Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

1810 inlägg 185936 visningar 80 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Emil83  
#694052
fendt311 skrev:Använde snö slunga i kväll direkt efter jobbet. Skulle ju bara lufta den lite. Så den inte blir oanvänd. Man tvär vänder den och sträcker sig i ryggen ordentligt. Blev till att ställa in den i verkstan direkt. Att man inte tänker sig för. När man nyligen haft problem med ryggen. Typiskt mig.


Usch det där är inget roligt! Hoppas det inte tog allt för illa.. krya på dig

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Emil83  
#694053 Nu har jag micklat ihop nån typ av smörjsystem, en påsklämma får duga som av/på knapp till att börja med. En vattenbehållare ska dit åxå.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Erre  
#694180
@fendt311 skrev:Använde snö slunga i kväll direkt efter jobbet. Skulle ju bara lufta den lite. Så den inte blir oanvänd. Man tvär vänder den och sträcker sig i ryggen ordentligt. Blev till att ställa in den i verkstan direkt. Att man inte tänker sig för. När man nyligen haft problem med ryggen. Typiskt mig.

Krya på dig min vän. 🤗

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#694185 Tack Erre.🤗

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#694187
Emil83 skrev:Nu har jag micklat ihop nån typ av smörjsystem, en påsklämma får duga som av/på knapp till att börja med. En vattenbehållare ska dit åxå.

Innovativa idéer av en duktig människa. Snyggt Emil83.👍👍

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694754 Nu gick de inte ignorera läckaget av kylarvätska längre, körde till tempvarningen pep i höstas o fyllt på hela hösten så nu var de mest vatten i kylet så de blev lite panik nu när kylan kom.
Har stått några dar nu i verkstan innan tiden kom i eftermiddag att riva lite i den.
De var mer smidigt att riva ner fronten på Hydreman än nån traktor jag pillat med innan.
Vattenpumpen läkte som ett såll så en ny ska väl lösa problemet
Centrumbulten lossade lätt med mutterknackaren
Rätt blött under pumpen

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

totte  
#694810 Vattenpumpens lagring och tätning är en svag punkt på väldigt många fordon, från de minsta och uppåt.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

hlb  
#694830 Kan du, Gnisten83, inte byta packbox på hydraulpumpen också, alternativt fixa en ny pump, så jag får se hur man gör. Fint med bilder.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

DennisCA  
#694833 Lappade rost på Mazdan:
Bild


Var till mina föräldrar för fast jag har en migsvets så får jag inte in bilen i min verkstad och detta kan man inte jobba på utomhus i vintern. Farsan svetsade medan jag gjorde för- och efter arbetet. Han sade det var svårt att svetsa men han hade bara 0,8mm tråd, 0,6mm hade förmodligen varit bättre här. Han är lite gammaldags, aldrig använt en automatisk mask förr så jag hade med min esab A50, först tyckte han att han inte såg nånting men efter han blev van tyckte han den var bra.

Reparationen grundades med kallgalv, sen dinitrol ML, slutligen nån tjock underredsmassa som farsan hade.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694846
hlb skrev:Kan du, Gnisten83, inte byta packbox på hydraulpumpen också, alternativt fixa en ny pump, så jag får se hur man gör. Fint med bilder.

Min pump är ok så de dröjer 🤣
Anledningen till vattenpumpen gick sönder tror jag är att i samband med varmkörningen upptäckte jag att de lilla röret till expansionbehållaren var täppt av rost och de är där locket som kan släppa trycket sitter.
Påfyllning av systemet sitter med ett gängat lock på termostathuset så de var nog inte så konstigt att tätningarna i pumpen pajade.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694975 Väldigt smidigt att spänna fläktremmen nu 🤣
Insåg när jag kom till motorn att perkins tydligen inte kommit till mm så de var bara att plocka fram tumhylsorna som köpts till Jeep mekande 😎
Kvaliteten på nya pumpen från oie kan diskuteras, hålet o gängan till stålrörskopplingen för värmen var snett dragen så röret spänner snett 🤔

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

fendt311  
#695065 Man blir inte glad när man får defekta nya delar. Hoppas det löser sig.😲

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Emil83  
#695068 Det är många fixar och dornar i verkstäderna! Jäkla bra resultat får ni till åxå😀
I väntan på barn fick jag bockat till ett litet skydd. Senare är nog tanken att koppla på spånsugen men tills dess går detta duga.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

JensSkoog  
#695444 Fixade lite sågar i dag, och gjorde lite småpyssel, och eftersom
nya delen till min nya barkfräs låg i postlådan, så bytade jag den.

Brickan som satt på och höll drevet, var skadat när jag fick prylen i hus, så
dom skickade en ny bult med bricka.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Emil83  
#695477
JensSkoog skrev:Fixade lite sågar i dag, och gjorde lite småpyssel, och eftersom
nya delen till min nya barkfräs låg i postlådan, så bytade jag den.
1611175444_log_wizard_rep_feillevranse_(2).jpg

Brickan som satt på och höll drevet, var skadat när jag fick prylen i hus, så
dom skickade en ny bult med bricka.


Känns det som dom har monterat den trasiga brickan? Oavsett så är det ju bra när det löser sig👍 En barkfräs känns för min del som en sak man inte vet man behöver förens man har skaffat en. Måste nog köpa en...😀 har du nått speciellt projekt den ska användas till Jens?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).