Socialt (mer om oss)

Vad är det bästa med att bo på landet?

173 inlägg 69952 visningar 37 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696180
stegmaster skrev:Det bästa just senaste året er ju att man kan skita i Covid 19 och leva som vanligt.
Om jag inte hört/läst om det i media, hadde jag knappt visst det fanns nån pandemi.
Sen er det rett skönt att vi alla er goda kompisar, och inget krångel mellan grannerna, vare sig vägar, skog eller annat.
Det betyr rejält mycket, för så er det inte alla platser har jag erfart.
Tror det trevliga grannskapet beror på olika interesser, så att en er mest interesserat av jakt, en annan er bonde, medans jag skiter i jakt/bonde och interesset ligger i maskiner och skog(vedproduktion), och andra har inga av dessa interesser, det er når flera på en liten plats har samma interesser att problemer oftast uppstår och det blir krångel.
Så vi hjälps åt med varandra så gott det går.


Så bra! Håller helt med dig.
(Även om jag för min ekonomisk skull hade önskat ett något mindre intresse för maskiner 😉 )

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696185 Här kommer bilden jag har som bakgrund i "smektelefonen".
Tagen i egen skog.



Hummm, hur detta gick till vet jag ej, skulle inte posta alls i denna tråden.... 🤔 🤔 🤔
Senast redigerad av Zixten sön 24 jan 2021, 12:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

jannee  
#696197 Totalt sett är det kanske inte så bra att bo på landet.
Dessa eviga påhälsningar från nattfolket (mest knarkare och "turister" från öststaterna)
Skräp/avfall som då och då dumpas intill skogsbilvägar.
Avbrott i elförsörjning lite då och då.
Dagstidning som kommer lagom till kvällsvarden
Fiber som aldrig lär byggas ut till oss som bor ute i periferin.
Grusvägar som har sämre standard är på 50 talet (när en ann växte upp)
Visst vi har tystnaden, friheten och det välsignade mörkret om höstnätterna, fågelsången och inte minst kvittret från svalorna.
Men låsa till förbannelse + rörelsevakter är mer regel än undantag.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

MrOlsson  
#696200 Känner inte alls igen mig i att behöva låsa överhuvudtaget.
Skulle egentligen kunna ha nyckeln i bilen, ty hit kommer ingen jag inte känner.
Bråk blir det inte heller, inom 3kilometer har jag 3 grannar, den närmsta 1kilometer bort. Inga problem att hålla sams, vi göra alla precis som vi vill.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

stegmaster  
#696221
jannee skrev:Totalt sett är det kanske inte så bra att bo på landet.
Dessa eviga påhälsningar från nattfolket (mest knarkare och "turister" från öststaterna)
Skräp/avfall som då och då dumpas intill skogsbilvägar.
Avbrott i elförsörjning lite då och då.
Dagstidning som kommer lagom till kvällsvarden
Fiber som aldrig lär byggas ut till oss som bor ute i periferin.
Grusvägar som har sämre standard är på 50 talet (när en ann växte upp)

Upplever heller ingen av dom problemer du nevner.
Påhälsningar av nattfolk har det aldri någonsinn vore, dessutan svårt, da det bare en envägskörning, det går inte köra igjenom, man måste ut samma väg som inn, dessutan er vägen kameraövervakad, så man kan se reg,nr både dag och natt.
Finns inga skogsbilvägar, bara traktorväger och dom går knappast köra med bil, så aldri vore nåt problem med skrap/avfall.
Upplever sällan el, avbrott, och skulle det skje har man ju aggregat klart.
Fiber får vi inte nei, men nu rullas ju 5G ut, så då behöver man vel inget fiber?
Asfalt av vägen fick vi sen ca 25 år tilbaka.
Läser du dag tidninger på papper? Sjålv har inte haft en papperavis dom senaste 10 åren, läser alt på nettet.
Jag sa just til min jobbarkompis at jag hoppas aldrig byfolket fatter hur enkelt och bra livet er her ute på landsbygden, förr vi er mange nok folk. 😉

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Fixaren1  
#696223 Flyttade ifrån hembygden för att aldrig återvända. Inskränkthet, skvaller och polariserat. 10 år senare med erfarenhet av lägenhetsliv med grannar man inte vet namnet på. Rotlöshet och brist på vettig fritidssysselsättning. Lärde mig aldrig uppskatta shopping, TV och fika som enda fritidsnöje.
Flyttade tillbaka mitt i en generationsväxling och nu vill jag inte bo någon annanstans. Landsbygdsliv skiljer mycket mellan olika socknar. I grannsocknen tar det en generation att bli accepterad. I sammanhang som skola eller barnidrott håller de sig inom sin grupp och släpper inte någon utsocknes i sin gemenskap. Nu bor jag inte där så jag behöver inte bry mig.
På andra orter kan man uppskatta nytt blod. T.ex. är det alltid uppskattat när någon bidrar med energi och kan få stor uppskattning för det. Många blir ju glada att någon vill arrangera lucia, körsång, bygga motionsspår eller driva friskvård i form av gympa e.dyl.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Ove Lindberg  
#696228 Personligen föredrar jag skoglungn framför asfaltsstress

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Bm350boxer  
#697434 Gillar inte snö, men fint är det..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).