Skogsnyheter

Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

74 inlägg 18243 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Sture Andersson  
#694885
kristianb skrev:Jag är ny skogsägare sedan drygt ett år. Jag lär mig mycket hela tiden om hur jag vill sköta min skog genom att läsa, titta och prata med kunniga människor. Jag har förstått att det ibland blivit så att genom åren att skogsbolagen har skapat sanningar enligt deras perspektiv vilka inte alltid stämmer överens med den privata skogsägarens bästa. Bolagen behöver råvara för att kunna existera och de vill ha den billigt. Att det finns mycket råvara tillgängligt gör ju inte att det blir sämre för köparna. De får ju nu ner priserna och tjänar därmed mer pengar. Supply & demand.

Jag har uppåt 20Ha som enligt skogsbruksplanen behöver första-gallras. Jag har dock aldrig tidigare stött på en så dålig ekonomisk ekvation tidigare, där du har en produkt som är värd X-antal hundratusen som ska säljas och att leverera produkten kostar samma som värdet. Jag förlorar en stor volym på min fastighet och tillväxten tar år på sig att komma ifatt igen och på det risk för skador och angrepp som kommer med gallring. Du ska alltså i bästa fall lämna ifrån dig detta värde utan att få något för det. I bästa fall. Det kan ju mycket väl bli så att du t.o.m. måste betala för det. Det är ju en hel rad punkter av värdeförluster och risker som kommer vid en gallring i nuläget.

Jag lutar åt att låta skogen vara ogallrad och växa och sköta sig själv med endast röjningar och gallring av de få träd där det verkligen behövs. 🌲 🌲

Tror på din ide ,var tuff med röjsågen .

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694897 Hur skulle det vara att bara hugga kubb i första gallring o helt sonika skita i massan?
Skulle ju spara mycket tid, blir ju en del virke kvar men gör det nåt egentligen? Är väl som vilken förröjning som helst eller?

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

isteskog  
#694905 Då jag förstagallrar mina planteringar så blir det överhuvudtaget sällan så mycket kubb att det lönar sig! Skulle tro att lämnar man massaveden som du föreslår, Magnus M så finns det risk för skador av insekter efteråt!

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Vedproducent  
#694908
Magnus M skrev:Hur skulle det vara att bara hugga kubb i första gallring o helt sonika skita i massan?
Skulle ju spara mycket tid, blir ju en del virke kvar men gör det nåt egentligen? Är väl som vilken förröjning som helst eller?

Magnus M

Du får inte lov att lämna mer än 5 kubik färskt barrvirke per hektar. Kan vara mindre med om det är i bekämpningsområde.

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694910 Jo det vet jag men nu pratar vi under 12 cm. Är inte det sånt man röjer bort innan avverkning t.ex. Eller en sen eftersatt röjning?
Ja det kanske är över gränsen men var bara en tanke

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

isteskog  
#694912 Knabbar man upp det i 0.5 m bitar så ska det gå! 😉

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Vedproducent  
#694914
Magnus M skrev:Jo det vet jag men nu pratar vi under 12 cm. Är inte det sånt man röjer bort innan avverkning t.ex. Eller en sen eftersatt röjning?
Ja det kanske är över gränsen men var bara en tanke

5 m3 sk grövre än 10 cm får man lagligt lämna. Men det blir ju mycket som är klenare med som insekterna tycker om. Bortsett från vad som är lagligt eller inte så vill man ju inte skapa en massa spridning av insekter.

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

surjämten  
#695124 För att återgå till trådstarten o Mellanskog så blir det lite funderingar.
Först löser ni medlemskort. Sen kanske ni får leverera till tidernas bottenpriser o därmed medverka till att priserna fortsatt hålls nere.
I maj blir det en ny röjsåg!

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695129
surjämten skrev:För att återgå till trådstarten o Mellanskog så blir det lite funderingar.
Först löser ni medlemskort. Sen kanske ni får leverera till tidernas bottenpriser o därmed medverka till att priserna fortsatt hålls nere.
I maj blir det en ny röjsåg!


Se till att den har 225 klinga det lär ni behöva om ni ska köra gallringsfritt.

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695193 Det vänder fort i skogen. Förr några år sedan så skulle det inte röjas alls för det var klang och jubel med energivedsgallringar som skulle ge multum kosing i öröjd skog. Alla skulle ha en klipp! 🤣

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

isteskog  
#695197 Var ut och kollade på några såna objekt.
Fy hunnane hur det såg ut! Klipp diken och efter skogsbilvägar ..... men inte ute i skogen .... 😱

Avatar Fallback

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

alias  
#695198
Skogsola skrev:Det vänder fort i skogen. Förr några år sedan så skulle det inte röjas alls för det var klang och jubel med energivedsgallringar som skulle ge multum kosing i öröjd skog. Alla skulle ha en klipp! 🤣


Jo men det låter onekligen bättre att säga att det fanns ett strategiskt tänk bakom att skapa konfliktbestånd, så att man kan motivera att köpa t.ex. en "oumbärlig och lönsam" Vimek Biokombi eftersom det var olönsamt med en röjsåg... 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695224
isteskog skrev:Då jag förstagallrar mina planteringar så blir det överhuvudtaget sällan så mycket kubb att det lönar sig! Skulle tro att lämnar man massaveden som du föreslår, Magnus M så finns det risk för skador av insekter efteråt!

Dessutom bryter mot skogsvårdslagen. Max 250 längdmeter grövre än 7 cm som inte oskadliggjorts.

Det är inte svårt att odla barkborrar om man vill även om dessa barkborrar inte är samma barkborrar så hjälps de åt

Användarvisningsbild

Re: Rekordlågt pris på massaved, 195 kr/m3fub?

Vedproducent  
#695227
Tåndemåla skrev:
isteskog skrev:Då jag förstagallrar mina planteringar så blir det överhuvudtaget sällan så mycket kubb att det lönar sig! Skulle tro att lämnar man massaveden som du föreslår, Magnus M så finns det risk för skador av insekter efteråt!

Dessutom bryter mot skogsvårdslagen. Max 250 längdmeter grövre än 7 cm som inte oskadliggjorts.

Det är inte svårt att odla barkborrar om man vill även om dessa barkborrar inte är samma barkborrar så hjälps de åt

Den gränsen togs väl bort? Nu ska det vara 5 m3 sk grövre än 10 cm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).