Före och efter jobbet

Att plugga skog som invandrare

8 inlägg 9120 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Att plugga skog som invandrare

OskarLantman  
#694333 Hejsan!

Det var tre år sedan jag kom till Sverige, och varje år jag tänker flytta vidare och vidare i skogen. Efter Svenska som Andraspråk Grund var slut, jag kan nu äntligen plugga SAS 1-3 och gå vidare till en skogsutbildning.

Jag bo i Västmanland nu, nära Skinnskatteberg, och mitt mål är att bli skogsmästare. Men det finns flera gymnasiala vägar till det, jag kan gå till Yrkesgymnasium Jälla (behövs SAS 3 men garanterar tillgång till Skogsmästare) eller Skogstekniska i Alfta (Ingen språkbehörighet men jag måste flytta till Gävleborg under ett år, och ingen garanti).

Vad är er åsikter om Jälla eller Alfta, ni som gått dit? Eller finns bättra vägar att bli behörig till skogsmästaren när man ha ett heltidsjobb?

Tack på förhand för svaret



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Att plugga skog som invandrare

morco  
#694348 Kan inte ge dig några svar men välkommen till Sverige ock kul du vill utbilda dig skogligt!

Varifrån kommer du och hade du någon anknytning till skogsbruk i hemlandet?

Användarvisningsbild

Re: Att plugga skog som invandrare

Anton Holmström  
#694460 Ta kontakt med SLUs studentrekrytering, de kan hjälpa dig och är engagerade!

https://www.slu.se/utbildning/program-k ... gsmastare/

Fyll i kontaktformuläret längre ned på sidan.

Användarvisningsbild

Re: Att plugga skog som invandrare

OskarLantman  
#694694
morco skrev:Kan inte ge dig några svar men välkommen till Sverige ock kul du vill utbilda dig skogligt!

Varifrån kommer du och hade du någon anknytning till skogsbruk i hemlandet?


Jag kommer från Nederländerna och tyvärr har jag ingen anknytning till skogsbruk, eftersom vi har inte så mycket skog längre. Den få skogar som vi har är nästan alla rakt och välförvaltnad...Att arbeta i skogen var en dröm när jag var ung, och jag tror at här i Sverige jag kan starta över igen.

Vill gärna bli skogskonsult inom nya teknologi, och en dag göra en magister i Skogsvård, jakt och fiske. Nuvarande ändringar inom skogsteknologi intresserar mig mycket...

Anton Holmström skrev:Ta kontakt med SLUs studentrekrytering, de kan hjälpa dig och är engagerade!

https://www.slu.se/utbildning/program-k ... gsmastare/

Fyll i kontaktformuläret längre ned på sidan.


Jag försökte det förra året, men det fanns ingen information som var inte också på websidan. Utan att plugga Svenska jag har alla grundbehörigheter, det är bara frågan om hur viktig platsgaranti skulle vara, och om Alftas Skogstekniska utbildning har mer värde eftersom jag kan ta lite längre innan behörighet. I båda fall behöver jag yrkeserfahring och gymnasiala kurser inom skog, till exempel motorsåg och yrkeslära m.m.

Kanske jag kan söker ett extrajobb inom skog och försöka att bygga upp nätvärk i skogsbranschen, eller byta jobbet med nuvarande kunskaper med förståelse att jag skulle behöva studera mer innan jag har hela skogskunskaper...

   TS
Avatar Fallback

Re: Att plugga skog som invandrare

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694866 Har du tänkt magisterutbildning så låter det som du ska gå jägmästarutbildningen direkt. Jägmästarutbildningen har väl heller inte krav på utbildning inom naturbruk?

Användarvisningsbild

Re: Att plugga skog som invandrare

OskarLantman  
#695492
busholle skrev:Har du tänkt magisterutbildning så låter det som du ska gå jägmästarutbildningen direkt. Jägmästarutbildningen har väl heller inte krav på utbildning inom naturbruk?


Skogsmästare har krav på jordbruksutbildning, men man behöver inte gå till jägmästare för att göra en Magister efter Kandidat. SLU har ändrat utbildningen nu också, jägmästare är nu een separat Magister efter t.ex. Skogsvetare (Umeå) eller Forest and Landscape (Alnarp).

Jag funderar inte att gå till jägmästare eftersom jag borde plugga Svenska + Skogsvetare i Umeå som är även längre bort än Alfta. Eller Forest and Landscape, som betyder att jag skulle flytta till Skåne, och sen Umeå, som låter tokigt. 😥

Tack för svarar, alla :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att plugga skog som invandrare

Torbjörn Johnsen  
#695499 Hej Oskar, Jag kom på att det finns en tjej från Nederländerna som jobbar med naturvårdsfrågor på Sveaskog: Babs Stuiver. Du hittar hennes kontaktinfo här om du vill ta fråga om hennes erfarenheter och utbildningsväg.

Användarvisningsbild

Re: Att plugga skog som invandrare

SHR  
#695548
OskarLantman skrev:Hejsan!

Det var tre år sedan jag kom till Sverige, och varje år jag tänker flytta vidare och vidare i skogen. Efter Svenska som Andraspråk Grund var slut, jag kan nu äntligen plugga SAS 1-3 och gå vidare till en skogsutbildning.

Jag bo i Västmanland nu, nära Skinnskatteberg, och mitt mål är att bli skogsmästare. Men det finns flera gymnasiala vägar till det, jag kan gå till Yrkesgymnasium Jälla (behövs SAS 3 men garanterar tillgång till Skogsmästare) eller Skogstekniska i Alfta (Ingen språkbehörighet men jag måste flytta till Gävleborg under ett år, och ingen garanti).

Vad är er åsikter om Jälla eller Alfta, ni som gått dit? Eller finns bättra vägar att bli behörig till skogsmästaren när man ha ett heltidsjobb?

Tack på förhand för svaret


Vad roligt att du vill till skogsbranschen!
Jag har ingen skogsutbildning från gymnasiet, utan gick Skogstekniska uppe i Ljusdal (samma utbildning som i Alfta). Därefter jobbade jag i skogen med röjning ett år för att få behörighet till skogsmästarprogrammet i Skinnskatteberg. Idag är jag färdig med utbildningen och har jobbat ungefär 1,5 år.

Det säkraste sättet att komma in på programmet är nog som du säger att gå i Jälla, men jag tror du lär dig lika mycket på skogstekniska (kanske även är mer intressant om du är intresserad av tekniken som används i skogen.
Dock tror jag att utbildningen på Jälla är mer förberedande inför skogsmästare än vad utbildningen i Alfta är.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).