Skogsnyheter

Sveaskog höjer timmerpriset i Mellansverige 18 jan 2021

8 inlägg 5222 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sveaskog höjer timmerpriset i Mellansverige 18 jan 2021

Fredrik Reuter  
#694906 Statligt ägda Sveaskog ser nu ett ökat behov av råvara av sina kunder och väljer därför att från och med idag 18 januari 2021, höja sina priser timmerpriser. Det är virkespriset på sågtimmer av gran och tall som höjs med mellan 30 - 45 kr per kubikmeter (toppmätt m3to).

Efter höjningen så visar virkesprislistorna från Sveaskog att talltimmer toppar på 800 kr/m3to vid Klass 1 och 30 cm diameter i topp. Motsvarande pris för gran är 610 kr/m3to vid 30 cm.

Trenden verkar alltså hålla i sig, timret stiger i pris och efterfrågas i hög grad. Massaved däremot är nästan att klassa som ett dött sortiment just nu. Tipsen i tråden Virkespriser 2021 verkar hålla än. Förhandla hårt om fina slutavverkningsbestånd och skippa gallringen, röj istället!

En annan aspekt att diskutera är att trenden kan ställa till det för vissa skogsindustrier. SCA och Södra kan lida av detta då deras avsalumassa till stor del består av fin, mjuk massa till hygiensektorn. Sådan massa kräver råvara från yngre bestånd med mycket juvenilved. Hur detta kommer påverka känns idag oklart. Kartongfabrikerna kan nog förlita sig på ökade leveranser av sågverksflis från en ökad produktion i sågverken (timret).

Från Sveaskog: https://www.sveaskog.se/press/2021/svea ... ansverige/




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sveaskog höjer timmerpriset i Mellansverige 18 jan 2021

Fredrik Reuter  
#694907 Missade länken för dig som vill ladda ner Sveaskogs nya virkesprislistor: https://www.sveaskog.se/for-skogsagare/virkespriser/

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveaskog höjer timmerpriset i Mellansverige 18 jan 2021

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694936 Kraftig sänkning av priset över 42/38 cm i topp. :(

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog höjer timmerpriset i Mellansverige 18 jan 2021

svampbob  
#694941
Mangan skrev:Kraftig sänkning av priset över 42/38 cm i topp. :(


Du får aptera lååånga stockar så att diametern hinner ned under 42.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog höjer timmerpriset i Mellansverige 18 jan 2021

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695020 Eller hugga efter 50 år.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog höjer timmerpriset i Mellansverige 18 jan 2021

halvproffs  
#695080
Mangan skrev:Kraftig sänkning av priset över 42/38 cm i topp. :(


Visst är det märkligt att sågverken inte vill ha grövre stockar?
Visserligen blir det fyra stora bakar men sen är det file innanför om det inte är för kvistigt.

Har för mig att jag läste om ett familjeföretag som sågade grov stock. Köpte stocken billigt och sålde med god förtjänst.
På tidigt 80tal fanns det ett sortiment här som hette grovgran som betalades bra.
Färre och färre sågverk blir det med längre och längre transporter som följd och därmed sämre betalning.
Jag blir lite nostalgisk när jag tänket tillbaka på den tiden när det var betydligt bättre betalt för virket och inspektorn från Mellanskog kunde följa med ut och visa aptering och annat behövligt.
Numera är det bara prat om volymer och hård röjning/gallring för att få lönsamhet vid slutavverkning.
Ibland var det bättre förr.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog höjer timmerpriset i Mellansverige 18 jan 2021

isteskog  
#695092 Kan inte annat än hålla med, Proffset!
Fast här uppe hos mig har vi ett sortiment för grov gran och även grov tall. Gran= Svarvgran till Hassela och Tall= Grovtimmer till Rundvirke.

Avatar Fallback

Re: Sveaskog höjer timmerpriset i Mellansverige 18 jan 2021

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695195
Fredrik Reuter skrev:Statligt ägda Sveaskog ser nu ett ökat behov av råvara av sina kunder och väljer därför att från och med idag 18 januari 2021, höja sina priser timmerpriser. Det är virkespriset på sågtimmer av gran och tall som höjs med mellan 30 - 45 kr per kubikmeter (toppmätt m3to).

Efter höjningen så visar virkesprislistorna från Sveaskog att talltimmer toppar på 800 kr/m3to vid Klass 1 och 30 cm diameter i topp. Motsvarande pris för gran är 610 kr/m3to vid 30 cm.

Trenden verkar alltså hålla i sig, timret stiger i pris och efterfrågas i hög grad. Massaved däremot är nästan att klassa som ett dött sortiment just nu. Tipsen i tråden Virkespriser 2021 verkar hålla än. Förhandla hårt om fina slutavverkningsbestånd och skippa gallringen, röj istället!

En annan aspekt att diskutera är att trenden kan ställa till det för vissa skogsindustrier. SCA och Södra kan lida av detta då deras avsalumassa till stor del består av fin, mjuk massa till hygiensektorn. Sådan massa kräver råvara från yngre bestånd med mycket juvenilved. Hur detta kommer påverka känns idag oklart. Kartongfabrikerna kan nog förlita sig på ökade leveranser av sågverksflis från en ökad produktion i sågverken (timret).

Från Sveaskog: https://www.sveaskog.se/press/2021/svea ... ansverige/

Fast det där är ett typisk virkesköparknep. Titta vad mycket vi betalar för en grov klass 1 tall. Så kanske det inte finns fler än två på hela avverkningen. Mer relevant att t.ex se på vad de betalar för en 24 cm 43 dm klass 3.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).