Traktorer och processorer

processor till en liten gård

101 inlägg 22010 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

jannee  
#694904 Det måste ändå vara upp till var och en vilka redskap man införskaffar.
TS efterfrågade råd och prissättning - INGET ANNAT
Jag personligen delade bara av mig av min erfarenhet, viket även andra gjort.
Självklart att man inte kakkar i sitt egna bo, de som har en och nyttjar denne framhåller självklart fördelarna.
Om sedan fördelarna uppväger inköpskostnaden och underhållskostnaden är upp till var och en att bedöma.
Därefter är det upp till TS att avgöra vad denne ska ta sig till.
Prisvärd ?
https://www.blocket.se/annons/blekinge/ ... e/92743778

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Lillesves  
#694919
Karl-magnus skrev:Vad för maskin ska man skaffa?

Denna kom upp på blocket nu, köp den innan nån annan gör det.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... l/93834973

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Cbx79  
#695205 Jo men nu rör det sig om en skogsfastighet på 10ha. Om vi sätter den löpande tillväxten till 80m3 och hälften är slutavverkning så är det runt 40m3 som ska huggas årligen. Det är två till tre helgers jobb om man har duglig teknik och är rimligt frisk. Med processor kanske man halverar det och sparar i så fall 2-4 arbetsdagar.
För din del hlb så har du om jag minns rätt 10ggr så mycket skog och det blir en helt annan sak.[/quote]

hlb har ingen skog, enligt egen utsago, han har bara några fruktträd där han kör med sin Hypro.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

tallen100  
#695209 Det är ju perfekt att det går att skörda äpplen med den oxå 👍 😀

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

hlb  
#695223 Jag har aldrig saknat jobb för Hypron och ni anar inte hur mycket god mat jag har fått, tack vare den maskinen. Äpplen har jag aldrig testat, men kan man fånga ett stående träd med den svängande gripen, så borde det väl fungera med äpplen.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695276
Cbx79 skrev:Jo men nu rör det sig om en skogsfastighet på 10ha. Om vi sätter den löpande tillväxten till 80m3 och hälften är slutavverkning så är det runt 40m3 som ska huggas årligen. Det är två till tre helgers jobb om man har duglig teknik och är rimligt frisk. Med processor kanske man halverar det och sparar i så fall 2-4 arbetsdagar.
För din del hlb så har du om jag minns rätt 10ggr så mycket skog och det blir en helt annan sak.


hlb har ingen skog, enligt egen utsago, han har bara några fruktträd där han kör med sin Hypro.[/quote]

Det verkar som det gick sådär med citeringen.

Om hlb har skog eller inte är en filosofisk fråga. När jag var där så var den hans, numera vet jag att de har generationsskiftat inom familjen men i praktisk mening saknar det större betydelse då han förträffligt sköter skogen som innan åt sina söner.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695277
jannee skrev:Det måste ändå vara upp till var och en vilka redskap man införskaffar.
TS efterfrågade råd och prissättning - INGET ANNAT


TS inleder med att fråga om det är värt att skaffa en processor för 10ha så vad du fått ovanstående ifrån vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

hlb  
#695296 Den ekonomiska biten är bara en liten del av värdet. Det jag tjänar och har denna månaden, ännu mindre. Om jag bara hade 10 Ha myrgallring med fint furu, jag köpte en processor och gallrade den utan skador och sedan , efter 5 år, kom dit en vårvinterkväll och såg ut mot solnedgången mellan stammarna. Då skulle jag tänka att detta har jag gjort utan att förstöra och det blir så här fint även framöver och fler än jag kan njuta av vad man ser.
Detta är min "värdegrund". Om jag inte hade pengar till mat åt familjen, kanske jag tvingades ändra den, men då hade vi nog ingen skog heller.
Det finns så många som skulle vilja äga 50 Ha skog och sköta den själv, men de får aldrig möjlighet, då skogen är låst hos kortsiktigt ekonomiska spekulanter.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695298 Vad innebär "det lönar sig", räcker det om det är något man vill ha?

Lönar det sig med en en egen gallringsgrupp för 10 ha skog, eftersom det blir så bra och fint om man gör det själv?

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

hlb  
#695308
Mangan skrev:Vad innebär "det lönar sig", räcker det om det är något man vill ha?

Lönar det sig med en en egen gallringsgrupp för 10 ha skog, eftersom det blir så bra och fint om man gör det själv?


Vänta några år. När du blir gammal ändras nog också din värdegrund.
När fan blir gammal, blir han religiös.

Om du vill fortsätta med din nuvarande endast ekonomiska värdegrund, får du gärna det för mig, men jag kommer att kritisera dig, om du far illa med skogen.
Senast redigerad av hlb ons 20 jan 2021, 13:27, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

svampbob  
#695309
Mangan skrev:Vad innebär "det lönar sig", räcker det om det är något man vill ha?

Lönar det sig med en en egen gallringsgrupp för 10 ha skog, eftersom det blir så bra och fint om man gör det själv?


Det går inte att generalisera det är så många faktorer som spelar in.

Det ringde en gammal kompis igår kväll. Han och hans pappa körde i skogen i många år och har fortfarande kvar den sista skördaren och skotaren. Enligt hans tänkande är det billigare att leja in tjänsterna än att starta upp de gamla egna maskinerna. Han har 1800 ha skog och det han gör själv är lite röjning och vedhuggning.

Vi hade någon här på forumet som började med en 2-hjulsdriven traktor och enklare kranvagn utan egen skog sedan bytte han upp sig efter som och köpte egen skog och om jag minns rätt så kör han nu heltid i skogen.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695311 @hlb, "far illa med skogen" ??? Du låter som en virkesköpare som bara vill ha billig massaved. 😀

Det är synd om ens personliga intressen och hobby ligger till grund för att ge ekonomiska råd till andra och lura in dom i något som de varken tycker är roligt eller som kostar mer än de önskat. Så därför undrar jag vad ni som säger att "det lönar sig" med en maskin för flera hundra tusen egentligen menar?

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

jannee  
#695323 Har man ett vanligt lönearbete och vill ta hand om sin skog på fritiden spelar det egentligen ingen roll hur stor fastigheten är om man BARA räknar ekonomiskt på vad för maskiner man bör ha tillgång till.
Det är egentligen bara en motorsåg och röjsåg.
Allt övrigt får belasta hobbykontot, du kan ALDRIG räkna hem det ekonomiskt.
Det enda du egentligen kan konkurrera med är ditt egna kroppsarbete och då genom att inte värdera dina egna arbetsinsatser i kronor och ören.
Nu räknar inte en skogsägare strikt ekonomiskt, det är i stället ett sätt att leva.
Helt annorlunda ställer det sig om du ska leva på skogen, då behövs det effektiva maskiner men även tillgång till ett större skogsskifte.
Med bra och effektiva maskiner kan du då även göra tjänster åt andra och få en bättre lönsamhet.
Sedan finns det de som har en Honda ATV med en Avestavagn totalpris runt 200 tkr endast till för att köra hem ved till husbehov, ingen som anmärker på detta.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

isteskog  
#695325 Jag lever på skogen och min maskinpark är 2 motor och röjsågar, hackor och plantrör, stamkvistningssågar och en gammal 604 Valmet med en GallringsPelle och en enkel skogsvagn. Är inte intresserad av några större maskiner då lönsamheten redan är ganska dålig i skogen och så är jag dålig på att skruva ..... 😉

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

tallen100  
#695326 Huvudsaken att var och en är nöjda själva, dom som fördömer investeringar av diverse hjälpmedel för att det inte "lönar" sej är väl inte tillräckligt intresserade av just den delen, en snöskoter för över 100 tsk och en fyrhjuling för minst lika mycket är det ingen som höjer på ögonbrynet åt. men en processor då d.ävlar 🙃 , som det för övrigt går att sälja vidare om så skulle vara utan någon förlust.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).