Motorsåg och handhållet

18", 70 drivlänkar?

22 inlägg 1955 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 18", 70 drivlänkar?

Mikael A  
#695708 Det är 16 tänder på ena sidan och 17 tänder på andra sidan och sidan med 17 tänder har 2 lika efter varandra.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 18", 70 drivlänkar?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695709
Robertberg skrev:Jag har ett 18-tums 325-svärd från Sugihara, behöver köpa en ny kedja till det men kommer inte ihåg hur många hur många drivlänkar det är. Har inte sågen tillgänglig för att kunna räkna.

Kan det vara 70 dl? På kedjan är det två st vänster-skärtänder på rad.

18" borde vara 72dl. Jämnt antal tänder på var sida.
Kan skilja lite beroende på höjd på svärd och kuggar på drev etc..

Niking skrev:En fråga i sammanhanget. Hur många länkars justermån får man egentligen med ställskruven (kedjespänningen)?

Det kan ju vara intressant att veta, ifall man mot förmodan inte skulle hitta en kedja med rätt antal drivlänkar.
/Niklas

Det brukar funka med en drivlänk.

Användarvisningsbild

Re: 18", 70 drivlänkar?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695714
williamm skrev:
Rotvältaren skrev:
16" 0.325 kedja med 66 DL, kan det stämma att den har två likadana skärtänder efter varandra?

https://www.maskinklippet.se/skog/motor ... 66dl-svard


Jag har för mig att @Mange sa det.

16" 0.325 kedja 66 DL är rätt.

Det finns en del udda svärd. Tar man ett 3/8 o byter nos till .325 så kan det bli lite hursom.

Användarvisningsbild

Re: 18", 70 drivlänkar?

Rotvältaren  
#695715
Mikael A skrev:Det är 16 tänder på ena sidan och 17 tänder på andra sidan och sidan med 17 tänder har 2 lika efter varandra.


Ja jag hade otur när jag tänkte, underställningarna har också en drivlänk vilket betyder 33/2

Användarvisningsbild

Re: 18", 70 drivlänkar?

Williamm  
#695716 Då mindes jag rätt / råkade ha ha tur när jag tänkte 🙂

Användarvisningsbild

Re: 18", 70 drivlänkar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695725 Har du en 70-delad kedja, har du som regel 35 skärtänder och 35 tomlänkar (utan skärtänder). Av de 35 skärtänderna, brukar 17 gå åt ena hållet och 18 gå åt det andra hållet.

Det innebär att det s.a.s blir två skärtänder i rad åt samma håll (fast det är en tomlänk mellan dessa två skärtänder).

Sedan finns det (åtminstone i teorin) alternativa lösningar på problemet med 70-delade kedjor.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: 18", 70 drivlänkar?

Robertberg  
#695728 Då lär det vara 70 dl jag ska ha, eftersom 72 dl ger lika många skärtänder på var sida.

Tack för alla svar 👍

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).