Föryngring

Behöver man hägna för att plantera hybrid lärk?

11 inlägg 4770 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Behöver man hägna för att plantera hybrid lärk?

Johnny B  
#694840 Har ett område med granskog ca ett tunnland som det dör 4-5 granar per år och dessa är fulla med röta, stammarna är max 30-35 cm i rot och jag funderar nu på att ta ner detta och sätta något annat roligare. Det lutar åt hybridlärk då jag inte har något likande innan, tror ni det går utan att hägna in området?
Ligger på småländska höglandet.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Behöver man hägna för att plantera hybrid lärk?

frågande och vetande  
#694854 Det låter som du vill komma undan rötan, därav valet av hybridkärk? Lärk är till viss del mer motståndskraftig mot rotröta än gran. Men INTE om den redan är i backen, då går den in i hybridlärken precis som på granen. Det kan till och med utveckla sig snabbare om man tittar på när beståndet har kommit upp i gallringsfasen och jämför med granen.

Finns många teorier om just rotröta, men en sak kan man säga definitivt. Det hjälper inte att plantera hybridlärk för att minska ditt problem med rötan.

Användarvisningsbild

Re: Behöver man hägna för att plantera hybrid lärk?

Torbjörn Johnsen  
#694855 Håller mer frågande och vetande om detta! Jag har sett försöksresultat där lärk har varit lika (eller t o m mer) rötangripna än gran på rötinfekterad mark. Lärk är väldigt rötbeständigt som virke tack vare en stor kärnandel. Men som växande träd är den ingen lösning på rötinfekterade marker. Bättre då att satsa på något löv istället men då krävs definitivt hägn.

Användarvisningsbild

Re: Behöver man hägna för att plantera hybrid lärk?

Johnny B  
#694993 Tack för snabbt svar, det hade jag faktiskt inte koll på, men det stämmer som ni säger vill ha något annat för att bryta trenden mot rötan, alternativt är ju sätta tall, grannen hade samma problem som jag, kan vara samma plantor .... han satte tall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver man hägna för att plantera hybrid lärk?

jannee  
#695003 Nyare forskning visar att även tall kan bli rötangripen och björk.
Kanske samma effekt som att det finns misstanke om att granbarkborren även gått på tall.

Avatar Fallback

Re: Behöver man hägna för att plantera hybrid lärk?

frågande och vetande  
#695015 Tack för denna komplimangen Torbjörn!

Precis som @jannee här skriver så kan även tall och björk bli angripna av rotröta, MEN då av p-formen i inte av s-formen. Vad för form av rotröta du har på marken går inte att avgöra genom att bara se på den. Skulle det vara s-formen du har kan du I lugn och ro sätta både tall och björk som du nämnde. Som du förstår så är p(pine) - formen mer aggressiv som även denna går på gran.

Avatar Fallback

Re: Behöver man hägna för att plantera hybrid lärk?

uffejohan  
#695021
Torbjörn Johnsen skrev:Håller mer frågande och vetande om detta! Jag har sett försöksresultat där lärk har varit lika (eller t o m mer) rötangripna än gran på rötinfekterad mark. Lärk är väldigt rötbeständigt som virke tack vare en stor kärnandel. Men som växande träd är den ingen lösning på rötinfekterade marker. Bättre då att satsa på något löv istället men då krävs definitivt hägn.


Intressant, jag trodde i min enfald att lärk var lösningen där det förekom mycket röta i granbestånd. Då får man tänka om och inse att man lär så länge man lever...

Avatar Fallback

Re: Behöver man hägna för att plantera hybrid lärk?

jannee  
#695030 Sedan kan man fråga sig hur farligt är det att plantera gran/lärk där skogen varit rötskadad.
Hur länge ligger rötsporerna kvar i marken?
Forskning på detta?
Hur många år tar det innan de nya plantorna växt ut för att nå infekterad mark?
Hur ser spridningen ut av rötsporer i backen?
Hur känslig är egentligen lärken?
Vilket är grogrunden för rötan?
Planterar man gran på gammal jordbruksmark (åkrar) måste man räkna med stor risk för röta - VARFÖR?
Varför är det bara enstaka granar som är rötskadade, är vissa resistenta?
Har vi någon riktigt kunnig här på forumet?

Avatar Fallback

Re: Behöver man hägna för att plantera hybrid lärk?

isteskog  
#695047 Här finns det lite skrivet om det du funderar över, Jannee: https://www.skogen.se/glossary/rotrota

Avatar Fallback

Re: Behöver man hägna för att plantera hybrid lärk?

frågande och vetande  
#695061 Finns det 10 skogsägare finns det tio svar angående rotröta.

Det var en bra artikel du länkade till @isteskog. Ska inte gå in allt för mycket angående den men något man kan lägga på minnet är " Risken ökar med stigande temperatur." För det är precis så det är, man rekommenderar att ligga under 5 grader men det är fortfarande sporer som är i luften, men acceptabla små sådana. Men enligt min mening bör man ligga under nollan. Allt är inte skrivet i sten heller, en varm period under sommarhalvåret med ihållande nederbörd visar också en mycket kraftig minskning av pollen i luften (fråga bara en pollen allergiker).
"Rötan tillväxer med 10–30 cm per år upp genom stammen" Som jag tror det framgår av artikeln går rötan snabbare på höjden än mot mitten. Minsta motståndets lag helt enkelt. Granen har ett aktivt försvara som hela tiden motverkar rötsvampen, den klarar inte av detta i längden. MEN den saktar ner tillväxten hos svampen. Varför nämner jag då detta. En del väljer där att gallra ut de rötangripna träden för att få bort rötan, men vad som i själva verket sker är att man tar bort granens aktiva försvar och tillväxten hos rotrötan får ett minskat motstånd.

Angående forskning finns det mycket att läsa genom t ex SLU.

Avatar Fallback

Re: Behöver man hägna för att plantera hybrid lärk?

phh  
#722783 Vi har hägnat hybridlärken. Den mår bra av gallring, men lagom avstånd. Inga problem med röta, men den har då inte varit planterad på gammal åkermark. Synd att den går till massaved då den kunde blivit bra brädor. Men vi kanske omvärderar alternativen till gran i framtiden? Jag avser plantera hybridlärk igen när de slutavverkas om ca 10 år. Har inte kommit upp till 5% av beståndet än som certifieringen godkänner. Det borde dock bli tillåtet att ha högre andel ”främmande trädslag” och behålla certifiering. 🌳

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).