Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Starta skogsvårdsföretag

10 inlägg 5432 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starta skogsvårdsföretag

calle336  
#69155 Halloj
jag går lite i funderingar på aå starta ett litet skogsvårdsföretag. Köra lite första gallringar stickvägslöst. Samt köra i den egna skogen, Mest för ved duttag då vi inte har så stor areal (ca 25ha). Vad ska man satsa på för maskin? Har även haft funderingar på å klippa sly på åkerkanter men de stämmer ju inte riktigt in med den maskin parken.
Men vad ska man satsa på för liten skotare? Alstor, Vimek, Malwa?
För och naktdelar med dessa masikner mottages tacksamt



   TS
Avatar Fallback

Re: Starta skogsvårdsföretag

dexter  
#69156 vet inte va priset för malwa ligger på men den kan va ev en prisvärd maskin. kan inte så mycke om dom heller, de är ju en ganska ny maskin på marknaden. vimek är ju VÄLDIGT dyra för sig storlek, men samtidigt väldigt mångsidigt. skotaren går t.ex att utrusta me klibb som tar 15cm. lätta å smidiga helt enkelt..

Avatar Fallback

Re: Starta skogsvårdsföretag

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69512 Ett alternativ till Vimek 404 kan vara Sampo 1046x. Frågan är om Vimek skotaren blir lite för liten till den. Vimek och Malwa ligger nog ganska nära varandra i pris. Vill du ha ett lågbudget så titta på Woodtiger

http://www.blocket.se/kronoberg/Skotare ... w=3&last=1

Köp en begagnad maskin som är 1-2 år då är det mera prisvärt. En Vimek Biocombi är något som jag tror på. Det beror lite på efterfrågan där du bor också vad som lämpar sig bäst för du. Som skogsägare anser jag att första gallringen är underskattad för att folk ser att det blir inga pengar när dom gör det och dessutom så går dom in med för stora maskiner. Jag kan leva med ett nollresultat vid första gallring det är trots allt inte där pengarna ligger. Det kommer att vara inskrivet i kontraktet vilken maskin som ska göra det till mig. Där tror jag att det finns en stor marknad för Vimek, Malwa och övriga.

Vimek har hållit på länge med sina maskiner och det är bra kvalité på dom. Ett alternativ till dom större miniskotarna är att skaffa sig en Vimek 620.

Har inte Malwa en högre elektronikgrad än vad Vimek skotaren har? Mer som kan jävlas som jag ser det. Woodtiger har manuell låda och inte "steglös" som Vimek och Malwa om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild

Re: Starta skogsvårdsföretag

Torparn79  
#69551 jag är lite inne på samma spår som dig Calle..
det jag skulle vilja ha är typ en Vimek 404 som basmaskin, sätta en klipp på den och klippa röjningskatastrofer, sen skulle man ha en vagn att sätta efter den i kranändan och kunna lösa skotningen samtidigt, det skulle, tror jag, lösa problemet som finns med biokombin att man får problem med att klippa upp vägen, dessutom borde man kunna köra lite mera "slingerstråkskörning" den om man har en kort vagn utan kran..

vad tror experterna här, är jag helt ute och cyklar??

Avatar Fallback

Re: Starta skogsvårdsföretag

Kjt  
#69567 Nu har jag inte kört min biokombi så länge men jag upplever inga större problem med att klippa upp vägen när man går in i beståndet.

Avatar Fallback

Re: Starta skogsvårdsföretag

Harald  
#69575 Ska du jobba som entreprenör måste du tänka på din arbetsmiljö. När jag har jämfört Vimek med Malwa måste jag säga att den sistnämde är ett par snäpp vassare. Avfjädrad hytt mer benutrymme bättre insteg och minispakar. Jag förstår inte riktigt resonemanget med elektronik som jävlas. Inte lätt att sälja en storskotare med 6-spak, eller hur? Elektroniken är här för att stanna det viktiga är väl att man har bra prylar. I Malwan sitter Parkers IQAN-system, beprövat teknik som många känner till.
Skall man sen jobba som entreprenör så måste produktiviteten sättas först och att man orkar sitta i maskinen i 8 timmar( minst!)

Beträffande transmission så har Woodtigern en framdel från en kinatraktor och bak sitter hydrauldrivna rullar utan diff. (lyssna på filmen på deras hemsida och hör hur det sprätter i däcken när den svänger. Vimeken har oxå transmission från en traktor fast med drivhjulsberoende kraftuttag.men den är inte steglös utan har mekanisk växellåda och variator ala snöskoter.
Malwan har hydrostat och mekanisk fulldrift och diffspärrar fram och bak. Planetväxlar i alla hjulen.
För min del talar allt för Malwa, enda smolket är väl att det är få maskiner ute på marknaden.

Avatar Fallback

Re: Starta skogsvårdsföretag

alias  
#69579 Hej Calle336!

Tror att Wimeken är den tillverkare som du har minst risk att råka ut för barnsjukdomar med, tycker att folk man snackar med verkar nöjda i stort med sina maskiner. Tyvärr lite dyra som nya, men håller de så kan det ju vara värt pengarna.

Vad jag minns från Elmia i somras så var den även klart bättre än Woodtigern vad det gällde utrymme för fötter och knän när man skulle vrida stolen och verkade även bättre än Malwan om man kollar t.ex. på frigångshöjden.

Är det någon som har koll på hur mycket resp. maskin lastar (m3t och ton), det känns ju i.a.f. som att Wimeks skotare har vuxit med tiden (i alla fall yttermåtten vet inte om lastkap ökat)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Starta skogsvårdsföretag

Harald  
#69583 Alias. du har rätt om markfrigången på Malwan. Men den större modellen dom har nu matchar matchar Vimek.

Här är en länk till en måttsatt ritning:

http://malwa.se/img/0Ma-03-0584.JPG


Vimek 606 3 ton area 1,4 m2
Vimek 608 4,5 ton area 1,65 m2
Malwa 460 4 ton area 1,6 m2
Woodtiger 3 ton area 1,3 m2

Avatar Fallback

Re: Starta skogsvårdsföretag

calle336  
#69637 Tackar för alla svaren.
Jag har fegat i många år nu börjar bli dags å ta tag i saken.
Tanken är att köra vid sidan om så man får igång det hela lite. Se hur stor marknaden är osv.
Vimeken är ju en fin maskin men frågan är ju i vilken prisklass man ska lägga sig i innan man vet hur marknaden ser ut.
Hur är kvaliten på äldre vimek från -02 typ. Vad ska man betala för en 606a från dessa årtal?

Går det att sätta en klipp på en 606a??

Jasså du Torparn79 ska du sno min ide ;) Kansk kan köra lite samverkan om vi båda drar igång nått. Är ju inte så långt till dig. Samt så har jag ju MickeBM nere i mariefred som också kör lite,. Vi kommer ju erövra hela mellansverige ju ;) haha

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta skogsvårdsföretag

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69644 Nu börjar den här tråden bli riktigt intressant. :)
Sitter med samma funderingar, gäller bara att våga slå slag i saken.
Det klipps mer och mer härikring och andelen eftersatta röjningar ökar, röjarna hinner inte med.
Däremot verkar inte de mindre maskinerna slagit riktigt i gallringarna här.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).