Skogsnyheter

Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

17 inlägg 4409 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696232 Jag var ute på toppjakt igår i sämsta tänkbara skidföre 2 fot lössnö som började töa häromdan och började sätta sej översta 2-3dm. Det var verkligen som uttrycket "det vare sej bär eller brister". Höll på att vända efter 150 meter men man är väl nyfiken. 4 timmar och 3 km blev det. Tur att man alltid går med huggarstövlarna så man orkar lyfta på fötterna.
Skidor. Har gamla Karhu "500" samt "550" 2,2 m skogsskidor med plastbelag som jag köpte ur Mora-Nisses hand då han hade sportaffären på Kyrkogatan i Mora. Det var på 80-talet. Dom har lite olika "skärning" framtill men det är mest teoretisk skillnad. Sen slipper man hålla på och tjära och de glider bra både framåt och bakåt. Men man kan ju lägga på lite fäste.
Då flickan nu börjat jaga köpte jag nyss OZOOM-skidor till henne. 1,6m långa och 11cm breda. Det man kan tycka är att i lössnö kunde brättet vara större. De är som på ett par slalomskidor och vill inte klyva snön.

Mora-Nisse i riktigt kallföre

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

Kenya Cane  
#700083
Älgfoderodlare skrev:
Kenya Cane skrev:Fina skidor. Har alltid tyckt att mina tegsnäsare är alldeles för långa. Går dessa skidor att köpa i Sverige, någon som vet?


Finns lite tips i tråden; "Skogsägare"/"Friluftsliv-naturturism"(sid. 2)/"Skidor eller snöskor", där flera här har gjort komm. också.


175 cm långa och 15 cm breda men tyvärr slut i lager.

https://www.jagarliv.se/jaktskidor-natu ... indningar/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).