Motorsåg och handhållet

Aspen och rapsolja

106 inlägg 24656 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Björn T  
#557361 Hej igen. Som tur är så är det inte så stora mängder diesel som får plats i en matarpump eller insprutningspump så det kan inte bli så mycket alger som i tanken och i filterna.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#557372 Nä på mitt fd jobb så sålde jag en beg traktor, efter en timme rasade bränslepumpen det kostade 18.000 kr exklusive moms, att renovera, inte kul inte.

Detta pga alger i tanken....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Björn T  
#557379 Har man alger i tanken så drabbar det ju hela systemet. Men du måste haft optimal otur i detta fallet. Filterna ska ju fånga upp algerna. Men det är ju aldrig fel att skruva isär hela insprutningspumpen och göra rent. Thinner är bra att tvätta med och sedan på med tunn fin olja så att inte pumpkolvarna kärvar. Mvh Björn

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#557380
Björn T skrev:Har man alger i tanken så drabbar det ju hela systemet. Men du måste haft optimal otur i detta fallet. Filterna ska ju fånga upp algerna. Men det är ju aldrig fel att skruva isär hela insprutningspumpen och göra rent. Thinner är bra att tvätta med och sedan på med tunn fin olja så att inte pumpkolvarna kärvar. Mvh Björn



Ja det håller jag med om, tur att jag hade tagit till i kalkylen, så jag som säljare kunde stå för kalaset...VD:n var inte lika glad, när han skällde sa jag åt honom: vov vov skallskada,. =)) =)) =))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557428
Björn T skrev:Ska försöka förklara lite bättre och mer ingående. All diesel som tillverkas av raps/ tallolja eller slaktavfall som hvo innehåller vatten och när dieseln får stå och inte bli använd ca 1 år så fälls detta vatten ut. Läser man lagringstid på miljödiesel ligger det runt ca ett år. Så länge man tankar ofta och använder grejerna ofta så är det vanligtvis inga problem.

Som exempel en bonde som använder sin tröska en gång per år kan få problem med alger, eller andra fordon som sällan används. Det finns medel mot alger att köpa och det fungerar skapligt om det används regelbundet. Och det finns också medel som dödar alger. Men då är problemet hur ska man bli av med alla döda alger som ligger i tanken.

Jag köpte en traktor som stått ute i skogen i 12 år, där kan vi snacka alger. Jag skruvade loss tanken och hällde i lite singel och sjösand, sedan satte jag tanken på en tombola med ett spännband och körde en halvtimme och då var de mesta av alger och rost borta. Sedan spolade jag ur tanken med varmvatten och tryckluft. Mvh Björn


Som jag förstått så är RME o HVO två helt olika saker. Det du skriver gäller för RME o fossildiesel med RMEinblandning.
HVO innehåller inte vatten och tar heller inte åt sig vatten.
Svårt att hitta nånstans där det står i klartext men för RMEinblandad fossildiesel och ren RME anges mellan 6-12 månaders lagringstid medan man för HVO anger "utmärkta lagringsegenskaper"

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#557444 Aspen diesel är väl HVO diesel.? Eller?🤔🤔🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Björn T  
#557610
Magnus M skrev:
Björn T skrev:Ska försöka förklara lite bättre och mer ingående. All diesel som tillverkas av raps/ tallolja eller slaktavfall som hvo innehåller vatten och när dieseln får stå och inte bli använd ca 1 år så fälls detta vatten ut. Läser man lagringstid på miljödiesel ligger det runt ca ett år. Så länge man tankar ofta och använder grejerna ofta så är det vanligtvis inga problem.

Som exempel en bonde som använder sin tröska en gång per år kan få problem med alger, eller andra fordon som sällan används. Det finns medel mot alger att köpa och det fungerar skapligt om det används regelbundet. Och det finns också medel som dödar alger. Men då är problemet hur ska man bli av med alla döda alger som ligger i tanken.

Jag köpte en traktor som stått ute i skogen i 12 år, där kan vi snacka alger. Jag skruvade loss tanken och hällde i lite singel och sjösand, sedan satte jag tanken på en tombola med ett spännband och körde en halvtimme och då var de mesta av alger och rost borta. Sedan spolade jag ur tanken med varmvatten och tryckluft. Mvh Björn


Som jag förstått så är RME o HVO två helt olika saker. Det du skriver gäller för RME o fossildiesel med RMEinblandning.
HVO innehåller inte vatten och tar heller inte åt sig vatten.
Svårt att hitta nånstans där det står i klartext men för RMEinblandad fossildiesel och ren RME anges mellan 6-12 månaders lagringstid medan man för HVO anger "utmärkta lagringsegenskaper"

Magnus M
Du har rätt om hvo satt och studerade på jobbet om detta, den ska inte innehålla vatten. Mvh Björn

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#557611
Björn T skrev:
Magnus M skrev:
Björn T skrev:Ska försöka förklara lite bättre och mer ingående. All diesel som tillverkas av raps/ tallolja eller slaktavfall som hvo innehåller vatten och när dieseln får stå och inte bli använd ca 1 år så fälls detta vatten ut. Läser man lagringstid på miljödiesel ligger det runt ca ett år. Så länge man tankar ofta och använder grejerna ofta så är det vanligtvis inga problem.

Som exempel en bonde som använder sin tröska en gång per år kan få problem med alger, eller andra fordon som sällan används. Det finns medel mot alger att köpa och det fungerar skapligt om det används regelbundet. Och det finns också medel som dödar alger. Men då är problemet hur ska man bli av med alla döda alger som ligger i tanken.

Jag köpte en traktor som stått ute i skogen i 12 år, där kan vi snacka alger. Jag skruvade loss tanken och hällde i lite singel och sjösand, sedan satte jag tanken på en tombola med ett spännband och körde en halvtimme och då var de mesta av alger och rost borta. Sedan spolade jag ur tanken med varmvatten och tryckluft. Mvh Björn


Som jag förstått så är RME o HVO två helt olika saker. Det du skriver gäller för RME o fossildiesel med RMEinblandning.
HVO innehåller inte vatten och tar heller inte åt sig vatten.
Svårt att hitta nånstans där det står i klartext men för RMEinblandad fossildiesel och ren RME anges mellan 6-12 månaders lagringstid medan man för HVO anger "utmärkta lagringsegenskaper"

Magnus M
Du har rätt om hvo satt och studerade på jobbet om detta, den ska inte innehålla vatten. Mvh Björn



Jag skulle tro att vi alla tycker ungefär så här: ingen diesel skall innehålla vatten oavsett,,,, eller va säger ni mina vänner? 🤗 :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

bodack  
#684944 Finns det någon på Skogsforum som har erfarenhet av Aspen Diesel när det gäller till alger i tanken? Vi har en BM 430 som inte går många timmar om året (lite vedklyv, lite transport, lite vinsch). Det brukar bli gegga i bränslefiltret. Skulle Aspen diesel hjälpa?

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

johan eriksson  
#684968 Har kikat lite på den och läst på dunken.
Kan inte få det till annat än att det med största sannolikhet är HVO100 som dom säljer. Lagringsstabilt bränsle, ger inga utfällningar eller avlagringar som rapsen i vanlig diesel gör.
Jag är inne på andra året nu med HVO100 i min Buster 320. Kör upp ca 40L om året.

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

Avslutat-02  
#684976 Oavsett vilket bränsle du använder så brukar det vara lite gegga,,köp Biocid och häll i tanken för att döda bakterier..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695366 En till ifag som kört biltemas soppa och inte fick sågen att gå. Tippade ut det och i med aspen, primade och start på 4e rycket.
Startar o går nu..

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

JensSkoog  
#695421
Mange skrev:En till ifag som kört biltemas soppa och inte fick sågen att gå. Tippade ut det och i med aspen, primade och start på 4e rycket.
Startar o går nu..

Biltemas Alkylat och Julas Starta Alkylat är lika dårliga. Har
erfart det där några gånger jag också :((

Har även fått höra från en som hade handlat på Jula: "Ja, men det är ju
röd dunk precis som den där Aspendunken du har." :lol:

Användarvisningsbild

Re: Aspen och rapsolja

Boman  
#701524 Ja har alltid använt aspen. Sen var jag och köpte en dunk med Huskvarnas egna bensin . Den går kanonbra i både motorsågen och röjsågen men kan bara köra i 20 min på en tank i röjsågen. Och kör ja med aspen så kan ja köra i ca 60 min. Nån som varit med om detta!?

Avatar Fallback

Re: Aspen och rapsolja

axwell  
#701547
Boman skrev:Ja har alltid använt aspen. Sen var jag och köpte en dunk med Huskvarnas egna bensin . Den går kanonbra i både motorsågen och röjsågen men kan bara köra i 20 min på en tank i röjsågen. Och kör ja med aspen så kan ja köra i ca 60 min. Nån som varit med om detta!?


Nej inte riktigt detsamma, motorsågen kör jag inte kontinuerligt så där varierar det så mycket att det inte går att räkna i timmar eller minuter.
Röjsågen går däremot med OKQ8:s ultima alkylat minst en timme, uppemot 1,5 timme.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).