Skogsnyheter

Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

17 inlägg 4412 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

Torbjörn Johnsen  
#695498 I USA finns nästintill en folkrörelse att gå på snöskor - "Snoshoeing". Det blir lite av att gå på vandring på vintern och det är en ganska enkel och prisvärd aktivitet om man jämför med annan vintersport. Det enda man behöver utöver sin vanliga vandringsutrustning är ett par snöskorför en knapp tusenlapp eller två. Jämför det med vad skidor och liftkort kostar.

Jag har inte sett mycket om Snowshoeing här i Sverige men det borde ju kunna bli en bra hajp kring detta nu i Coronatider? Kanske har jag bara inte tittat på rätt ställe? Hursomhelst så är det ju goda förutsättningar för denna aktivitet nu på många ställen i Norrland och ännu mer snö verkar vara på gång.

För den som vill jobba med turism men inte råkar ligga i närheten av en slalombacke eller annan skidanläggning kan ju snöskor vara ett sätt att utöka säsongen. Beläggning i uthyrningsstugor några veckor till under året. Det går ju att jobba upp vandringsleder som kan användas både under barmark och med snöskor. En fördel med snöskor är att det är mycket enklare än att åka skidor. Bra för den som vill ut i naturen vintertid men inte känner att man behärskar skidåkningen.

Här hittar ni en bra guide om att vandra med snöskor.
Blir snöskor (Snowshoeing) nästa hajp för vinterturism? Bild: Susan Flynn, Unsplash




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695517 Har inte sett det i vinterföre men under barmarssäsongen har det förekommit i ett naturreservat nära dig.
https://www.sverigesnationalparker.se/park/store-mosse-nationalpark/besoksinformation/klader-och-utrustning/

Användarvisningsbild

Re: Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695533 Vi har haft snöskor till uthyrning i vårat turistboende Lapland Snow Cabin i några år.
En slinga på ca 5km har vi preparerat med skoter och vi kallar den The Snowshoe Trail.
Från det spåret kan man gå ut i skogen och uppför ett litet berg om man är lite tuffare än medel.
Intresset för att hyra snöskor varierar, en del gäster har med sig sina egna så det finns alla sorter
även inom den grenen. Det vanliga är att de går korta turer och sen inser att där det finns skoterspår
är det betydligt bekvämare att gå med vanliga kängor endast och gå med snöskorna när de vill ut i ospårat.
Hittills har vi inte sett nån direkt ekonomi i att köpa in fler snöskor iom de används så lite, utan vi har det mest
som en extra liten aktivitet att skylta med.

Användarvisningsbild

Re: Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

Älgfoderodlare  
#695554 Jag kan ju bara förmedla att just snöskor är helt oslagbara när det gäller min form av skogsvård under vårmånaderna då snödjup o bärighet varierar. Har ett par gamla Canadensiska "stora" snöskor med natursenor som bär överallt. Där man ibland far igenom med skidor o allt vad det innebär med att ta sig fram. Där flyter man fram med dessa skor. Då vi för 3 året på kort tid, har mycket snö i markerna, så kommer det att helt klart underlätta under vårens arb. i skogen. Att även ta sig ut för fiske o jakt eller för att "bara vara" i naturen. Så föredrar jag snöskorna.

Användarvisningsbild

Re: Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695582 Jag använder oftare snöskor än skidor i mitt jobb nuförtiden, var länge skeptisk till snöskorna men inne i skogen och i brant terräng är de otroligt smidiga. Skulle dock välja skidor om man rör sig i öppen terräng, där är skidorna överlägsna.

Användarvisningsbild

Re: Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

lodin92  
#695645 Här vid högs kusten har det länge gått att hyra snöskor och snöskovandring har arrangerat varje år iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

svampbob  
#695663 Det kanske funkar att röja i vinter med snöskor på fötterna.

Avatar Fallback

Re: Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

alias  
#695680
svampbob skrev:Det kanske funkar att röja i vinter med snöskor på fötterna.


Vi hade skapligt med snö och en skare som endast bar ca halva min kroppsvikt på vårvintern 2010/2011 eller 2011/2012 och då lövröjde jag en granplantering med vinterstövlar och snöskor. Funkade klockrent! 👍

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

opekka  
#695719 Röja med snöskor funkar utmärkt. Men röjstubbarna blir långa.

De funkar också bra som ”self-guided” aktivitet för snöovana turister.

Användarvisningsbild

Re: Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

totte  
#695724
Mettämies skrev:Jag använder oftare snöskor än skidor i mitt jobb nuförtiden, var länge skeptisk till snöskorna men inne i skogen och i brant terräng är de otroligt smidiga. Skulle dock välja skidor om man rör sig i öppen terräng, där är skidorna överlägsna.


En sak med svenska skogsskidor är att de oftast är mycket långa, vilket gör dom rejält besvärliga i lite tätare skog. Mycket bättre där är ryska jaktskidor. Korta, 160 cm, och breda, 13 cm. Inte lika bra glid kanske som ett par långa Tegsnäs och lite sidosliriga på skarföre, men oslagbara inne i tät skog.

Användarvisningsbild

Re: Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695743
totte skrev:
Mettämies skrev:Jag använder oftare snöskor än skidor i mitt jobb nuförtiden, var länge skeptisk till snöskorna men inne i skogen och i brant terräng är de otroligt smidiga. Skulle dock välja skidor om man rör sig i öppen terräng, där är skidorna överlägsna.


En sak med svenska skogsskidor är att de oftast är mycket långa, vilket gör dom rejält besvärliga i lite tätare skog. Mycket bättre där är ryska jaktskidor. Korta, 160 cm, och breda, 13 cm. Inte lika bra glid kanske som ett par långa Tegsnäs och lite sidosliriga på skarföre, men oslagbara inne i tät skog.
1611272828_110307_04.jpg


Jag har exakt såna där skidor, fast texten är på ryska i mina. Jag håller med helt om de långa skidorna, det blir lätt trångt i skogen med dem. Även om rysskidan är smidigare så håller jag ändå snöskon som nr 1 för det blir enklare att passera diken, blöta myrar och snöfattiga bitar.
Fast det beror helt på vad man ska göra och avstånd från bilen, är det långt så vinner skidorna för mig.

Användarvisningsbild

Re: Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

totte  
#695790 Jo visst måste snöskor vara bättre för det du beskriver, inga invändningar där, det var bara som ett litet komplement till diskussionen jag tog upp dom. Kul att du har såna. Förresten så står det på ryska på bakänden på mina. Köptes direkt på fabrik i Karelen av en bekant borta i östra Finland som skickade hit dom med bussgods sen.

Användarvisningsbild

Re: Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

Kenya Cane  
#696096
totte skrev:
Mettämies skrev:Jag använder oftare snöskor än skidor i mitt jobb nuförtiden, var länge skeptisk till snöskorna men inne i skogen och i brant terräng är de otroligt smidiga. Skulle dock välja skidor om man rör sig i öppen terräng, där är skidorna överlägsna.


En sak med svenska skogsskidor är att de oftast är mycket långa, vilket gör dom rejält besvärliga i lite tätare skog. Mycket bättre där är ryska jaktskidor. Korta, 160 cm, och breda, 13 cm. Inte lika bra glid kanske som ett par långa Tegsnäs och lite sidosliriga på skarföre, men oslagbara inne i tät skog.
1611272828_110307_04.jpg


Fina skidor. Har alltid tyckt att mina tegsnäsare är alldeles för långa. Går dessa skidor att köpa i Sverige, någon som vet?

Användarvisningsbild

Re: Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696181
Kenya Cane skrev:
totte skrev:
Mettämies skrev:Jag använder oftare snöskor än skidor i mitt jobb nuförtiden, var länge skeptisk till snöskorna men inne i skogen och i brant terräng är de otroligt smidiga. Skulle dock välja skidor om man rör sig i öppen terräng, där är skidorna överlägsna.


En sak med svenska skogsskidor är att de oftast är mycket långa, vilket gör dom rejält besvärliga i lite tätare skog. Mycket bättre där är ryska jaktskidor. Korta, 160 cm, och breda, 13 cm. Inte lika bra glid kanske som ett par långa Tegsnäs och lite sidosliriga på skarföre, men oslagbara inne i tät skog.
1611272828_110307_04.jpg


Fina skidor. Har alltid tyckt att mina tegsnäsare är alldeles för långa. Går dessa skidor att köpa i Sverige, någon som vet?


Ajdå, just nu när jag nästan övertygat mig själv om att beställa ett par 2,25 långa Tegsnäs.

Användarvisningsbild

Re: Snöskor - nästa hajp för friluftsintresserade?

Älgfoderodlare  
#696218
Kenya Cane skrev:Fina skidor. Har alltid tyckt att mina tegsnäsare är alldeles för långa. Går dessa skidor att köpa i Sverige, någon som vet?


Finns lite tips i tråden; "Skogsägare"/"Friluftsliv-naturturism"(sid. 2)/"Skidor eller snöskor", där flera här har gjort komm. också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).