Skördare

911.4 vs 560c

98 inlägg 30807 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

mrme  
#69559 [/quote]
Du har allting du behöver för att köra aggregatet....
Modul upp o ned,massa, automatik, klassning trädslagsval, tillt upp/ned, flytläge, pulsöppning mm.
Enda gången man släpper spakarna är när man gör som du och trycker på en fast förvald längd....
Sätta an gär du med höger vippa, kort dutt så stänger den bara knivarna, lite längre så stängs även matarhjulen, tider på det är ställbart...
Sågen har du i vänsterspakens mittknapp, snabbduttar du under sågning så lägger du ur sågbegränsningen tillfälligt, håller du inne sågknappen så håller den tillt upp och du kan lyfta ut trädet stående...[/quote]

Låter som att de där kan funka rätt bra särskillt om de går att flytta om funktionerna + förval på palleterna.
Verkar finnas samma funktioner på palleterna oxå som de såg ut på bilderna de måste ju vara skönt så man kan variera ifall de blir jobbigt för nått finger.

De ja är lite fundersam på är om de inte blir jobbigt att hålla spakarna sådär hela tiden??
Ni som kör de där systemet kan nog säkert dela med sej?

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

Lars-Erik Plåth  
#69570 på ecologen spakar har vi gjort så att man dubbel trycker på massa knappen i spaken då med tall som sortiment då har vi lagt in en massa längd som är 3m bra i fall man har så stor skada i början av stocken så man ska klassa den som massa i fall man kör gran som sortiment då blir det röta vid föregående procedur tillbaka till om man appterar timmer då trycker man på automatik starta är det en fin och bra stock så ja då vet ni ju att prislistan sköter sitt men tilexp att man ser att trädet har en defekt på låt säga ungefär 4m då kan vi dubbel trycka på automatikknappen då kan man ju programera den till en fast längd vi har den på 340 sen kan man ju trycka automatik knappen för modul upp till man är så nära skadan som det går det här fallet 370 då men sen har ju vi knappar på palleten som man kan lägga in fasta längder samt sortiment på typ när man tvångsapt nått som att man kommer på en timmer diameter som är så pass klen så att klentimer kanske täcker över men inte priset men i fall man vill göra en kort klentimmer i stället för en timmer vi använder det i bland efter som vi har ett timmer sortiment som går till bergkvist i insjön dom har bara länderna 380, 410, 510, 560, samt 610dåkan det ju va bra om man får ut en 310 klentimmer i vårt fall då aja man kan pilla hit o dit med inställningar för palleter men vi kör med ecologs standar inställning på knapparna på spakarna med små ändraingar som shift och dubbel trycks kommadon aja det finns nog lika många sätt att ställa in som mäniskor men på vissa maskiner låser dom tangent filerna då finns det om man har tur några redan inlagda filer som är olika man kan testa sig i genom MEN JAG TROR ATT STOP OCH ATOMATIK SAMT SÅG KNAPPARNA LIGGER KVAR PÅ SAMMA STÄLLE DOM ÄR NOG LÅSTA TILL SAMMA PLATS är nog ingen höjdare om man kommer från en normal en som man kanske har kört ett par år sen in i en som nån annan har flyttat på dom funktionerna dom ska nog sitta i ryggmärgen vart dom sitter har för mig att rottne har samma plats som ecolog

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

hajo  
#69572
mrme skrev:
hajo skrev:Den ultimata maskinen måste ju vara en Valmet 911.4 med SP 561 LF.


Hahahahahaha du är rolig du :lol: valmet ultimat är lika smart som att ta träskorna å knalla iväg till månen.

Ta en 560c med SP 561 LF då så får du det bästa av 2 världar, Dasa och SP. Snart kan man tydligen åka charter till månen då slipper du att gå :lol:

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

masterchief  
#69580 Skulle bedömma att jag iallfall höjer min produktion med 10% med dasaspakar mot palettpillning....
Upplever det inte som jobbigt att sitta och trycka, går åt mindre kraft till att trycka in knapparna än vad det gör att trycke på tankentbordet när jag skriver det här :lol:
Uppskattar att man slipper sträcka fingrar etc för att nå funktionerna på palletterna...
Skulle man bli trött så är det bara att släppa spakarna och köra lite gymnastik...

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

Knegarn  
#69590 Håller med dom andra valmetgubbarna här, man blir ju knäpp om maskin apterar 58 och du har en krok vid 44, då duttar man en gång nånstans vid 43-45 så backar den til 43 o sågar :) Körde ponsse nåra dar förra månaden och där kom jag int på nåt annat sätt änn modul - när jag skulle ner några längder.
För övrigt blev jag positivt överraskad av dasa i Masterchiefs 5005a, första gången jag testat dasa och det satt rätt bra redan på 10 minuter :)

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69600
mrme skrev:
Jomen dåvet ja vilken du menar men de finns fortfarande ingen förvalsknapp när ja vill backa från 5.50tex till säg 4.00 för att ja missade en skada när ja matade ut men ser innan ja sågar. Trycka aptera minus är ju måttligt roligt


OM det mot förmodan skulle hända matar man manuellt bakåt till önskad längd, duttar till på kap vid närmaste kortare modul och drar på med automatiken igen å seglar vidare, kap direkt garanterat på rätt ställe varje gång, krävs ju rätt bra ögonmått för att pricka exakt rätt längd med förval vid ex. srötkvist. Sen brukar det lätt bli att man alltid trycker samma längd vid kortning med längdknappar..

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

skogsjan695xl  
#69603 Detta som valmet har är ju riktigt enkelt och även dasa´s system tycker jag är enkelt, MEN om man har en äldra valmet så måste man trycka modul minus ändå till man har det måttet man ska ha, så var det iaf på 901.2an iaf, kan ju ha nått att göra med den boxen mellan agg och dator, satt ett SP på den, men 911.3 den var det bara att hålla in automatik och sen modul minus vid önskad längd vid ev fel på stocken.
Som vi hade på gamla jag med Dasa 380 så var det ju inga knappar i spakarna så jag tryckte bara till på trädslag så starta aptering själv och vid fel tryckte jag modul minus, då hade vi inte heller start av matning efter ett kap utan det var att trycka på start igen eller på trädslaget igen isf. Det gick att få auto start efter kap om man ville också.

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

masterchief  
#69608
Knegarn skrev:Håller med dom andra valmetgubbarna här, man blir ju knäpp om maskin apterar 58 och du har en krok vid 44, då duttar man en gång nånstans vid 43-45 så backar den til 43 o sågar :) Körde ponsse nåra dar förra månaden och där kom jag int på nåt annat sätt änn modul - när jag skulle ner några längder.
För övrigt blev jag positivt överraskad av dasa i Masterchiefs 5005a, första gången jag testat dasa och det satt rätt bra redan på 10 minuter :)

Duttar du till på modul ned på dasaspaken så stannar den på närmsta modul nedåt 8)

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

mrme  
#69611 Förval tycker ja funkar kanon å ja använder de rätt ofta för att göra timmret längre eller kortare, använder vippan för att stanna upp till närmaste modul neråt sen kör ja förval om de inte var bra.

Ja kan ju köra som med valmet i ponnsen oxå men ja tycker förval funkar kanon bra när ja väl lärt mej hitta på knapparna.

När vi kör octo kör ja bara förval annars vill den gärna mata full fart 3.60-4.30 å sen smälla av om de är för vekt, så ja kör förval 3.10 först när de närmar sej toppen eller vekt sen trycker ja nästa förval för att se om kvaliten duger, min medarbetare däremot kör inte lika frekvent med förval som jag.
Så de är som vanligt smaken är som baken.

Rottnes system verkar vara riktigt bra som de låter på förklaringarna, tyst å fint i hudraliken ska den ju oxå gå har ja hört så där finns de nog en fin konkurent till john deeren.
Ecologen har ju tyvärr snurrhytten å lite väl mycket dubbeltryckningar som de verkade.

Ponssen har ja trackat ner en del på oxå men den är ju som alla andra märken (även valmet) dom är fina att jobba i trevlig hytt lite trångt åt benen bara, trevliga spakar trots de lite billiga utseendet(minispakar)

Men de finns flera nackdelar (nackdelar ja ser,=min smak) i alla ja provat hittils, deeren sticker ut lite positivt möjligtvis kan nog rottnen vara en trevlig traktor oxå. Skotaren F15 och F10 var grymma i allafall.

Dax att natta klockan skriker väl lika piggt som vanligt vid 3 snåret. Hugg lungt alla goa skördarförare å ställ till de lite extra för skotarsluskarna imorron.

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

masterchief  
#69615 Dubbeltrycker också på massaknappen :oops:
Har 3m på dubbeltryck gran. När det är rötbitar....
Dubbeltryck är inget du måste använda, utan en möjlighet du har för att få flexibilitiet....Vill du inte ha det så skit i och lägg in möjligheten :lol:
Skulle tippa Rottnes spakar och Ecologgens har i princip samma möjligheter då det är samma styrsystem i dem, D4.
Har inte utforskat nya D5an än, men den ska vara mer användaranpassad...

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69635 Personligen tycker jag det är kanon med förval,ofta bestämmer jag mig redan innan fällning vad först stock skall bli,du ser ju i regel krök och så bättre på ett stående träd.
Hörde någon som pratat med han som körde "världsrekordet",han körde alltid på förval,känns som det blir lite mer flyt i körningen,iaf. på dålig skog. Annars är det ju bara att låta datorn arbeta om alla stammar ser ut som stuprör!
Men åter till ämnet...En 560C och ett warath/JD 414 tror jag skulle kunna bli en himla trevlig kombination. Testade det på 1170n,men det är i största laget för den maskinen. Men med 560ns kranstyrka och ett aggregat som gick som det kan inte bli annat än succé!? :D Bra "allroundmaskin" då 414 klarar av rätt grov skog åxå om det skulle knipa..

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

masterchief  
#69638 Det är som du säger engstrand att man ser bäst när trädet står upp...
En sak som är lurig där jag kör är avsmalning mm.
Därför brukar jag låta automatiken löpa även om jag bestämt mig.
Och duttar till på modulknappen om automatiken kör förbi redan i huvudet förvalt kapställe...

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

jojo  
#69740 hej ! nu har jag kollat rep-priser och vissa saker är dyra på ena märket ,men inte på det andra , så i slut änden så skiljer det inte så mycke ,men eco log en har en fördel och det är att jag har "bara" 25 mil till söderhammn ..
hur lång tid tror ni att det tar att lära sig valmet/eco log , innan man nårupp till max pro ? jag har kört rottne 2004 o 2002 , kör idag en tj 1070d ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

skogsjan695xl  
#69754 Jag tycker då bägge maskiner är relativt lätta att lära sig.
Nivelleringen sköter sig ju själv på båda maskiner utom fram och bak på eco logen.
Datorerna är väldigt enkla igentligen när man väl lärt sig det, är ju alltid nått som är olikt det andra.
Du har ju kört med maskiner med nivellering så då borde du lära dig det fort.

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

jojo  
#70430 hej! har fundera på vad det ska vara för typ av band , valmet tyckte att det skulle vara deras kombi-band , och eco-log tycket att man skulle ha eco-tracks pro-track , men jag är nog inne på att ha clark Grouzerlite och sliskydden bak så kommer nog jag ta OFA supertät ,jag kör ju både där det är brant,sten,och mjukt, och är det någon som vet hur stor skillnad det är på den "nya kranen" mot den gamla ??

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).