Motorsåg och handhållet

Husqvarna 242 xpg vevaxellager

93 inlägg 15695 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695720 Jag tror att bästa lösningen är ett 7mm magnetlager samt Husqvarnas tätning med nr
5442512-01. Den tätningen är 3,7mm bred.
Ska beställa dom o prova

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695772 Fortsätter att svara mig själv här🙂
Jag har beställt 2 magnetlager, tänker prova att sätta såna på båda sidor. Det är lite lurigare då man måste se till att dom sitter i rätt läge axiellt så lite mätning o shimsning blir det.
Fördelen blir ju att man kan pressa i lagren först o sen enkelt lägga ihop blocket. Ska bli intressant

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Williamm  
#695784 Jag följer med intresse, jag letar självt efter lager till en 234.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

superdave  
#695815 För 5-6 år sedan var jag tvungen att byta det lagret, priset på ett riktigt tätat var ganska högt så pappa som betalade valde ett lager med vanlig tätning. Tätningen har hoppat ur två gånger tror jag och då var det ju ur med tändstift, i med snöre i cylindern, av med koppling, pilla i tätning och ihop med allt igen. Nomo, eller rotera kanske det heter nu, har riktigt lager.

Det var en 42a jag bytte på skall tilläggas.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695838
superdave skrev:För 5-6 år sedan var jag tvungen att byta det lagret, priset på ett riktigt tätat var ganska högt så pappa som betalade valde ett lager med vanlig tätning. Tätningen har hoppat ur två gånger tror jag och då var det ju ur med tändstift, i med snöre i cylindern, av med koppling, pilla i tätning och ihop med allt igen. Nomo, eller rotera kanske det heter nu, har riktigt lager.

Det var på en 42a jag bytte på skall tilläggas.


Vad menar du med riktigt lager?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

superdave  
#695843 Ja jag var nog otydlig.

Med riktigt lager menar jag ett lager vars tätning faktiskt är anpassat för att hantera trycket i vevhuset på samma sätt som husqvarnas originallager, det lager jag monterade var ett vanligt billigt tätat lager som ju var väldigt mycket billigare

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695914 Hur vet man om ett lager med 2RS tätning klarar trycket? Jag kan inte se nån skillnad på lagren hos Rotera mot andra ställen eller missar jag nåt. Du får gärna förklara/länka

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Hepo  
#695921 Hej jag försökte på en 133a föregångare till hva 234 satte dit vanligt dubbeltät tog bort den inre tätningen i vevhuset men när jag trycktestade så läkte det vi axeln går säkert att ha kvar den inre ringen men då kommer inte in något bränsle som kyler utan fettet som är där bara går runt, tror Mange skrev något sådant.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695927 Jag tror så jag med, försökt hitta info om tätningarna i lagren men står inte mycket.
SKF har ju tätningen med benämning 2RSH som är extra tät men bara från tryck utifrån om jag förstår rätt, ska vara bättre mot typ högtryckstvätt o liknande.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

superdave  
#696349
Magnus M skrev:Hur vet man om ett lager med 2RS tätning klarar trycket? Jag kan inte se nån skillnad på lagren hos Rotera mot andra ställen eller missar jag nåt. Du får gärna förklara/länka


@magnus m var det mig du frågade nu?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696389 Jo jag borde nog adresserat frågan bättre.
Vad var det för lager du menade som hade en "riktig" tätning?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

superdave  
#696393 Jag bor ju i grannkommun till deras huvudkontor så jag gick bara dit med det gamla lagret och gick därifrån med det jag valde så jag har ingen aning om nummer eller liknande på något av dom. Men ring dom på 08-630 01 55 och säg att det ska sitta på vevaxeln så kommer dom alldeles säkert fram till rätt del.

Såhär i efterhand skulle jag nog valt att behålla den inre tätningen på mitt billigare lager, som jag pillade bort, då hade ju kulorna agerat stöd för den inre tätningen och den yttre tätningen hade säkert inte ploppat ut överhuvudtaget.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696404 Med båda tätningarna blir det kortlivat kan jag säga av erfarenhet. De behöver smörjas på nåt vis och då blir det från bränslet.
Att den ploppar ut är nog för det inte tål vevhustrycket. Det är inte konstant och blir ibland rätt högt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696461
Magnus M skrev:Jag tror att bästa lösningen är ett 7mm magnetlager samt Husqvarnas tätning med nr
5442512-01. Den tätningen är 3,7mm bred.
Ska beställa dom o prova


Nu är grejerna på väg, beställde först 2 lager, shims samt ovanstående tätning.
insåg dock att med detta så kommer inte oljepumpsdrevet ha nåt att bottna mot.
Skulle det få för sig att krypa inåt så går det rakt i tätningen.
Så som en plan B beställde jag standardtätningar 24x32x4 och så har jag gjort en bricka med 24mm ytterdiameter som då blir distans för oljedrevet samt tätyta för packboxen.
Hoppas nu att detta funkar

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 xpg vevaxellager

Rotvältaren  
#696471 Det borde ju funka med en distans som svarar mot navet på lagret. Worst case scenario utan distans är väl att drevet glider och oljepumpen tappar drivningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).