Öppna kategorin

Priser

4 inlägg 1555 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Priser

Mattias03  
#695551 Hej! Tänkte starta ett företag där jag ska fälla träd med motorsåg. Både i skog och trädgårdar. Tänkte jobba med det på helger till en början.
Tänkte kolla vad man kan ta i timpris eller om man ska gå på antal träd man ska fälla?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Priser

Sunilorblede  
#695555 Jag gör sådana jobb på sidan av min anställning. Började med att jag tog betalt per timme efter hur motormanuellt arbete i skogen får betalt (röjare typ) men insåg snabbt att totalpriserna på mina projekt blev extremt mycket lägre än marknadsförda trädfällningstjänster. Nöjda kunder men uppenbart att det går att tjäna mer. Efter den insikten och efter att ha gjort det ett tag så jag fått lite erfarenhet av hur lång tid olika projekt tar så är det flesta numera nöjda med att få en uppskattning av vad totalen landar på i slutändan för de träd som dom vill ha bort och med det upplägget är min timförtjänst numera oftast runt 800-1000kr / effektiv timme på plats och kunderna är fortfarande nöjda med priserna jämfört trädfällarfirmorna. Sägas ska väl då att jag är en relativt erfaren huggare i skogen som är rätt snabb med fällning och upparbetning. Jag tar inte mig på de mest avancerade träden som kräver mycket hjälpmedel/klättring/sektionsfällning utan bara sånt som går att fälla från backen med som mest en vinsch/stalp till hjälp.

Har dock funderat på ett upplägg med priser per träd och en uppstartskostnad. Får väl se hur mycket jobb det blir nästa säsong.

Användarvisningsbild

Re: Priser

Sunilorblede  
#695556 ...och i tillägg där du skriver att du ska fälla "i skog", om du menar åt skogsägare som en åtgärd inom skogsbruk är det bara glömma den timersättningen jag beskrev vid tomthuggningar, där är väl standard snarare runt 400kr/tim +- nån femtilapp för motormanuellt arbete.

Användarvisningsbild

Re: Priser

Mattias03  
#695581
Sunilorblede skrev:...och i tillägg där du skriver att du ska fälla "i skog", om du menar åt skogsägare som en åtgärd inom skogsbruk är det bara glömma den timersättningen jag beskrev vid tomthuggningar, där är väl standard snarare runt 400kr/tim +- nån femtilapp för motormanuellt arbete.

Okej. Jo hade tänkt att börja hos privatpersoner både tomt och skog. sedan jobba åt skogsbolag och kommun samt privatpersoner om företaget går bra.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).