Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde?

44 inlägg 7964 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde?

Sebastian Liljeblad  
#694657 Hej skogsforum!

Jag har hittat mycket bra information om allt möjligt som gäller skogsbruk och maskiner på detta forum, stort tack allesammans! Nu tänkte jag själv komma med lite funderingar inför köp av ny skogsvagn.

Jag driver min föräldragård med 10 dikor och ca 160 ha skog. Jag har haft en Valtra A75 med en mowi 105 (runt 10 ton) med 300-kran (5.6 m) i 15 år och är mycket nöjd med ekipaget men ska nu byta. Anledningarna är att jag vill ha mer benplats (jag är 1.93) och bättre hytt samt att jag vill ha drivning på vagnen, kunna lasta lite mer och bättre räckvidd på kranen. Jag skotar runt 500 fub varje vinter, främst från gallring efter skördare och lite egenhuggning , samt använder den till riskörning och balhantering mm.

Jag har köpt en Valtra 6250 -05 med endast 1500 timmar som jag kommer skaffa en driven vagn till. Jag har kollat runt lite och kommit fram till att jag gärna fortsätter med mowi då den inte har krånglat någonting eller gått sönder trots att jag använt den mycket och jag tycker den är smidig och lättkörd. Frågor som jag då ställer mig är:

Ska jag ha 1050 WD eller 1250 WD, vilket passar min traktor på 94 hk bäst? Det skiljer inte många 10000-lappar i nypris mellan dem så för prisets skull tänker jag på 12 tons men bara så att 6250 orkar dra 12 tons på ett bra sätt. Och med bredden på kärran så är 12 tons 2300 mm och 10 tons 2190 mm medan traktorn är 2270 mm så det talar ju för den större kärran. Vikten tom på kärrorna, där skiljer det drygt 200 kg och man får 500 hjul på 12 tons istället för 400 hjul (går inte välja till större) på 10 tons. Och 0.4 kvm större lastarea på den större kärran.

Sen kommer frågan om jag ska ha utskjut eller inte. Med P40 kran når man 6.2 m utan utskjut och hela 7.5 m med. 70 kg tyngre kran med utskjut där vikten kommer längst ut. Vad är nackdelen med utskjut? Oskyddade slangar, extra tung längst ut vilket borde göra kärran vältsjuk, mer som kan krångla? Annars ser jag bara fördelar då jag upplever min nuvarande 5.6 vara mycket för lite, både vid avlägg och i skogen.

Till sist: behövs separat tank och pump i mitt fall? Jag ska ha ca 70 l/minut från traktorns hydraulpump vid 2200 varv (och ca 200 bar i mat ryck har jag för mig) och kranen kräver 35-40 l så det borde ju inte vara något problem. Men vad kräver drivningen för att det ska funka bra? Vad händer med drivningen om flödet inte räcker riktigt men nästan? Och om jag behöver pump, ska jag ha kolv- eller kugghjulspump?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Sebastian Liljeblad



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

ss0803  
#694676 Till en 6250 tycker jag 12 tons Mowi vagn är rätt storlek, både vad gäller bredd och lastarea. Då kan du dessutom välja mellan robson- och navdrift som bara finns på 1250.

Körde tidigare en 12 tons Moheda bakom en A-serie Valtra vilket jag tyckte stämde bra i storlek.

Med 500-hjul och drift (som ger vagnen lägre tyngdpunkt) kan du dessutom överväga om du ska ha stödben. Jag tycker inte det behövs på en sådan vagn, särskilt inte om du väljer P40 (alltså utan utskjut).

Extern pump och tank vill du ha till det ekipaget. Krankörningen flyter väl rätt ok på traktorns flöde, men du vill ändå ha högre flöde för driftens skull så det tycker jag du ska ha med från början.

Avatar Fallback

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Joooell  
#694689 Har precis köpt en sån vagn en 1250wd med p40t, hade en 400 kran innan och den räckte väl till men framför allt när man hugger själv är de skönt med räckvidd.
Drar iallafall med en Valmet 655, ca 80 hk, och har en 100 liters pump på 1000 varvsuttaget. Tycker den går tillräckligt fort iallafall på de flödet men skulle inte vilja ha mindre..

//Joel

Avatar Fallback

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694730 Jag har en odriven 1250 med 400-kran efter en 6400 med 95 Hk. Jag tycker de passar bra ihop och kärran följer traktorn bra.
Det är bara med fullt lass efter väg som det kan vara lite slött.

Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Wrangler  
#694743 Har för mig att jag har läst att driften kräver minst 200 bar iallafall för o fungera optimalt på Mowi.. fundera ju rätt friskt själv vad för sort Mowi man ska ta vid nästa byte o du har med mycket av det man fundera på.. Ena dagen är man bergsäker på en 12ton hade suttit fint men sen är man o kör i en tät gallring veckan där på o känner att det är rätt smidigt med 9tonaren man redan har så man kanske ska nöja sig med en 10ton 😬 dock så är min fundering om man nu tar en 1250wd istället för 1050 varför inte köra på en p50 för prislappen mellan p40t o p50 kan ju inte vara så stor, då har man ju en kran som orka lyfta en hel del 😊.. vad för styrning fundera du på ???? PLC eller ECH ?

Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#694843
Joooell skrev:Har precis köpt en sån vagn en 1250wd med p40t, hade en 400 kran innan och den räckte väl till men framför allt när man hugger själv är de skönt med räckvidd.
Drar iallafall med en Valmet 655, ca 80 hk, och har en 100 liters pump på 1000 varvsuttaget. Tycker den går tillräckligt fort iallafall på de flödet men skulle inte vilja ha mindre..

//Joel


Tack för svar! Just det, då har du extern pump ja. Är det kolv- eller kugghjulspump? Jag vet inte vilken som är bäst, kolvpump ca 10000 dyrare som jag förstått.

Och din 655:s känner du "räcker till" för 12 tons-kärran?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#694844
ss0803 skrev:Till en 6250 tycker jag 12 tons Mowi vagn är rätt storlek, både vad gäller bredd och lastarea. Då kan du dessutom välja mellan robson- och navdrift som bara finns på 1250.

Körde tidigare en 12 tons Moheda bakom en A-serie Valtra vilket jag tyckte stämde bra i storlek.

Med 500-hjul och drift (som ger vagnen lägre tyngdpunkt) kan du dessutom överväga om du ska ha stödben. Jag tycker inte det behövs på en sådan vagn, särskilt inte om du väljer P40 (alltså utan utskjut).

Extern pump och tank vill du ha till det ekipaget. Krankörningen flyter väl rätt ok på traktorns flöde, men du vill ändå ha högre flöde för driftens skull så det tycker jag du ska ha med från början.


Tack för svaren! Som jag förstått det väljer de flesta robson så jag är inne på det, enda fördelen som jag fattat det är väl att man kan lägga kedjor på med navdrift?

Ja just det, det kanske är överkurs med stödben för den blir så stabil ändå, finns också vätskefyllda hjul att få har jag läst. Ja det finns lite att fundera på :)

Japp det är nog behövligt med extern pump ja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#694845
D Brown skrev:Jag har en odriven 1250 med 400-kran efter en 6400 med 95 Hk. Jag tycker de passar bra ihop och kärran följer traktorn bra.
Det är bara med fullt lass efter väg som det kan vara lite slött.


Bra, tack för det svaret, din och min traktor är ju ungefär jämnstora så då borde ju jag kunna ta 12 tons-kärra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#694848
Wrangler skrev:Har för mig att jag har läst att driften kräver minst 200 bar iallafall för o fungera optimalt på Mowi.. fundera ju rätt friskt själv vad för sort Mowi man ska ta vid nästa byte o du har med mycket av det man fundera på.. Ena dagen är man bergsäker på en 12ton hade suttit fint men sen är man o kör i en tät gallring veckan där på o känner att det är rätt smidigt med 9tonaren man redan har så man kanske ska nöja sig med en 10ton 😬 dock så är min fundering om man nu tar en 1250wd istället för 1050 varför inte köra på en p50 för prislappen mellan p40t o p50 kan ju inte vara så stor, då har man ju en kran som orka lyfta en hel del 😊.. vad för styrning fundera du på ???? PLC eller ECH ?


Aha ja då måste jag nog ha extern pump för jag läser att min traktor ger max 190 bar. Ja då har vi samma tankegångar med storleksval :) Jag är ändå mest inne på att det blir 12 tons, vilket håll lutar det åt för din del?

Just det, P50 går ju välja, ingen dum ide! Då får man en stark kran, dock inte lika bra räckvidd då den är 6.5 istället för 7.5 m. Man får inte allt :)

Jag tänker EHC för jag behöver koppla av och på vagnen ganska ofta och som jag förstått det måste man ta ut spakarna vid pcl medan de alltid kan sitta där vid ehc? Sen vill jag ha fullt proportional också på grip och utskjut och det får jag bara med ehc va?

Tack för svaret och funderingarna!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

ss0803  
#694853
Sebastian Liljeblad skrev:Som jag förstått det väljer de flesta robson så jag är inne på det, enda fördelen som jag fattat det är väl att man kan lägga kedjor på med navdrift?


Helt riktigt. Med FTGs 12 tons vagnar är skillnad i dragkraft liten mellan robson, 2.2 ton, och navdrift på två hjul, 2.6 ton.

Kolla mina tabeller i trådarna om robson respektive navdrift.
skogsforum.se
skogsforum.se

Sebastian Liljeblad skrev:Ja just det, det kanske är överkurs med stödben för den blir så stabil ändå, finns också vätskefyllda hjul att få har jag läst. Ja det finns lite att fundera på

Med vätskefyllda hjul på en driven 1250 vagn hade inte jag monterat stödben.

Kolla om du kan provköra en liknande vagn, och testa utan att använda stödbenen så kan du bilda dig en egen uppfattning. Skönt att slippa dom på grinden!

Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#695035
ss0803 skrev:[Helt riktigt. Med FTGs 12 tons vagnar är skillnad i dragkraft liten mellan robson, 2.2 ton, och navdrift på två hjul, 2.6 ton.

Med vätskefyllda hjul på en driven 1250 vagn hade inte jag monterat stödben.

Kolla om du kan provköra en liknande vagn, och testa utan att använda stödbenen så kan du bilda dig en egen uppfattning. Skönt att slippa dom på grinden!


Oj vilket jobb du har lagt ned på de trådarna om driften, intressant! Det blir nog robson för min del ändå.

Nej det hade varit skönt att slippa dem, kruxet för mig är att jag lastar rundbalar med kranen och de kan vara lite tyngre ibland. Men då är det ju med min nuvarande vagn jag har i åtanke, med 400-hjul och 10 ton och då är den vältsjuk utan stödben. Ja det bästa hade varit att testa en vagn, frågan är bara var :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

ss0803  
#695040 Tänk på att det går knäcka ut vagnstyrningen i motsatt riktning mot där du lastar från, det gör väldigt mycket för stabiliteten.

Du tappar lite räckvidd med den metoden, men det bör vara ointressant då jag inbillar mig att du lyfter rundbalarna väldigt nära vagnen (med kort utlägg på kranen).

Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Sebastian Liljeblad  
#695073 Ja just det, så brukar jag göra. Tack för tipset! Ja det gör jättemycket. Jo precis, de lyfts så nära vagnen som möjligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

ss0803  
#695105
Sebastian Liljeblad skrev:Ja det bästa hade varit att testa en vagn, frågan är bara var

Bor du i södra delen av landet kan du alltid kontakta Lantmännens Kompetenscenter Skog i Värnamo.

Nu säljer ju Lantmännen Moheda och inte Mowi. Men om dom har en 121 4WD med M40 (6.6m) eller M50 (6.9m) kran inne är det ju ur stabilitets synpunkt väldigt likt en Mowi 1250 WD med P50 kran. Då kan du testa krankörning i verkliga förhållanden i skogen både med och utan stödben.

Avatar Fallback

Re: Driven Mowi-vagn- Vad krävs för traktor och hydraulflöde

Joooell  
#695248
Sebastian Liljeblad skrev:
Joooell skrev:Har precis köpt en sån vagn en 1250wd med p40t, hade en 400 kran innan och den räckte väl till men framför allt när man hugger själv är de skönt med räckvidd.
Drar iallafall med en Valmet 655, ca 80 hk, och har en 100 liters pump på 1000 varvsuttaget. Tycker den går tillräckligt fort iallafall på de flödet men skulle inte vilja ha mindre..

//Joel


Tack för svar! Just det, då har du extern pump ja. Är det kolv- eller kugghjulspump? Jag vet inte vilken som är bäst, kolvpump ca 10000 dyrare som jag förstått.

Och din 655:s känner du "räcker till" för 12 tons-kärran?


Jag kör på kolvpump men de egentligen bara för att 655ans tapp för 540 pto sitter för nära draget, kolvpumpen sitter ju rätt på 1000 varvstappen.... tror att trycket är begränsat till 200 bar och de klarar ju kugghjulspumpen också.

Räcker till i skogen gör den allt men de märks att drivningen tar mycke kraft från traktorn ibland, på vägen blir den dock fort trött..

Ang stödben skulle iallafall jag inte vilja vara utan dom, möjligtvis me vätska i däcken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).