Gallring

Höggallring löv?

13 inlägg 4787 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Höggallring löv?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69552 Hej!

Jag lät gallra ett granbestånd med ca 50% löv, 55-60 år troligen självföryngrat. Här har man ställt ut en hel del grovt löv som huvudstammar.
Vad är tanken med det? Nästa åtgärd är 25-30 år bort och 30 cm grova lövstammar har ju snart s.a.s gjort sitt.En del kommer säkert hinna få rejält med röta och värdetillväxten på grov björk/asp är inte den bästa.
Vore det inte bättre att ställa ut en mindre gran istället?

Jag har fler liknande gallringar på G och frågan är om jag borde ta ett snack med föraren? Egentligen tycker jag mig inte ha kompetens att dirigera yrkesfolk,men här är jag lite fundersam?

Därtill finns alltid risken/möjligheten att gamla aspar ger beståndet höga naturvärden..

/Nisse



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Höggallring löv?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69555 Det skall väl vara en minsta andel löv efter gallringen.

Avatar Fallback

Re: Höggallring löv?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69556 Enligt vem då?

/Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: Höggallring löv?

Nolltax AB  
#69560 Har ett par bestånd med i huvudsak asp.
Typisk pinnskog...
Får stundom ett ryck å går loss med sågen min.
Envar gång trampar älgen mig i hasorna....

Avatar Fallback

Re: Höggallring löv?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69561
nisse skrev:Enligt vem då?



Skogsföretagens miljöpolicy.

Avatar Fallback

Re: Höggallring löv?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69606 Alltid en avvägning om man ska ta bort en större björk och satsa på en mindre gran. Jag skulle ha varit väldigt hård mot björken i ditt läge. 60-årig björk har gjort sitt bästa och kan bli anskrämliga bjässar om de får stå längre.

Avatar Fallback

Re: Höggallring löv?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69607
Mangan skrev:
nisse skrev:Enligt vem då?



Skogsföretagens miljöpolicy.


Om avverkningen sker på min mark så är det min policy som gäller och den virkesköpare som inte accepterar det han kan dra nån annanstans.

Avatar Fallback

Re: Höggallring löv?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69628
Skogsola skrev:Om avverkningen sker på min mark så är det min policy som gäller och den virkesköpare som inte accepterar det han kan dra nån annanstans.


Det hjälper ju inte nisse, eller hur? :wink: Om man inget säger, så blir det som det blir, och jag förklarar varför. Om man säger åt innan, så kanske de går med på det, kanske inte. Om man tex vill sälja FSC-certat virke kan jag tänka mig att man är så illa tvungen (men jag vet inte, eftersom jag inte är certad själv).

Hela skogsbranschen är ju upplagd så att man "kommer överens" om procenttal hit och procenttal dit.

Avatar Fallback

Re: Höggallring löv?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69634 Och jag försöker ju peppa Nisse så att han törs säga ifrån. Nåt procentmål om löv efter gallring har jag aldrig hört om. Jag är rätt snäll möt lövet i röjningen men rätt hård i gallringen.

Avatar Fallback

Re: Höggallring löv?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69639 Det är bra, peppa på bara! :-) Några lagar om detta finns det så vitt jag vet inte.

Så här skriver tex Holmen i deras gallringshandledning (en ur högen, andra har säkert motsvarande).

"Beroende på ståndortens naturgivna förutsättningar, beståndets
ålder och utseende strävar vi efter att andelen lövträd
efter gallring skall vara mellan 5 och 20 procent
av volymen. Den högre procentsiffran gäller
för fuktig och finjordsrik mark. Av lövträd lämnar
vi i första hand vårtbjörk."

http://www.holmen.com/Main.aspx?ID=d124 ... c1b32f57e4

Andelen lövträd i Sverige är nu den högsta sedan 20-talet.

http://www.slu.se/?ID=559&Nyheter_id=11224

Avatar Fallback

Re: Höggallring löv?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69664 Köper den gallringshandledningen så länge vi talar om förstagallring. I sista gallring ska allt löv bort och ger förhoppningsvis en del björktimmer. Står dom längre så får dom rödkärna.

Avatar Fallback

Re: Höggallring löv?

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69771 Om man är dubbelcertifierad på södra ska det finnas minst 10 procent löv i beståndet.
jag brukar försöka samla lövet på ett ställe om det är möjligt vid en första gallring.
Löv som står ihop med gran brukar jag i regel gå väldigt hårt åt,

Avatar Fallback

Re: Höggallring löv?

just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70831 vilken skördarförare ser om de är våtbjörk????

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).