Skogsnyheter

Skogsjordbruk (Agroforestry) kan komma berättigas EU-stöd

17 inlägg 4370 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsjordbruk (Agroforestry) kan komma berättigas EU-stöd

Fredrik Reuter  
#694734 Skogsjordbruk, som är en översättning av det engelska ordet Agroforestry är per definition ett sätt att bruka jorden där man kombinerar skog och skogsbruk med odling av grödor eller bete för djur. Att bruka som förr i tiden kanske någon tänker och det kanske finns lite likheter. Hur som så är idag skogsjordbruk inte omfattat av EU-stödet CAP som gäller främst för lantbruk men nu kan det bli ändringar på detta då en EU-reform kan komma att antas under året.

Vad är Agroforestry?
Agroforestry, eller som det kanske kommer kallas i Sverige - skogsjordbruk är ett samlingsnamn där man på ett markområde kombinerar träd och skog med lantbruk. Det ger sig ju ganska mycket själv med tanke på namnet som är en kombination av "Agriculture" (jordbruk) och "Forestry" (skogsbruk).

Detta typ av brukande är mycket gammalt och anledningen till att det återigen börjar bli populärt är att träd och annan växtodling kan gynna varandra och skapa ett mer uthålligt brukande. Exempel som anges som positiva är att träd binder upp vatten, kan hämta vatten djupt ner i marken, skyddar mot direkt solljus och hindrar vinden från att torka ut grödor och jord att blåsa bort.

Hagmarker med betesdjur och fäboddrift är äldre exempel på skogsjordbruk med djur. Skogsträdgårdar är ett annat exempel odlare kombinerar trädodling, gärna med frukter, bär eller nötter som kan skördas tillsammans med klängväxter och ordinarie markväxter som kan användas för mat. Tanken är att området ska vara i symbios och också hålla ett stort djur- och fågelliv, något som ska göra att skadedjuren inte kan härja fritt.

Hittills har det inte gått att söka eller få EU-stöd för Agroforestry men det kan alltså bli ändring detta nu. Och det kan vara så att klimathotet blir en avgörande faktor för att man i framtiden kanske kan söka EU-stöd. Det verkar nämligen vara så att kolsänkan som träd och skog ger kan vara den positiva faktor som väger över till att EU klassar skogsjordbruk som giltigt för att söka EU-stöd.

Om nu EU-stöd kan komma att sökas för skogsjordbruk i framtiden, hur tror du det kan påverka "vårt vanliga" skogsbruk? Skulle det vara intressant att kolla närmare på?




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsjordbruk (Agroforestry) kan komma berättigas EU-stö

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694740 Om man kan få EU stöd för betesmarker utan att renhugga dem så borde det vara ett lyft rent landskapsmässigt. I skogen kommer vi inte att märka det. Fäboddrift i stor skala kommer knappast tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Skogsjordbruk (Agroforestry) kan komma berättigas EU-stö

isteskog  
#694748
Skogsola skrev:Om man kan få EU stöd för betesmarker utan att renhugga dem så borde det vara ett lyft rent landskapsmässigt. I skogen kommer vi inte att märka det. Fäboddrift i stor skala kommer knappast tillbaka.

Inte med den vargstam som finns ....... 😉

Avatar Fallback

Re: Skogsjordbruk (Agroforestry) kan komma berättigas EU-stö

r93  
#694760 Detta måste väl klassas som ett ”åtagande” alltså att man förbinder sig under flera år att sköta detta enligt reglerna.

Skulle man då inte klara detta pga av sjukdom eller andra besvär så blir man återbetalningsskyldig om man inte har skött det enligt avtalat.

Jag är självt halvt drabbad av detta, för många år sedan så fick jag möjlighet att gräva mig en damm billigt, jag kontaktade då länsstyrelsen och förklarade mina planer, då detta var en blöt åkerbit i skogen så lyfte jag eu-stöd för den.

Länstyrelsen blev eld och lågor över att jag skulle bygga viltvatten, dom räknade upp alla stöd jag kunde få för detta i framtiden, jag grävde dammen sedan kontaktade jag återigen länsstyrelsen.

Dom ville gärna ge mig stöd för både det ena och det andra, men då skulle det ju skötas på ”deras” sätt, jag förklarade att vi såg likadant på skötseln men jag ville inte ha något stöd för man vet ju inte vad som händer om fyra år.

Då vände det direkt, när dom inte kunde bestämma hur mitt viltvatten skulle skötas så blev jag anklagad för att grävt bort jordbruksmark, och efter det så har det varit en ”utredning” i många många år, mycket papper har skickats och kontrollanter har varit och tittat på dammen, men eftersom jag gjort en åtgärd för den biologiska mångfalden så har jag inte åkt dit än, men jag räknar med att göra det framöver.

Så efter detta så är jag skeptisk till att ”binda upp mig” på liknade avtal, alla stöd jag har är från år till år.

Jag var dessutom naiv och krävde inte att allt dokumenterades som sades från länsstyrelsen utan ”tog dom på orden”

Användarvisningsbild

Re: Skogsjordbruk (Agroforestry) kan komma berättigas EU-stö

Fredrik Reuter  
#694763
r93 skrev:Detta måste väl klassas som ett ”åtagande” alltså att man förbinder sig under flera år att sköta detta enligt reglerna.

Skulle man då inte klara detta pga av sjukdom eller andra besvär så blir man återbetalningsskyldig om man inte har skött det enligt avtalat.


Men är detta ett stort problem bland "bönder" som får EU-stöd idag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsjordbruk (Agroforestry) kan komma berättigas EU-stö

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694767 Hade ett femårsåtagande på betesmark och det var inget problem. Men jag begärde ett förhandsbesked på om marken skulle godkännas så det kom en tjej och tittade. Hon tyckte att det var "alldeles för många träd" Jo men då hugger jag ner dem sa jag för det är det bästa jag vet. :-) . Så fick det bli men det hade blivit vackrare med mer träd kvar.

Avatar Fallback

Re: Skogsjordbruk (Agroforestry) kan komma berättigas EU-stö

r93  
#694775
Fredrik Reuter skrev:
r93 skrev:Detta måste väl klassas som ett ”åtagande” alltså att man förbinder sig under flera år att sköta detta enligt reglerna.

Skulle man då inte klara detta pga av sjukdom eller andra besvär så blir man återbetalningsskyldig om man inte har skött det enligt avtalat.


Men är detta ett stort problem bland "bönder" som får EU-stöd idag?


Stort problem vet jag inte, påtalar bara att det kan bli problem, känner en ölänning som fick betalt för att hålla alvaret rent från sly och annat, han fick en ny inspektör och vips så fick han inte slå med sin slagslåtter utan allt skulle ”sågas” av, slagor eller knivar var plötsligt inte godkänt, utan han var tvungen att gå med röjsåg framöver.

Avatar Fallback

Re: Skogsjordbruk (Agroforestry) kan komma berättigas EU-stö

r93  
#694776
Skogsola skrev:Hade ett femårsåtagande på betesmark och det var inget problem. Men jag begärde ett förhandsbesked på om marken skulle godkännas så det kom en tjej och tittade. Hon tyckte att det var "alldeles för många träd" Jo men då hugger jag ner dem sa jag för det är det bästa jag vet. :-) . Så fick det bli men det hade blivit vackrare med mer träd kvar.


Jag funderade på samma för ett tiotal år sedan men struntade i det helt enkelt för att det skulle knappt bli några träd kvar.

Avatar Fallback

Re: Skogsjordbruk (Agroforestry) kan komma berättigas EU-stö

isteskog  
#694781 Samma här! Jag tog bort en del av mina skogshagar ur EU-stödet då jag inte ville hugga bort alldeles för mycket av träden. Systemet är ju gjort för att man skulle göra fel och sen bli återbetalningsskyldig ...... 😤

Användarvisningsbild

Re: Skogsjordbruk (Agroforestry) kan komma berättigas EU-stö

Mellberg  
#694786 Ja, länsstyrelsen är inte att leka med när det gäller EU-stöd. Ett bra stöd var kulturmiljöstödet, så bra att det försvann för gott :mrgreen:

Femårsåtaganden är lite smålömska, gäller att läsa det finstilta innan man söker =))

Användarvisningsbild

Re: Skogsjordbruk (Agroforestry) kan komma berättigas EU-stö

Josephine  
#694805 Jag känner till Agroforestry framförallt genom VI-skogen som har jobbat sedan 1983 med att sprida det i Kenya och runt Victoriasjön (med framgång). Där nere växer ju grödorna fort (om de får vatten) och bl.a. har det varit intressant att plantera träd som tar ner kväve i rotsystemet och på det sättet göder jordbruksmarken. Vi har samma i norra Europa med plantering av klöver emellanåt. Men det är inte bara att plantera ett sådant träd och sedan låta det växa sig stort, tvärtom, träden hålls efter, både rotsystemet begränsas och kronan så att den eftersökta balansen uppnås där jordbruket inte blir lidande.

I Frankrike har jag sett (på TV) bönder som planterat en viss sorts poppel eller asp? (kommer inte ihåg vilken sort, men den var relativt hög och smal) med precis ett sådant avstånd att en skördetröska kan passera mellan stammarna. De hade planterat någon form av spannmål.

Och finns det inte redan en viss grisuppfödning i inhägnade skogshagar?

Avatar Fallback

Re: Skogsjordbruk (Agroforestry) kan komma berättigas EU-stö

Bosse1  
#694813 Jag kör lite konfirmeringsbias, börja i Brazil.

https://www.euractiv.com/section/energy ... restation/

Användarvisningsbild

Re: Skogsjordbruk (Agroforestry) kan komma berättigas EU-stö

Anton Holmström  
#694842 Nu hänger jag inte med. Det där är ju inte agroforestry?

Avatar Fallback

Re: Skogsjordbruk (Agroforestry) kan komma berättigas EU-stö

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694860 Ständigt när man pratar stöd så kommer den gamla trädbegränsningen i betesmark upp..... De gamla reglerna sade max 160 träd per hektar, det är enligt många ett lagom antal i en fröträdställning och om de står jämnt fördelade så blir det ett förband på 8m. Då tycker åtminstone jag att det är väl tätt för att kallas betesmark.

Stöd för skogsbete har funnits att söka sedan 2014 och ligger på 3500kr/ha. Att det blir rubriker nu är för att det nuvarande stödet är nationellt och inte EU-finansierat.

För egen del så har jag väl som flera andra betesmark med viss mängd skog på även om jag tunnar ut den succesivt när jag hinner. Det märks fort när skogen tar över och betesmängden minskar fort när skuggan breder ut sig.
Jag har även kompisar som är betydligt mer strukturerade och som faktiskt planterar frukt och nötbärande träd med anpassade avstånd för att kunna köra med maskiner däremellan. Det lär dröja många år innan resultaten syns men i det öppna landskapen de verkar i så tror jag det kan vara en god ide. Kommer man söderut i Europa så finns det nog stora arealer som skulle må bra av mer skog i slättlandskapet.

Avatar Fallback

Re: Skogsjordbruk (Agroforestry) kan komma berättigas EU-stö

Bosse1  
#694868
Anton Holmström skrev:Nu hänger jag inte med. Det där är ju inte agroforestry?


Nej inte alls,men ska EU importera "billigt" kött från Brazil och samtidigt bedriva fäbodbruk härhemma.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).