Motorsåg och handhållet

18", 70 drivlänkar?

22 inlägg 1952 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

18", 70 drivlänkar?

Robertberg  
#695670 Jag har ett 18-tums 325-svärd från Sugihara, behöver köpa en ny kedja till det men kommer inte ihåg hur många hur många drivlänkar det är. Har inte sågen tillgänglig för att kunna räkna.

Kan det vara 70 dl? På kedjan är det två st vänster-skärtänder på rad.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 18", 70 drivlänkar?

Williamm  
Användarvisningsbild

Re: 18", 70 drivlänkar?

johan eriksson  
#695676 Husqvarna eller Stihl? Vilket svärdsfäste?

Användarvisningsbild

Re: 18", 70 drivlänkar?

Williamm  
#695678
johan eriksson skrev:Husqvarna eller Stihl? Vilket svärdsfäste?

Jag utgör i från att det är lilla hva.

Avatar Fallback

Re: 18", 70 drivlänkar?

Robertberg  
#695679
johan eriksson skrev:Husqvarna eller Stihl? Vilket svärdsfäste?


Husqvarna, lilla fästet.

   TS
Avatar Fallback

Re: 18", 70 drivlänkar?

Robertberg  
#695681

Men 72 är delbart med både två och fyra, då borde det inte vara två likadana skärtänder på rad?
Mitt svärd är några år gammalt, 44 cm långt stod det att det var när jag beställde det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 18", 70 drivlänkar?

Williamm  
#695682
Robertberg skrev:

Men 72 är delbart med både två och fyra, då borde det inte vara två likadana skärtänder på rad?
Mitt svärd är några år gammalt, 44 cm långt stod det att det var när jag beställde det.

Då vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: 18", 70 drivlänkar?

Rotvältaren  
#695686 Två likadana skärtänder efter varandra har jag dock bara sett på kedjor med 3/8" och 404" delning. Kanske bäst att "di lärde" hjälper till att reda ut begreppen?

Användarvisningsbild

Re: 18", 70 drivlänkar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695687 En fråga i sammanhanget. Hur många länkars justermån får man egentligen med ställskruven (kedjespänningen)?

Det kan ju vara intressant att veta, ifall man mot förmodan inte skulle hitta en kedja med rätt antal drivlänkar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: 18", 70 drivlänkar?

Williamm  
#695694
Rotvältaren skrev:Två likadana skärtänder efter varandra har jag dock bara sett på kedjor med 3/8" och 404" delning. Kanske bäst att "di lärde" hjälper till att reda ut begreppen?

16" 325 har det också. Jag har dock glömt hur många länkar det var.



Niking skrev:En fråga i sammanhanget. Hur många länkars justermån får man egentligen med ställskruven (kedjespänningen)?

Det kan ju vara intressant att veta, ifall man mot förmodan inte skulle hitta en kedja med rätt antal drivlänkar.
/Niklas


Jag skulle gissa på två länkars justermån, standard är oftast 7kuggs drev och 8 vet jag funkar bra med marginal på ny kedja så 9 skulle nog också funka med samma kedja. Jag är dock lite osäker på om en kugg mer på drevet är samma som en dl mindre på kedjan.

Användarvisningsbild

Re: 18", 70 drivlänkar?

Rotvältaren  
#695698
williamm skrev:
Rotvältaren skrev:Två likadana skärtänder efter varandra har jag dock bara sett på kedjor med 3/8" och 404" delning. Kanske bäst att "di lärde" hjälper till att reda ut begreppen?

16" 325 har det också. Jag har dock glömt hur många länkar det var.



Niking skrev:En fråga i sammanhanget. Hur många länkars justermån får man egentligen med ställskruven (kedjespänningen)?

Det kan ju vara intressant att veta, ifall man mot förmodan inte skulle hitta en kedja med rätt antal drivlänkar.
/Niklas


16" 0.325 kedja med 66 DL, kan det stämma att den har två likadana skärtänder efter varandra?

https://www.maskinklippet.se/skog/motor ... 66dl-svard
Jag skulle gissa på två länkars justermån, standard är oftast 7kuggs drev och 8 vet jag funkar bra med marginal på ny kedja så 9 skulle nog också funka med samma kedja. Jag är dock lite osäker på om en kugg mer på drevet är samma som en dl mindre på kedjan.

Användarvisningsbild

Re: 18", 70 drivlänkar?

Rotvältaren  
#695699
Rotvältaren skrev:
williamm skrev:
Rotvältaren skrev:Två likadana skärtänder efter varandra har jag dock bara sett på kedjor med 3/8" och 404" delning. Kanske bäst att "di lärde" hjälper till att reda ut begreppen?

16" 325 har det också. Jag har dock glömt hur många länkar det var.



Niking skrev:En fråga i sammanhanget. Hur många länkars justermån får man egentligen med ställskruven (kedjespänningen)?

Det kan ju vara intressant att veta, ifall man mot förmodan inte skulle hitta en kedja med rätt antal drivlänkar.
/Niklas



Jag skulle gissa på två länkars justermån, standard är oftast 7kuggs drev och 8 vet jag funkar bra med marginal på ny kedja så 9 skulle nog också funka med samma kedja. Jag är dock lite osäker på om en kugg mer på drevet är samma som en dl mindre på kedjan.


16" 0.325 kedja med 66 DL, kan det stämma att den har två likadana skärtänder efter varandra?

https://www.maskinklippet.se/skog/motor ... 66dl-svard

Användarvisningsbild

Re: 18", 70 drivlänkar?

Williamm  
#695701
Rotvältaren skrev:
16" 0.325 kedja med 66 DL, kan det stämma att den har två likadana skärtänder efter varandra?

https://www.maskinklippet.se/skog/motor ... 66dl-svard


Jag har för mig att @Mange sa det.

Användarvisningsbild

Re: 18", 70 drivlänkar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695704 Japp! 66/2=33. Alltså måste det vara två skärtänder i rad (med en tomlänk i mellan) på samma sida, alternativt tre tomlänkar i rad utan någon skärtand, alternativt 2 uppsättningar av dubbla tomlänkar i rad utan någon skärtand.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: 18", 70 drivlänkar?

Rotvältaren  
#695707 Det här blev nog för svårt för mig. Så fördelningen skärtänder är 34 st respektiver 32 st? Hur får man annars två lika skärtänder i rad?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).