på bussning. En mekanisk verkstad kanske kan "smälta i" nytt stålgods och sedan borra om till originaldimension?
I vilket fall som helst skulle jag ta länken till renommerad maskinverkstad för bäst "råd och dåd"...

Användarvisningsbild

Re: FMG 678, rullande renovering

kurthansen  
#637837 Hei fra Norge, kjekt å lese om deres 678. Jeg kjøpte en 678 87mod og den hadde stått ubrukt i noen år. Krana virket ikke men omsider har jeg nå fått liv i den. Servotrykket er like høgt som arbeidstrykket 160bar. og selv om jeg trodde at trykket ville gå under 35-40bar når reduksjonsventilen var sliten så er det kanskje den som er dårlig. Hvor kan jeg få kjøpt en slik reduksjonsventil for servotrykket, tenker at i Sverige er det mulig å få tak i en. Kurt Hansen

Avatar Fallback

Re: FMG 678, rullande renovering

Cat554  
#637838 Snakk med Mike på VMD ved Göteborg. Fikk det jeg hadde behov for der...
OH

Avatar Fallback

Re: FMG 678, rullande renovering

M,ohlsson  
#694159 Dags för en ny uppdatering gällande våran Mini. Denna gången har vi bytt vipparmscylinder, lackerat hela kranen, satt på nya dekaler, utökad belysning på kranen (två på bommen och en på vipparmens undersida) och lackat vagnen.
Nu vänta vi bara på att få tillbaka renoverade IPS-boxar från Alfta.

   TS
Avatar Fallback

Re: FMG 678, rullande renovering

M,ohlsson  
#696303 I veckan kom de nyrenoverade IPS-boxar tillbaka, tråkigt nog var det inte några stora fel på dom..
Problemen vi haft sedan tidigare är framförallt att utskjutet beter sig hackigt eller fungerar inte alls när vi har normal hastighet på den. Om vi däremot vrider upp både min & max - ström så upphör det något (men blir då alldeles för snabb för vettig körning). Har dessutom upplevt att spak-inställningarna kan ändras medan man kör eller mellan gångerna, är detta något vanligt förekommande?
Vi har testat skifta mellan spakarna, felet med utskjut kvarstår.
Vi har dessutom bytt kablage mellan ventilpaket-boxar-spakar för ca 3-5 år sedan så det vet vi ska vara fräscht. Har börjat fundera på om det sitter i ventilen/ventilpaketet.
Är tacksam för andras ideer och tankar.

   TS
Avatar Fallback

Re: FMG 678, rullande renovering

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696339 Har du slangarna rätt är troligen olika chocker på a resp b porten i ventilbordet

Avatar Fallback

Re: FMG 678, rullande renovering

AKKAMAAN  
#696397 Bara föra att utesluta att ventilpaketet är felande, låt utskjutets slangar på ventilpaketet byta plats med t ex gripens för att se om felet flyttar sig till gripen och utskjutet fungerar normalt
Utskjutet har en regen-slid när man kör utskjut ut. Dvs oljan på minussidan går tillbaka till plussidan genom sliden i paketet. Detta för att utskjut ut inte behöver nån kraft och man sparar härigenom flöde till de mera flödeskrävande funktionerna.
Om man tagit ut sliden och stoppat tillbaka den felvänd så blir det väldigt fel...
1611546622_utskjut_regen_mini_brunett_678.jpg

Avatar Fallback

Re: FMG 678, rullande renovering

M,ohlsson  
#697084 Tack för svaren, har tänkt testa detta nästa gång vi kör. När vi körde med maskinen häromdagen verkade det som att hackandet enbart förekommer när man försöker smyga med funktionen, vid fullt utslag på spaken så märks det inte. Detta får mig att fundera på om det ändå inte är elfel någonstans. Kommer titta på detta noggrannare till helgen!
Bjuder på lite mysbilder

   TS
Avatar Fallback

Re: FMG 678, rullande renovering

alias  
#697098
M,ohlsson skrev:I veckan kom de nyrenoverade IPS-boxar tillbaka, tråkigt nog var det inte några stora fel på dom..
Problemen vi haft sedan tidigare är framförallt att utskjutet beter sig hackigt eller fungerar inte alls när vi har normal hastighet på den. Om vi däremot vrider upp både min & max - ström så upphör det något (men blir då alldeles för snabb för vettig körning). Har dessutom upplevt att spak-inställningarna kan ändras medan man kör eller mellan gångerna, är detta något vanligt förekommande?
Vi har testat skifta mellan spakarna, felet med utskjut kvarstår.
Vi har dessutom bytt kablage mellan ventilpaket-boxar-spakar för ca 3-5 år sedan så det vet vi ska vara fräscht. Har börjat fundera på om det sitter i ventilen/ventilpaketet.
Är tacksam för andras ideer och tankar.


När du säger att ni skickat iväg IPS-boxarna, menar du då bara själva boxarna eller även kretskorten inuti dem?

Vet att det var någon som hade utbytesgrejer för några år sedan så att man kunde skicka iväg kort med dåliga lödningar och få tillbaka lagade mot en peng.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: FMG 678, rullande renovering

hemhuggare  
#697251
M,ohlsson skrev:Tack för svaren, har tänkt testa detta nästa gång vi kör. När vi körde med maskinen häromdagen verkade det som att hackandet enbart förekommer när man försöker smyga med funktionen, vid fullt utslag på spaken så märks det inte. Detta får mig att fundera på om det ändå inte är elfel någonstans. Kommer titta på detta noggrannare till helgen!
Bjuder på lite mysbilder

Det kan inte vara så att det går trögt pga målarfärgen på glidytorna eftersom det märks mest när du smygkör

Användarvisningsbild

Re: FMG 678, rullande renovering

skogsjan695xl  
#697299 Det är inte bara så att minströmmen är en aning låg bara?

Avatar Fallback

Re: FMG 678, rullande renovering

AKKAMAAN  
#697539 Låter som du kan ha luft i utskjutscylindern...
Har du luftat ur utskjutscylindern?

Det kan vara svårt att trycka ur luften när kolvstången pekar neråt hela tiden. Prova sträck vippen uppåt eller snett uppåt och kör utskjutet ut och in till det bottnar i ändlägena ett antal gånger. Vanligen kommer luften att pressas ur förbi kolvtätningen och sedan kolvstångstätningen...

Avatar Fallback

Re: FMG 678, rullande renovering

M,ohlsson  
#698377 Med att skicka iväg boxarna menar jag ju såklart kompletta boxar med kretskort i, det var ju krestkorten som felsöktes/renoverades. Vi har försökt testa alla möjliga kombinationer av inställningar på både min och max-ström men kvarstår iaf så känns som att vi borde märkt det isf, det har ju dessutom funkat bättre tidigare.
Inte testat att lufta cylindern men det är något vi ska göra nästa gång. Cylindern var nedmonterad när kranen lackades så det finns ju möjlighet att det är så.

   TS
Avatar Fallback

Re: FMG 678, rullande renovering

boxer68  
#749185 Är det bara boxarna som servat?
Som felet beskrivs är problemet i spaken.
Spakarna glöms ofta, men behöver service dom också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).