Skogsnyheter

Sveriges största kalhyggen - Topp 20

178 inlägg 27046 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695408
Sörlänningen skrev:Men här är en fråga till er som kan mer: hur värderas storlek på hygen anmälan? När får man i Småland avslag direkt av storleksskäl? Får man alls det? Hur är det på andra håll?

Finns inga begränsningar mer än att det ska vara sammanhängande yta. Man ser inkartor nu för tiden att vissa markägare anmäler hela sin fastighet på en gång så är allt anmält för fem år.
I denna tråden har dessa sorterat bort så här är det faktisk yta.
Tycker nog att jag kan gissa till mig någon slalombacke med.
Tror inte att många av dessa är föryngringsavverknings när man anmäler hugger och föryngrar.
Kan för övrigt säga att den planteringen jag stod för nu är nio meter i längd och passerar i om bara något år 100 m3sk/ha.
Så det borde vara runt 15 000 m3sk där just nu.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695475 Hygget i Kiruna sticker ju ut, annat ändamål och fjällnära skog. Det borde väl bero på att man flyttar centrum.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Mellberg  
#695476 Finns inga stora kalhyggen idag. Återigen har MP och mupparna helt fel i sin propaganda. För en gång skull har skogsstyrelsen rätt i att det finns inga kalhyggen längre.

Och ny skog blir det nästan omgående, visst är trakthygge helt fantastiskt 😎

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Icegrip  
#695486 Sveriges skogsbruk svartmålas ofta idag. Den som vill se stora hyggen kan gå in och titta på Lantmäteriets historiska ortofoton från 60-70 talet. Titta i Norrlands inland. Man inser att 100+ ha var rätt vanligt förr.

https://www.skogssverige.se/hur-stort-a ... -i-sverige

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Camaro1969  
#695488 heter det inte föryngringsyta?

kalhygge får du till något negativt för oss skogsbrukare :)

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Skogsvaktaren  
#695491 Det heter "stambyte"
rätt skall vara rätt! 😀

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Fredrik Reuter  
#695505 Hej,

Mest rätt ord låter jag vara osagt men Google har flest träffar på kalhygge så så fick det bli.
Det är också ett vedertaget namn som vi använt sedan 2005. Om trakthyggesbrukets motståndare har kapat ordet och använder det i negativ form så bör skogsbruket ha självförtroende nog att kunna använda det ändå. Tycker jag.

Så som jag läser listan så dominerar "tvingande" kalhyggen, det var också därför jag tycker att listan är intressant att publicera. Precis som Icegrip skriver så har det blivit mycket bättre, det är också något som kommer visa sig i kommande trådar som har sin bas i samma statistik.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

halvproffs  
#695506 Här säger vi bara hygge. Förr hette det fall här.
När jag började jaga och fick pass tilldelat kunde det stå; Arstefallet tex.

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

isteskog  
#695518 "Bränna" har jag hört gamlingar säga förr i tiden. Annars är det hygge som gäller här också. Kalhygge är naturivrarnas benämning. Finns väl en mening från dom med den beteckningen också! 🙃

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

jannee  
#695522 Har svårt att förstå detta ordsvammel, för det är just vad det är.
Kalfälla eller föryngringsyta, skit samma
Städare, lokalvårdare eller hygientekniker, vari ligger skillnaden?
Markberdning eller föryngringsanpassning?

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Fredrik Reuter  
#695527 Utifrån mitt sätt att se det så har miljörörelsen i så fall "kapat" ordet kalhygge. Tyvärr har skogsbruket kanske därför sökt nya ord och det tycker jag är synd. Kalhygge tycker jag förklarar trakthyggesbruket bra utan att svärta ner verksamheten. Men det är jag det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695558 Vad är syftet med listan? Om man har med storm/brand/stadsflytt så visar den ju inte på hyggesstorlekar i normalt skogsbruk.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Fredrik Reuter  
#695561 Syftet med listan är att beskriva verkligheten och det faktum att många stora hyggen styrs inte av ekonomi utan av störningar som brand och storm.

Helt enkelt presentera data som är så nära äkta som möjligt. Det är diskussionsvärt. Och som sagt tidigare, mer kommer i detta ämne, då kommer man nog se en röd tråd. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695564 Tycker inte att det framgår riktigt. Känns som ett klockrent köttben att kasta till de som är kritiska mot trakthyggesbruket när inte all info kommer fram i trådstarten.

Edit. Hade det låtit likadant, att det är siffror från verkligheten om SNF hade framställt denna lista?

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Sörlänningen  
#695574
Mettämies skrev:Tycker inte att det framgår riktigt. Känns som ett klockrent köttben att kasta till de som är kritiska mot trakthyggesbruket när inte all info kommer fram i trådstarten.

Edit. Hade det låtit likadant, att det är siffror från verkligheten om SNF hade framställt denna lista?


Det är ju skillnad på att skriva en debattartikeln i en tidning och lägga upp diskussionsmaterial i ett forum, tycker jag.

Man kan konstatera av mina inlägg ovan att jag reagerade lite som en miljömupp (något jag då rakt inte är), men kontext gavs ju av andra här i tråden, så jag tror att alla här är på ungefär samma linje.

Men det finns ju intressanta frågor här. Det finns ju goda anledningar till att inte göra enorma hyggen, återväxtmässiga, miljömässiga, estetiska. Om det till exempel infördes regler mot de allra största hyggena skulle det kanske kunna vara en del i att får bort en viss typ av den osakliga kritiken. Om man t.ex. i södra Sverige hade som regel att oftast inte tillåta hyggen större än 20 hektar (det skall naturligtvis finnas undantag) så skulle väl inte det orsaka någon större skada? Det skulle ju knappt påverka någon privatbrukare. Bolagen skulle kunna planera runt det. Är jag galen?

Vad skulle kunna vara rimliga gränser i olika delar av landet? Vi får väl anta att man får utvidga efter att återväxten är säkrad (då är ju mikroklimatet helt annorlunda).
Senast redigerad av Sörlänningen tor 21 jan 2021, 15:13, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).