Föryngring

Resultat förädlade tallplantor

44 inlägg 9974 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Resultat förädlade tallplantor

isteskog  
#696116 Kul att höra! 👍

Arevo
Avatar Fallback

Re: Resultat förädlade tallplantor

alias  
#696130 Att jämföra t.ex. grentjocklek på planterad tall i 2 meters förband med en klart tätare självföryngring blir ju lite som äpplen vs. päron.

Jag har för mig att jag har läst någon publikation av Agestam eller Ekö där man behövde komma ner på förband på 1,3-1,4 m på bördiga tallmarker för att få en tydlig minskning av grendiametern. Det motsvarar ca
5 000 - 6 000 stammar/ha.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Skogshenke  
#696140 Men blir det mycket gren så får man stamkvista, går ganska fort om man gör det i tid, tyvärr så har jag fått göra det när tallarna är 12-15meter höga, är ok men blir mycket jobb. Har stångsåg och över 3-4 meter så är det lite tyngre samt om grenen är över 12-15mm

Började stamkvista med handsåg bara för att få bättre överblick och luftigare skog och sen blev det bara mer o mer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Skogshenke  
#696190 Här är bild efter lite röjning och stamkvistning, var före fler tallar, björk och gran ihop med dessa tallar. Var inte röjt i tid och fortfarande väl tätt, vill inte ta mer om det kommer mycket blötsnö och blåst så kan de knäckas. Var mängder med kvist från marken och hela vägen upp.
Har nog stamkvistat runt 1,500 tallar, min fru har tyckt det varit kul så det är en helgträning för oss.
Det känns i kroppen efter en dag med stamsåg och kvistning upp till 7-8meters höjd. Har tagit även de som anses som vargar och kanske skulle gallras bort, blir mer ljus ner till marken och tallar som kommer under.

För mig är det viktigt att det blir hög kvalitet även om jag aldrig får avverka skogen. Det handlar ju lite om vad man lämnar efter sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Resultat förädlade tallplantor

Ekman  
#696219
alias skrev:Att jämföra t.ex. grentjocklek på planterad tall i 2 meters förband med en klart tätare självföryngring blir ju lite som äpplen vs. päron.

Jag har för mig att jag har läst någon publikation av Agestam eller Ekö där man behövde komma ner på förband på 1,3-1,4 m på bördiga tallmarker för att få en tydlig minskning av grendiametern. Det motsvarar ca
5 000 - 6 000 stammar/ha.

MVH
Alias


Håller med om den kommentaren. Och sen, är det inte möjligt att låta björk och gran bidra till lämplig trängsel?

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Ove Lindberg  
#696225 Absolut gran.

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

HannuRöj  
#696229 😀 Går väldig bra att låta gran bidra till täthet.
Vid gallringar plockar man höga granar innan de hotar talltoppar.
Finns mycket växtpotential på bödiga marker som inte kan uttnytjas med ren tallbestånd. 👍

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Skogshenke  
#696279 Jag har läst om att man med fördel kan kombinera gran med tall, men björk som också är ett primär träd blir inte bra, björk tar för mycket vatten och har liknande rötter som tall djupt ner i marken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

plax  
#696281
Skogshenke skrev:Jag har läst om att man med fördel kan kombinera gran med tall, men björk som också är ett primär träd blir inte bra, björk tar för mycket vatten och har liknande rötter som tall djupt ner i marken.


Björk piskar mycket mera än gran också.

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Skogshenke  
#696284 Här är bilder efter en sommar efter att jag stamkvistat tallar, barken skjuter ut ca 7-8mm, väldigt kul att se tillväxten efter bara en sommar.
På några tallar syns det knapp något och någon sticker barken även ut/över även mer.

Kan rekommendera att stamkvista bara för att se tillväxten. Sedan kan man få en gallring från massaved till godtagbar klentimmer så är det ett stort plus, lättförtjänade pengar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Resultat förädlade tallplantor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697817
Tåndemåla skrev:
bengt.a skrev:Få det sått med markberedare

Det få förstår är att sådden behöver skydd. Det är jätte mycket enklare att få igång en bra sådd under tallskärm. Detta syns tydligt på de sådderna vi visade upp i Stavsjö på skogsdagen i våras. Bäst resultat var det när det fanns rikligt med frötall även om dessa inte va de som i samma utsträckning stod för föryngringen.

Har ett hygge med frötall sparat sen åtta år, det har då inte fungerat. Borde blivit markberett. De tällerna ska ner så fort priserna går upp lite.

Användarvisningsbild

Re: Resultat förädlade tallplantor

Skogshenke  
#697833 Jag har också frötallar på ett litet område som inte är markberett och det fungerar inte heller, kommer några enstaka men älgen hinner äta upp dem innan det blir något samt så är det fullt med ris av lingon, blåbär och framförallt kråkbär som växer där, verkar som allt ris och lite gräs gör att fröna inte kan gro.

   TS
Avatar Fallback

Re: Resultat förädlade tallplantor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697964
Skogshenke skrev:Jag har också frötallar på ett litet område som inte är markberett och det fungerar inte heller, kommer några enstaka men älgen hinner äta upp dem innan det blir något samt så är det fullt med ris av lingon, blåbär och framförallt kråkbär som växer där, verkar som allt ris och lite gräs gör att fröna inte kan gro.

Samma erfarenheten här, förutom bärris. Blev avverkat för 8 år sedan i mors regi, blir 6 år sedan nu jag tog över, och fick problem med sjukdom som jag börjar få rätsida på nu. Då var inte det hygget på ca1,6 ha det första man prioriterade. Men frötallarna ska tas, samtidigt så håller man koll på vad som sker på 2 grannskiften som det är generationsskifte på. Om de avverkar och tar dit markberedare med sådd så startar jag om flata delen av skiftet och slänten mot en bäck får bero med den gran och björk som kommer.

Avatar Fallback

Re: Resultat förädlade tallplantor

alias  
#792425
Skogshenke skrev:Jag har också frötallar på ett litet område som inte är markberett och det fungerar inte heller, kommer några enstaka men älgen hinner äta upp dem innan det blir något samt så är det fullt med ris av lingon, blåbär och framförallt kråkbär som växer där, verkar som allt ris och lite gräs gör att fröna inte kan gro.


Har du kråkbär (eller t.ex. ljung eller bräken - om mitt minne inte sviker mig) på marken så krävs det i regel markberedning då dessa är allelopatiska, d.v.s. de avsöndrar substanser/gift som gör det svårare för tallfröna att gro.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).