sön 17 jan 2021, 17:03#694694
morco skrev:Kan inte ge dig några svar men välkommen till Sverige ock kul du vill utbilda dig skogligt!
Varifrån kommer du och hade du någon anknytning till skogsbruk i hemlandet?
Jag kommer från Nederländerna och tyvärr har jag ingen anknytning till skogsbruk, eftersom vi har inte så mycket skog längre. Den få skogar som vi har är nästan alla rakt och välförvaltnad...Att arbeta i skogen var en dröm när jag var ung, och jag tror at här i Sverige jag kan starta över igen.
Vill gärna bli skogskonsult inom nya teknologi, och en dag göra en magister i Skogsvård, jakt och fiske. Nuvarande ändringar inom skogsteknologi intresserar mig mycket...
Jag försökte det förra året, men det fanns ingen information som var inte också på websidan. Utan att plugga Svenska jag har alla grundbehörigheter, det är bara frågan om hur viktig platsgaranti skulle vara, och om Alftas Skogstekniska utbildning har mer värde eftersom jag kan ta lite längre innan behörighet. I båda fall behöver jag yrkeserfahring och gymnasiala kurser inom skog, till exempel motorsåg och yrkeslära m.m.
Kanske jag kan söker ett extrajobb inom skog och försöka att bygga upp nätvärk i skogsbranschen, eller byta jobbet med nuvarande kunskaper med förståelse att jag skulle behöva studera mer innan jag har hela skogskunskaper...