Skördare

911.4 vs 560c

98 inlägg 30799 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

masterchief  
#68978
mrme skrev:
Kenneth skrev:De e nog den här bilden



Vet du hur de gick till, måste ju nästan ha gått sönder nått??

Ser att du kör 770 hur är den maskinen, har aldrig kört en så liten beståndsgående men är riktigt sugen på att köra en. Skulle tro att gallringarna blir riktigt fina med den storleken.

Nått ja gärna skulle vilja göra är att gallra med en liten skördare å skota ut med en liten skotare typ 810,F10.

En klassiker med snurrhytt och knuten midja :lol:

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

skogsjan695xl  
#68982 som det ser ut på den bilden så har den svängt full åt ett håll och haft kranen åt det andra, då är det inte svårt att välta nånting. Sen finns det de som nivelleringen krånglat på så de tilltar helt plötsligt utan man kanske hinner göra nått.

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

masterchief  
#68984 Vet om en H8 som vält sig stillastående på en vändplan när gyrot fick spel....
Ren tur den slog i åt rätt håll då föraren var på väg ut.....
Sedan anser jag det är svårare att välta en maskin med kran fram än en med snurrhytt då du har en annan känsla för hur du har basmaskinen med fast kran.... för och nackdelar 8)

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

jojo  
#68986 har kollat hur serivcepunkterna ligget till varandra och det är ca 6 mil till båda , och vad jag har hör så är både valmet och ecolog bland dom bätter på rep och få fram reserdelar i tid , har också kolla med några entr som använder valmet och ecolog och dom är nöjda ,, kollad de på youtude , och så ett tänkbart alt till 350.1 och logmax 5000D , det var ett Waratah h414 som satt på en 550c med band ,jag vet ju om att jd använder dom ... ska ta och kolla priser på reservdela ,, på tal om maskiner som välter så var det för några år sen som jag såg en 1110 som hade vält mitt på en vägen , vet inte hur det gick till men jag kan tänka mej att full grip med timmer och svänger kraftigt sammtidit som man kör

   TS
Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

jojo  
#69017 kom på flera sak vad ska det vara för Band / slirskydd ?? och vilken maskin går det lättas att lära upp en anställd på ??

   TS
Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

skogsjan695xl  
#69018 jag föredrar nog framförallt clark band, tycker de är riktigt bra, mycke material så de slits inte ut i första taget, visst på en skördare räcker de ju med helt vanliga dragande band.
Kedjorna ska vara riktigt tät rutiga tycker jag med grovt material, allt för maximalt fäste.

Bägge maskiner är rätt så lätt att lära sig, lite krux innan man lärt sig nivelleringen på eco logen, men från sida till sida är det automatik, valmeten sköter ju allt sånt själv, men båda är mycket lätt körda maskiner när man väl lärt sig dom.

Vart håller du/ni till om det nu blir nått?

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

jojo  
#69020 jag är verksam i örebro,västmaland,södermanland..

   TS
Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

Lars-Erik Plåth  
#69415 nä du kan inte mena allvar att du tycker en ponsse går bra i terrängen vi lånade en ponsse bäver när vi hadde en rottne h8 men visst jag är var kommer alltid vara anti ponsse men när man går bet med en 6 hjulig maskin med band och rejäla kedjor i i besvärlig terräng där jag åkte med h8an dår blir man lite sne förövrigt så var chefen nå grymt ponsse frälst därav att vi provade en ponsse men alvarligt jag sa som mrme jag sluter om du köper en sån så efter mycket tjat så vart det en ecolog560c med ett 5000 och nu tror jag min chef aldrig skulle sätta sig i ponsse igen han har ju då ägt två ponsse dualer förut.
och i sne lut tror jag ialla fall att ecologen är oslagbar men men min åsikt bara

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

mrme  
#69458
Lars-Erik Plåth skrev:nä du kan inte mena allvar att du tycker en ponsse går bra i terrängen vi lånade en ponsse bäver när vi hadde en rottne h8 men visst jag är var kommer alltid vara anti ponsse men när man går bet med en 6 hjulig maskin med band och rejäla kedjor i i besvärlig terräng där jag åkte med h8an dår blir man lite sne förövrigt så var chefen nå grymt ponsse frälst därav att vi provade en ponsse men alvarligt jag sa som mrme jag sluter om du köper en sån så efter mycket tjat så vart det en ecolog560c med ett 5000 och nu tror jag min chef aldrig skulle sätta sig i ponsse igen han har ju då ägt två ponsse dualer förut.
och i sne lut tror jag ialla fall att ecologen är oslagbar men men min åsikt bara


Vet inte om du menar att ja tycker ponssen går bra i terrängen, ja sitter i en sån till vardags å den går så nå jävulst grymt i terrängen är tokstark stadig å grym i starka lutningar utför.

Då har ja ljugit klart för nu tillbaka till sanningen då enligt mej går den inget vidare när de lutar halvmycke utför den går inget på tok för dåligt uppför definetivt när de blir stenigt den går sådärbra på platten när de är steningt men diffen i är ett måste annars går ett hjul i luften.
Men hur man än vänder å vrider på det går den bramycke bättre å trevligare att sitta i än en valmet i dålig terräng, men utför är valmeten bra mycke bättre ingen bakdel som står i luften på den i allafall.

Där ja gallrar nu är de rejält steningt å där känner man verkligen vilket hittepå de är med stelmidja glider å far åt alla håll.

Ecolog har ja aldrig kört men de vore lite intressant å se va den kan göra i lite sämre terräng.
Hur går ecologen är du nöjd att köra den trots snurrhytten , hur känns knappsatserna när man sitter i den tycker ja minispaken sitter lite väl högt å knapparna är sisådär,men somsagt ja har inte kört en.

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

masterchief  
#69481 Säger bara en sak om knappsatserna, Dasaspakar......
Du slipper bry dig om knappsatser, du har allt i spakarna.
Skulle personligen inte kunna gå ifrån dem.....

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

mrme  
#69484
masterchief skrev:Säger bara en sak om knappsatserna, Dasaspakar......
Du slipper bry dig om knappsatser, du har allt i spakarna.
Skulle personligen inte kunna gå ifrån dem.....


Hur sitter funktionerna i spakarna ecologen och vart sitter förvalen påappteringen.

Matar man ut till säg 4.90 å ser att nånstans kring 4.00 är den nått på stammen då får man trycka aptera minus x antal gånger vilket ja inte gillar bättre att trycka 4.00 direkt,
hur funkar de på en ecolog och rottne.

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

masterchief  
#69485 På Rottne har du de fasta längerna så du räcker dem med långfingret på högerpaletten.

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

masterchief  
#69487 Tog lite bilder på rottnepaletterna 8)
Knapparna som sitter i spakarna kan du kasta om hur du vill i D4....

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 560c

Lars-Erik Plåth  
#69490 jo persoligen skulle jag nog säga att jag är tok nöjd med ecologen är det stenigt är det ju bara att placera maskinen rakt vi har kört utan vätska förut i bogien fram bak behövs det inget tro mig där skjunker det än då om det är surt men nu har vi fyllt vätska fram vi tyckte att det är lite små juckigt när vi accumelerar mycket typ klipp hugger bara samla in buketer och lägger i höggar så nu spelar det ingen roll i princip hur man står den står som gjutet gör inget om alla pendlar står olika efter terrängens form går bra att ta träd i 15-20 cm bröst höjd på full arm (11.3m) förut ville den jolla lite och så om man stod lutad dit osv som sagt prova gärna en ecolog samt att jag tror att logmax har kommit längst med sina acumulerings armar om man jämför olika märken på 4000 tim har vi bytt en fjäder till dom fjädrande armarna och det var nyss det trodde vi skulle paja oftare men men där ser man till spakarna så skulle inte jag villja ha några andra nu mer däremot kanske som du skrev att dom sitter lite högt men jag har tänkt sätta på paleterna som små kuddar där man vilar handen hoppas ni förstår hur jag menar tror det skulle funka bra som upphöjning tror tillockmed att man kan ha kardborre så man ha sin höjd på kudden nån som vet om vart man köper såna

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 560c

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69498 Hur sitter funktionerna i spakarna ecologen och vart sitter förvalen påappteringen.

Matar man ut till säg 4.90 å ser att nånstans kring 4.00 är den nått på stammen då får man trycka aptera minus x antal gånger vilket ja inte gillar bättre att trycka 4.00 direkt,
hur funkar de på en ecolog och rottne.[/quote]

i sånt fall borde du gilla valmet automatiken, speciellt kap vid närmaste kortare modul knappen :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).