Skogsnyheter

Priser på skogsmark 2020 ökar men skiljer sig

16 inlägg 6124 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Priser på skogsmark 2020 ökar men skiljer sig

Fredrik Reuter  
#695511 Statistik över priset på skogsmark och skogsfastigheter presenteras denna vecka båda av Svefa och Ludvig & Co. Generellt så fortsätter priserna på skogsmark att öka under 2020 och fortsätter denna trend så kommer den magiska 1000-gränsen i kronor per kubikmeter att sprängas i Skåne inom några år. Men det finns skillnader i statistiken från de båda analyserande konsulterna.

Priset på skogsmark är ett intressant mått som har många bottnar och som skiljer sig i olika delar av Sverige. Sammanställd statistik från både Svefa och Ludvig visar dock att skogsmarkspriserna stigit med ca 10% över tre år och som ett snitt i hela Sverige. Det verkar alltså finnas starka köpare som driver upp priserna och det är en trend att det är populärt att äga skog idag. Både Svefa och Ludvig ser en ljus framtid och tror att priser på skogsmark kommer stiga även under detta år, 2021.

Priserna på skogsmark i norra Sverige ökar (som landsdel) enligt Ludvig mest i hela landet under 2020. En av anledningarna tillskrivs den dom som ger skogsägarna rätt till ersättning vid avverkningsrestriktioner av fjällnära skog. Värt att notera är dock att priserna i Norrland inte ännu har nått samma nivåer som rekordåren runt 2011. Man kan säga att Norrland nu är på väg ur en dipp som startade 2012.

Skog i anslutning till storstäder fortsätter att stiga kraftigt i pris. Ludvig skriver att rekordet finns i Södermanland där priserna stigit över 15% och detta trots att detta område drabbades hårt av granbarkborren under 2020. Man kan teorisera om att köparna i storstadsregioner inte har ett så stort fokus på att leverera råvara till skogsindustrin utan verkar fokusera på andra värden.

Men, detta gäller omvänt i Småland enligt Ludvig. Här har priserna sjunkit med nästan 5% under 2020 och Ludvig anger att orsaken är angreppen av granbarkborre. Stämmer detta så är köpare i Småland i allt större utsträckning mer fokuserade på att generera värde genom virkesleveranser än ex skogsägare i Stockholm. Här finns dock skillnader i statistiken och Svefa ser ingen sänkning av priserna i Småland utan istället en höjning.

En anledning till att priset på skogsfastigheter har fortsatt öka säger Ludvig är det fokus på de stora skogsaffärerna som genomförts de senaste åren. Exempel är delningen av Bergvik Skog men också att skogsbolagen i spåren av denna delning valt att skriva upp värdet på sina skogsinnehav rejält. Det har alltså varit ett starkt fokus på skogsfastigheter och priser och det kan ha bidragit till en prisuppgång generellt.

Både Ludvig och Svefa ser alltså också positivt på fastighetsmarknaden under 2021. Det är politiken med låga räntor från Riksbanker tillsammans med en penningpolitik som innefattar "stabiliserande köp av värdepapper" tillsammans med prognoserna om en stark BNP-tillväxt 2021 som gör att de tror att priserna kommer fortsätta att öka.

Relationen med fastighets- och virkespris ser fortsätt ut att vara frånvarande, denna divergens som startade i början av 2000-talet ser inte ut att avmattas. Det ska bli spännande att följa denna utveckling som nu börjar belysas mer och mer. Det faktum att skogsbolagen som köper råvara av skogsägare själva har skrivit upp värdet på sina skogstillgångar kan man anse som ett "bold move" då det ur skogsbolagens synvinkel finns en risk att uppvärderingen på sikt kan vara en bidragande orsak till höjda virkespriser.

Här kan du läsa Svefas och Ludvigs pressmeddelande:

https://ludvig.se/pressrum/#/pressrelea ... na-3065916

https://www.svefa.se/pressrum/pressmedd ... iser-2020/




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Priser på skogsmark 2020 ökar men skiljer sig

Suneland  
#695534 Tro fan att det ökar i Norrland..

De senaste åren har SCA varit prisdrivande med 10-15% på fastigheter jag varit med och budat på här i Västernorrland.. bara jag och de som fortsatt sista 10-15% på iallafall 3 fastigheter, och då gissar jag att det ser snarlikt ut även på deras övriga förvärv.
Det bör nämnas att jag fortsatt bara för att det varit fastigheter som skulle ökat värdet på min lillepluttgård mer än bara skogsvärdet pga att det varit angränsande.

Men man får väl drömma vidare om lottovinst istället för att lyckas köpa skog nog att arbeta i på ålderns höst.

Personligen anser jag att storbolagen inte behöver dammsuga marknaden på privata fastigheter......

Användarvisningsbild

Re: Priser på skogsmark 2020 ökar men skiljer sig

Fredrik Reuter  
#695538 Intressant! Köper SCA privata skogsfastigheter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Priser på skogsmark 2020 ökar men skiljer sig

Suneland  
#695543
Fredrik Reuter skrev:Intressant! Köper SCA privata skogsfastigheter?


Absolut som ett modernt baggböleri fortsätter deras förvärv..

Det är dock såklart alltid upp till skogsägaren om dom vill sälja till dom eller inte.
Om jag vore säljaren skulle jag aldrig sälja till ett storbolag utan vara tacksam nog att släppa fastigheten till privatpersonen.

Användarvisningsbild

Re: Priser på skogsmark 2020 ökar men skiljer sig

Fredrik Reuter  
#695549 Ok, undrar hur detta fungerar i praktiken; har de typ målvakter som står på kontraktet för det är väl så att en privat skogsfastighet inte kan köpas (eller för den delen bokföras) i ett aktiebolag eller liknande juridisk person?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Priser på skogsmark 2020 ökar men skiljer sig

Suneland  
#695550
Fredrik Reuter skrev:Ok, undrar hur detta fungerar i praktiken; har de typ målvakter som står på kontraktet för det är väl så att en privat skogsfastighet inte kan köpas (eller för den delen bokföras) i ett aktiebolag eller liknande juridisk person?


Kanske har de ett kryphål genom att de sålt av stora arealer lågproduktiv fjällskog(kanske även pga rädsla för brukningsförbud på fjällnära skog)?

Avatar Fallback

Re: Priser på skogsmark 2020 ökar men skiljer sig

isteskog  
#695552 Kan man inte protestera till Länsstyrelsen och hävda att fastigheterna behövs för att stärka de privata skogsägarna? Iaf när det handlar om rågrannar.....

Användarvisningsbild

Re: Priser på skogsmark 2020 ökar men skiljer sig

Älgfoderodlare  
#695563 Av det jag upplevt, så är det till en del penningstarka "utbor" som köpt upp en del mindre skogsfastigheter som förmodligen bara är till för rekreation, känslan av att äga något som man kan bestämma över själv. På gott o ont. Att det på den "onda" sidan kan innebära mindre eller begränsade möjligheter för ortsbor att utveckla o förbättra möjligheterna att leva kvar på landsbygden. På den "goda" sidan finns ju då, att en del av de som kanske idag är en del av "miljösidan" o är köparen, får en ökad inblick i vad som krävs för att kunna äga o förvalta en skogsfastighet. Förhoppningsvis öppnar det en del dörrar o ger insikt i vad de tror att de tidigare ansåg vara rätt i ett perspektiv, för att nu behöva vara en del av ett annat.

Avatar Fallback

Re: Priser på skogsmark 2020 ökar men skiljer sig

Sörlänningen  
#695580
Fredrik Reuter skrev:Intressant! Köper SCA privata skogsfastigheter?


Jag har också hört från folk på olika platser aningen norröver att bolagen dammsuger marknaden även på privata fastigheter. Tydligen är det jättelätt för dem att få tillstånd till köp. Nere i Småland har vi ju alltid levt i tron att det är olagligt för bolag att köpa privata fastigheter, men tydligen är det på sina håll väldigt lätt för dem att få tillstånd till uppköp av privata fastigheter. Det vore intressant att får höra mer om detta.

Avatar Fallback

Re: Priser på skogsmark 2020 ökar men skiljer sig

isteskog  
#695587 Sveaskog har köpt några fastigheter i min närhet för några år sedan. Det fanns privata skogsägare som var intresserade och även var de rågrannar. Men mot Svenska folkets plånbok var de chanslösa..... 😤 Bedrövligt att bolagen har börjat köpa upp privatmark igen!
Snart har vi Kineserna här som köper upp jord och skogsbruk om det här får fortsätta...... 😱

Användarvisningsbild

Re: Priser på skogsmark 2020 ökar men skiljer sig

PetterJ  
#695588 Om en juridisk person säljer skog och åker till fysisk person får de ett ”utrymme”. Detta utrymme kan användas för att köpa mark från fysisk person. Finns tabeller per län och bonitet som ger ”utrymmet”.

De kan även köpa via exv Allmänna arvsfonden. Det är ju en juridisk person.

Inte troligt att de stora bolagen köper så mycket i Södra Sverige med dagens fastighetspriser...

Användarvisningsbild

Re: Priser på skogsmark 2020 ökar men skiljer sig

Torbjörn Johnsen  
#695589 Det förefaller ju vara dålig ekonomi att köpa skogsmark om man bara är ute efter virket som man ju i stort sett kan få för halva priset. Men bolagen kanske vet något som inte vi vet?

Avatar Fallback

Re: Priser på skogsmark 2020 ökar men skiljer sig

isteskog  
#695592 Varför köper bolagen skog i Baltikum? Den är väl inte gratis där heller ..... 😉

Avatar Fallback

Re: Priser på skogsmark 2020 ökar men skiljer sig

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695626
PetterJ skrev:Inte troligt att de stora bolagen köper så mycket i Södra Sverige med dagens fastighetspriser...


Derome köper om det går, de har pengar må du tro. 700:-/m3sk utan att blinka.

Användarvisningsbild

Re: Priser på skogsmark 2020 ökar men skiljer sig

svampbob  
#695632 Jag har en bekant som i höstas vann en budgivning på runt 100 ha som gränsade till hans skifte. Han ville skriva direkt men mäklaren hade inte tid då så det blev skjutet någon vecka. Under den tiden dyker det upp ett nytt bud från en väldigt kapitalstark person som hade sålt sitt stora fastighetsbolag.
Efter många turer så förlorade min kompis affären.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).