Verkstan

Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

463 inlägg 223645 visningar 71 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#695463 Angående plattjärnen så är nog dem för syns skull.

Vi kör alltid med kedjor på vagn och traktor. Annars har man nog svårt att ta sig till fram. Samt däcken sönderskurna efter första resan.

Nog blev väl vagnarna en smula billigare. Samt som vi ville ha dem.
Fulldrift på vagn var något som diskuterades först nu i vinter efter 5-6år. Så utifrån det har väl det gått relativt bra antar jag.


Kranen har väl strulat mest. Speciellt utskjutet. Så nu häromdan så blev set akut om ändring av mitt utskjut.

Slänger upp lite bilder på senaste veckornas projekt 😎


   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Amatörhuggare 62  
#695557 Roligt se era vagnar.
Man följde ju bygget 👍

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

550  
#695667 Jo, det blir ganska tunga lass på era vagnar, så förstår att ni behöver kedjor. Har inte så stort ekipage, men däcken tycker jag har hållit bra även om inte kedjor används varje vinter. Beror på hur mycket sten man har. Fast ni kör betydligt mer, och kanske har mer snö så det behövs ändå.

Har ni förresten kedjor även på hjulparet utan drift?

Har ni bromsar fram/bak/både och? Är ni nöjda med att ha navdriften bak? Något ni hade ändrat på vagnarna om ni hade byggt idag? Kranarna har jag förstått att ni inte är nöjda med, så det hade väl blivit några andra?

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#695893 Vi har inga bromsar på vagnarna. Det skulle varit bra vid vissa enstaka tillfällen.


Jag skulle nog säga driften skall vara där bak. Man har mera tryck på hjulen längst bak vid körning frammåt.

Vi har 2 lediga Dbv uttag på kranventilen. Så hydraulisk flyttbar grind skulle vara perfekt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

550  
#695931 Bromsar är mest till nytta vid vägkörning, om man inte har brant terräng förstås. Har man bromsar så kan det vara bra med drift fram och kedjor (när man bromsar får man mer tryck fram).

Flyttbar grind känns jobbigt att göra själv, men det hade säkert inte varit någon match för er två 😀 Fast på vilket sätt har man nytta av det? Går inte flytta så värst långt innan första banken tar emot. Om ni kör kort virke idag, får ni lägga det ifrån grinden, mellan andra och tredje banken? Det ser ut som att bankarna sitter på lagom avstånd för fallande längder.

Vad tycker du/ni om boggilyft, något som hade varit bra att ha?

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

torpöbo  
#695949 I bergiga trakter är broms bra. På väg används den sällan. Har man hydrauliska bromsar får man en smidig lastbroms utan att behöva sträcka sig efter kryckan varje gång man stannar till för att stå still o andra sidan har nyare Valmetar bromsen i framobackspaken.

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

JohannesG  
#695950 Jag vill påstå att den är lika viktig på både väg och i skogen. I skogen där det är brant utför är det guld värt att kunna bromsa på rätt ställe.
Lika så på vägen är det fantastiskt att kunna bromsa vagnen så man inte vikter hop ekipaget om man måste bromsa i en kurva eller kraftig nerförsbacke.

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695962 Måste tillägga angående vagnsbroms när kärran är kopplad till en valtra 6000 med twin trac, kör du bakvänt och bromsar med fotpedalen bromsar inte vagnen pga den bromspedalen inte använder den hydrauliska bromscylindrarna utan bromsar med vajer på samma hävarm som handbromsen gör på bromsarna

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

torpöbo  
#695968
gnisten83 skrev:Måste tillägga angående vagnsbroms när kärran är kopplad till en valtra 6000 med twin trac, kör du bakvänt och bromsar med fotpedalen bromsar inte vagnen pga den bromspedalen inte använder den hydrauliska bromscylindrarna utan bromsar med vajer på samma hävarm som handbromsen gör på bromsarna


Man sätter med fördel bromsen på ett hydauluttag o bromsar manuellt.

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695969 I skogen ja men på väg är de inte lika bra

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

stegmaster  
#696161 Tycker bromser på ett hydraulikuttak låter som en dårlig ide.
Oftast dyker det plötslig upp en situasjon i branten där man behöver bromsa snabbt, då hinnar man inte fimpla efter nån ekstra spak för att bromsa vagnen.
Det enda vore nyttig som handbroms, men hur löser man det?
Har hu nån trycklåsventil (i tillegg til tryckbegränsere) som gör att trycket blir kvar i slangen under lång tid, så det inte plötslig börjar rulla?
För du knuffar vel inte tryck på konstant? Då blir det vel värmgång i oljan om man står stille i 2-3 timar, even om trycket bara er 140bar ?
Hur gör du för att inte glömma bort att du manuelt har satt broms på vagnen innan du vil börja köra?
Att ha bromsen på bromsventilen på valmet 6000 serien funkar perfekt tycker, för det er inte mycket man måste trampa på pedalen för even vagnen bromsar. (På min förra Valmet 665 var det lite mer on/off känsla, och man fick trampa rejält före vagnen slo inn med full broms (låsta hjul))
Vagnbromsen som handbroms vore fint, men då får det bli med el.brytare.

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

JohannesG  
#696171 På Mercan har jag tyvärr ingen bromsventil så där får de bli ett hydrauluttag med Weimers bromsventil. Definitivt inte optimalt på väg, men jag har för vana att vila handen på rätt spak så man inte drar i fel. Fördelen med att ha den på en separat spak är att kunna bromsa bara vagnen för att som tidigare nämnt minska fällknivsrisken i skarpa kurvor utför. Är det riktigt halt eller kletigt och traktorn bromsar det minsta före vagnen kan det bli spännande. Ofta om det svänger mycket och lutar fel i skogen använder jag bara vagnsbromsen och låter traktorn motorbromsa, eller rentav gasa lite för att räta upp.

Manuell broms borde för övrigt gå att ordna även med bromsuttag, har dock inte studerat hur.

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

stegmaster  
#696233 Ja just detta med fällkniv er ju det farliga när det svänger i branten och det er halt, rakt ner er det oftast lungt hur som helst.
Men just här tycker jag valmets orginal bromsventil gör ett bra jobb, förr den bromsar mer på släpet(och tidligare) enn på traktoren (åtminstone gör min 6400 det), precis så man unngår faran med fällkniv.
(Det fanns vel typ 3 olika utväxlingar av släp broms man kunne beställa vid nyköp, men har ingen aning vilken jag har själv).
Som redan sagt, så vore en handbroms med el,knapp det enaste jag skulle önska.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).