Socialt (mer om oss)

Vad är det bästa med att bo på landet?

173 inlägg 69757 visningar 37 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Elmhult  
#650305 Det är fritt. Man kan göra vad fan man vill utan att någon bryr sig. Sverige är ju annars ett land där allt kan antas vara förbjudet om det inte uttryckligen står något annat. Livet på landet är helt underbart! 😀

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650342 Det jag kan sakna är Stockcar-racingbanor, Dragracingbanor, Tractorpulling och bilutställningar/träffar året om
men då blir det en flytt en bit västerut istf in till nån stad så jag får väl kämpa på här i skogen åtm till miljonvinsten.

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Elmhult  
#650359
Slurfi skrev:Det jag kan sakna är Stockcar-racingbanor, Dragracingbanor, Tractorpulling och bilutställningar/träffar året om
men då blir det en flytt en bit västerut istf in till nån stad så jag får väl kämpa på här i skogen åtm till miljonvinsten.


Ah yup. Det saknar jag med. Mest saknar jag öknen. Mil med bara lite buskar och berg o absolut inte en käft. Och motorbanorna låg ute i densamma. Inga grannar som klagade på ljudnivån eller hur många procent biobränsle det var inblandat. Billig öl, grid girls och vansinnigt stora grillbitar... 🤘

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650368 Generationsboende på landet? Någon?
(i Sverige tänker jag på då....)

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

k_h  
#650378 Uven, tycker det låter som en toppenide. Har själv sonen m sambo tvärs över åkern och det är härligt. Dock egna trädgårdar som vi inte ser varandras. Viktigt att inte springa och störa och viktigt att inte låta sig utnyttjas heller. Det gäller att hitta balansen då tror jag alla tjänar på det. Ska ni bygga hus tror jag det är bra med något hundratal meter emellan så det går att vara ifred.

Lycka till hur ni än gör!

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

totte  
#650398 Att kunna träffas när man vill och att slippa träffas när man inte vill är den viktigaste grunden för ett lyckat flerfamiljsboende oavsett om det är generationer eller annat förhållande. Förstås näst efter att man inte har några innebeonde väsentliga konflikter mellan de inblandade.

För generationsboende tror jag att det är otroligt viktigt att dämpa ner föräldra-barn-relationen och så långt möjligt ersätta den med fungerande kamrat- och vänskapsrelationer som inte har någon form av över- och underordnade. Lite rått uttrycket, det tål inga föräldra- pch svärföräldraproblem om det skall bli lyckligt.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#650403
Uvskogen skrev:Generationsboende på landet? Någon?
(i Sverige tänker jag på då....)

Jajust det var det du funderade över.
Jag byggde eget 78 meter från hemstället och har enbart fördel av det imho.
Det jag hört från liknande fall är att den ingifte kan känna sig som en gäst hos familjen/utökade familjen
och har inget motsvarande att kompensera med, så denne lär få åka nångång då och då till dennes hemställe
och umgås med sin familj/utökade familj utan att det ska ses som speciellt märkligt.
Folk har ju dessutom bott flera familjer på samma gård i alla tider, så det är prövat och godkänt.
Eftersom i ert fall flyttar samtliga inblandade till varsitt nytt ställe så blir det kanske enklare
att få det att känna det som sitt eget utan att ha nån gammal släkttradition osv hängande över sig.
I min egenskap av ytterligt enkel och högst ringa person med helt ovidkommande åsikter måste jag
istället för nån sorts råd hellre önska er alla lycka till och gärna bomba forumet med bilder och berättelser.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695978 Nu är det fler som har fått upp ögonen för att bo på landet.🙂

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

MrStraightpull  
#695985 Den hållbara staden 😂 😂 😂

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

svampbob  
#695988 Det är säkert så att vi även här får en amerikanisering. Dom rika flyttar ut från staden och dom fattiga får flytta in. Jag har mina döttrar centralt i Malmö och dom bor i som dom själva säger slummen. Jag försöker få dom att flytta hem till norr igen innan dom kommer på iden att skaffa familj.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Erre  
#696015 Svaret på trådtiteln.

Allt! 😁

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

HannuRöj  
#696036 Det varför våger inte unga kvinor flytta tillbaks hemtrakterna är att de är rädd de inte ska få nya vänner. Deras ungdomsvänner har ju flyttat bort.🤔
Men alla som flyttar får nya vänner i olika åldern och precis det är bästa med att bo i landet.👍👍 Alla är vällkomna och alla är uppskattat så som de är.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Josephine  
#696050
HannuRöj skrev:Men alla som flyttar får nya vänner i olika åldern och precis det är bästa med att bo i landet.👍👍 Alla är vällkomna och alla är uppskattat så som de är.


Det där skiljer sig stort från samhälle till samhälle. Varken jag eller min barndomsvän trivdes i vår hemby. För mycket skitsnack, för ensidigt - var du inte med i antingen fotbollen, skidorna, ishockeyn eller pingstkyrkan så var du inte med.

Sedan flyttade hon till Visingsö och hon berättade för mig helt förundrat: "Folk hälsar på varandra här!" och jag till Växjö där jag plötsligt blev behandlad med respekt och som en normal människa, trots mina 197cm.

Ingen by är den andra lik.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

JensSkoog  
#696076
svampbob skrev:Det är säkert så att vi även här får en amerikanisering. Dom rika flyttar ut från staden och dom fattiga får flytta in. Jag har mina döttrar centralt i Malmö och dom bor i som dom själva säger slummen. Jag försöker få dom att flytta hem till norr igen innan dom kommer på iden att skaffa familj.

Just det ser vi här i stan till fullo. Inte att vi har någon slum, men dom med pengar dammsuger bygden och köper smågårdar för belopp som jag aldrig skulle kunna makta, om dom inte köper lägenhet nästan i havet som kostar även mera. Jag får stanna kvar i tätorten/förstaden, men där mår jag mycket bra så länge jag får jobba i andras skog och har goda och trevliga grannar.
Josephine skrev:Det där skiljer sig stort från samhälle till samhälle. Varken jag eller min barndomsvän trivdes i vår hemby. För mycket skitsnack, för ensidigt - var du inte med i antingen fotbollen, skidorna, ishockeyn eller pingstkyrkan så var du inte med.

Sedan flyttade hon till Visingsö och hon berättade för mig helt förundrat: "Folk hälsar på varandra här!" och jag till Växjö där jag plötsligt blev behandlad med respekt och som en normal människa, trots mina 197cm.

Ingen by är den andra lik.

Just därför skulle jag aldrig flytta "hem" till min barndoms ø, samma hur grön och vacker den är. Rent för mycket gammal skit preglade den när jag var pojk, och det hänger i luften fortfarande. Här helsar folk och pratar och är trevliga. Själklart finns det skitstövlar, men det finns så många andra som inte är det, och ingen tittar snett på dig fördi din familj och hans familj inte kom överens i 1867 :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

stegmaster  
#696160 Det bästa just senaste året er ju att man kan skita i Covid 19 och leva som vanligt.
Om jag inte hört/läst om det i media, hadde jag knappt visst det fanns nån pandemi.
Sen er det rett skönt att vi alla er goda kompisar, och inget krångel mellan grannerna, vare sig vägar, skog eller annat.
Det betyr rejält mycket, för så er det inte alla platser har jag erfart.
Tror det trevliga grannskapet beror på olika interesser, så att en er mest interesserat av jakt, en annan er bonde, medans jag skiter i jakt/bonde och interesset ligger i maskiner och skog(vedproduktion), och andra har inga av dessa interesser, det er når flera på en liten plats har samma interesser att problemer oftast uppstår och det blir krångel.
Så vi hjälps åt med varandra så gott det går.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).