Öppna kategorin

"Miljömupperi"

27 inlägg 5315 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"Miljömupperi"

Josephine  
#695145 Med en ögonblinking och en del allvar skulle jag vilja be er att titta pa denna texten:

www.skyddaskogen.se/sv/svensk-skog/refl ... r-vid-skog

Skita i att anmäla utspilld diesel-olja? (och inte sa lite heller)
Försöka köra pa en tjäder pa pin kiv?
Krossade fagelbon och ägg (co-lateral damage i effektivitetens namn... vem lyssnar efter fagelkvitter idag?...)

Ja, texten är partisk och tar verkligen fram de värsta nötterna och det värsta skogs(miss)bruket,
(lite vinklat att ta med baggböleri fran början av seklet)
men annars: är det konstigt att folk blir "miljömuppar" när de far läsa vittnesmal likt detta?

Vittnesmalen fran vettiga, miljömedvetna skogsägare och skogsarbetare saknas.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: "Miljömupperi"

isteskog  
#695150 Tyvärr finns det nog en del sanning i det han skriver! Men hans iakttagelser är nog i dåtid, ej nutid. Sen tjabblet med plantageskogsbruk ger jag inte mycket för.

Avatar Fallback

Re: "Miljömupperi"

gurka  
#695151
Josephine skrev:Ja, texten är partisk och tar verkligen fram de värsta nötterna och det värsta skogs(miss)bruket,
men annars: är det konstigt att folk blir "miljömuppar" när de far läsa vittnesmal likt detta?


Jag tror att texten pekar på ett helt annat samhällsproblem nämligen det minskade ansvaret för andras egendom vare sig det är privat kommunalt eller statligt ägt.

Jag har själv träffat trevliga bärplockare som glatt lämnar all skräp bakom sig och låter barnen gå loss med kniv på plantskog.
Bilbränder och klotter är andra exempel på samma pinsamma missbruk.
Generellt tror jag att de privata skogsägarna tar väl hand om sina egna skogar, djur och miljö.

Avatar Fallback

Re: "Miljömupperi"

r93  
#695154 Jag älskar att dra fiskar efter bilen, likaså skjuta alla djur jag ser för skojs skull, har jag en stund över så brukar jag hälla ut diesel i skogen!

Bara för att man äger skog så blir man psykopat! Det trodde jag alla visste!

Det går ju inte att ta detta på allvar!

Jag är ganska säker på att så gott som alla privatskogsägare är väldigt måna om sin natur!

Det är alltid nån romantisk bild av skogshuggaren med rutig skjorta och yxa som ska framhävas, ska vi ställa maskinerna så kan ju vägbyggarna parkera grävmaskinen och hämta korpen.

Avatar Fallback

Re: "Miljömupperi"

Amatörhuggare 62  
#695159 r93 du glömde skottkärra å skyffel 😀
Ta nu detta rätt.
Jag håller med dig.
Har gått för långt,med mycket.
Skogen och marken,är man ju rädd om.
Sköter efter bästa förmåga.
Man har den ju , bara till låns.

Användarvisningsbild

Re: "Miljömupperi"

Josephine  
#695161
r93 skrev: Det går ju inte att ta detta på allvar!


Tyvärr... Det finns väldigt manga som tar dylika texter pa stort allvar...
Okritiska läsare och lyssnare finns det gott om världen över..
Se bara vad Trumps anhängare gjorde helt nyligen?

Jag är ju ocksa övertygad om att den där läraren var - är det ruttna äpplet som fördärvar hela tunnan. :-(

   TS
Avatar Fallback

Re: "Miljömupperi"

maltex  
#695166 "Krönikören" är nog en rollspelande jöns med intresse av kulturkrig och halmgubbar, men det är nog dom på andra sidan som hettar till också. Fast komplexa saker blir ju så svåra/tråkiga att diskutera när kontexten ska närvara. Sen är ju det här med fakta,kunskap, åsikter och känslor ak så svårt att hålla ordning på,allra helst om man ska passa i flocken.

Avatar Fallback

Re: "Miljömupperi"

LesterCGarreth  
#695169 Texten TS länkar till är väldigt "miljömuppig".

Men jag tror textförfattaren utsatts för en kulturkrock, jag har upplevt liknande episoder i både ungdomen och arbetslivet.

Jag har bekanta som gladeligen dräper allt levande som kommer i deras väg, till de som gråter när de ser en överkörd katt. Med berått mod eldar alla sopor de lätt kan återvinma samt att de bor granne med återvinningsstationen, till att de sopsorterar minsta lilla grej och tror jorden går under för att man åker bil.

Gäller väl som i mycket annat att inte vara extrem i någon riktig.

Tycker inte direkt att texten berör skogsbruk överhuvudtaget utan bara är ren propaganda, och man märker väl vänsterperspektivet i och med författarens tilltro till stat och myndigheter.

Användarvisningsbild

Re: "Miljömupperi"

Mellberg  
#695175 Alldeles rätt "SKYDDA SKOGEN" är nog mest bara muppigt egentligen, som vanligt finns inte mycket substans, utan det handlar väldigt mycket om känslor och tyckande.

Skydda skogen är egentligen en sekt med egna regler och en förvriden bild av verklighet, inte minst av vårt klimatsmarta trakthyggesbruk.

Texten som TS hänvisar till känns ganska unken, skriven av någon som misslyckades totalt med gymnasievalet =))

Avatar Fallback

Re: "Miljömupperi"

r93  
#695177
Josephine skrev:
Vittnesmalen fran vettiga, miljömedvetna skogsägare och skogsarbetare saknas.


Det här får du gärna utveckla.

Skribenten hatar ju allt vad skogsbruk heter, och jag tror inte det räcker med att förklara att genomsnittlige skogsägare varken häller ut diesel eller plågar djur.

Hur ska man bedriva skogsbruk enligt ”skydda skogen” ?

Avatar Fallback

Re: "Miljömupperi"

Bosse1  
#695182
Josephine skrev:
r93 skrev: Det går ju inte att ta detta på allvar!


Tyvärr... Det finns väldigt manga som tar dylika texter pa stort allvar...
Okritiska läsare och lyssnare finns det gott om världen över..
Se bara vad Trumps anhängare gjorde helt nyligen?

Jag är ju ocksa övertygad om att den där läraren var - är det ruttna äpplet som fördärvar hela tunnan. :-(


När ändå presidenten kom på tal kan jag berätta,hamnade av en händelse invid en amerikan och en svensk varvid svensken började spy galla på USAs president .Då sa amerikanen “you see” det handlar om vad för tidningar du läser.Det där har du läst I Washington Post va? “Yes” sa svensken skamset, och bytte samtalsämne.

Avatar Fallback

Re: "Miljömupperi"

tallen100  
#695183 Dom vinklar och vrider saker precis som dom vill och många sväljer tyvärr allt med hull och hår.

Användarvisningsbild

Re: "Miljömupperi"

Badbollen  
#695211 https://svenskjakt.se/opinion/debatt/li ... ndrar-sig/ Det verkar som att det bubblar under ytan?

Avatar Fallback

Re: "Miljömupperi"

isteskog  
#695217 Skulle nog behövas ett skållbad där ...... 😉

Användarvisningsbild

Re: "Miljömupperi"

Josephine  
#695263
r93 skrev:
Josephine skrev: Vittnesmalen fran vettiga, miljömedvetna skogsägare och skogsarbetare saknas.


Det här får du gärna utveckla.

Skribenten hatar ju allt vad skogsbruk heter, och jag tror inte det räcker med att förklara att genomsnittlige skogsägare varken häller ut diesel eller plågar djur.

Hur ska man bedriva skogsbruk enligt ”skydda skogen” ?


ok. jag ska försöka;
Som det är nu (rätta mig om jag har fel!) så verkar det som att allting är väldigt uppdelat. I t.ex. FB-gruppen "Skydda skogen" finns det ett fåtal skogsägare, men de hörs och syns inte så ofta. De tidningar, medier, kanaler där t.ex. en förening för bevarande-sidan kommer till tals tilltalar inte skogsarbetarna så de håller sig borta och likadant en tidning eller annat medium från produktions-sidan låter bli att ta med inlägg från bevarande-sidan eftersom det går emot deras vinst-intresse.

Jag är övertygad om att det gemensamma intresset för skogens överlevnad kan öppna upp för ett bredare utbyte där vi kan lyssna och ta tillvara på varandras kunskaper och erfarenheter. Under den korta tid jag har varit på detta forumet har jag märkt att flera medlemmar verkligen är intresserade av att lära ut det de kan. Räds inte "extremisterna", de flesta svenskar släpper varken ut minkar eller går i NMR-tåg... (eller släpar levande fiskar efter mopeden).

(Skydda skogen har sina mål angivna på sin hemsida:
Vi arbetar för att Sveriges gammelskogar och andra skogar med höga naturvärden ska bevaras.
Vi arbetar också för en reform av skogsbruket till ett naturnära mångbruk, med stort utrymme för lokala näringar och hushållning, rekreation och naturbaserad turism.
Vi tar avstånd från dagens skogsbruksmetoder, som inte lever upp till skogsvårdslagens portalparagraf att miljömålet ska jämställas med produktionsmålet.
Vi värnar om allemansrätten.

Tredje punkten är kontroversiell i detta forumet; samtidigt har jag läst flera inlägg om alternativt skogsbruk och mycket miljötänk, det är högt i tak här. (och jag har inte blivit utsparkad - än... :-P ) Formuleringen tycker jag för övrigt är kass - till intet bindande. Vilket miljömål får inte stryka på foten när ekonomin oftast kommer i första hand?...)

Som avslut skulle jag vilja tillägga detta: Att gallra och röja i en skog som man vet att man aldrig kommer att få se färdigvuxen under sitt liv - är inte det också att älska skogen? Om bara en bråkdel av det kunde förmedlas till "miljömupparna" så vore kanske mycket vunnet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).