Arbetskläder för skogen

Vinterjacka ?

20 inlägg 9363 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinterjacka ?

vedmalen  
#694700
JohannesG skrev:Funderar på detta med klassningar av vinterjackor, börjar bli dags för en ny.
Hittar många jackor som kallas "Vinterjacka" men långt ifrån alla är klassade EN 342. Hur stor skillnad blir det i praktiken med och utan denna klassning? Jackorna jag kollat på är från Blåkläder, Fristads, med fler, alltså ingen jämförelse med vad man hittar på Ica.

Jackan används inte vid huggning utan vid allehanda andra arbeten. I skogen kör jag Husqvarnas skogsjacka Classic, och reglerar med olika lager under.

Nu var det ett tag sen jag kollade, men. Då var det svårt, eller jag lyckades då inte hitta en huggarblus för att hugga under upplega som var klassad med EN. Nu hugger jag mest hemmavid när det är vinter, så då kan man ju smita undan vissa krav. Så jag kör med en gammal jonsered blus. Försöker göra bort alla bortajobb på barmarkssäsongen. Nu kanske det finns bättre utbud. Annars får man väl ta en reflexväst utanpå.

Användarvisningsbild

Re: Vinterjacka ?

JohannesG  
#694726 Du tänker nog på EN ISO 20471 som innebär varselplagg.

Kanske var lite otydlig, EN 342 är en klassning som anger att den uppfyller vissa krav vid -5 grader och därmed är klassad som skydd mot kyla.
https://www.fristads.com/sv-se/produkti ... der/en-342
Frågan är om EN 342 klassade jackor är garanterat varmare än en som bara kallas vinterjacka av samma tillverkare.

Avatar Fallback

Re: Vinterjacka ?

alias  
#694747
svampbob skrev:Jag tycker att Pfanners jacka är överlägsen på vintern med sitt brynjelika foder.
När det är kallt är det viktigt att klä av sig och på sig efter syssla. Jag högg i minus sexton för ett par veckor sedan. Då gäller det att lätta på klädseln när man hugger och förstärka direkt man stannar av.


Även jag kör på Pfanners jacka (versionen utan varselklassning - är smidigare och har bättre utformning och placering av dragkedjorna på bröstfickorna, så man får ner och upp telefonen) och uppskattar också det brynjeliknande fordret som skapar en isolerande luftspalt över axlarna.
Är det riktigt kallt, blåsigt eller upplega så har jag ett fordrat ryggskydd i bävernylon över denna.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vinterjacka ?

HannuRöj  
#694849 Frågan är om EN 342 klassade jackor är garanterat varmare än en som bara kallas vinterjacka av samma tillverkare.

Är inte skulle jag säga. 🤔
Är det nästan vilken isolering som helst som räcker upp till -5?
Men det finns många arbetsgivare som måste välja klassade pga certifiering.

Användarvisningsbild

Re: Vinterjacka ?

prodigys  
#695090
JohannesG skrev:Funderar på detta med klassningar av vinterjackor, börjar bli dags för en ny.
Hittar många jackor som kallas "Vinterjacka" men långt ifrån alla är klassade EN 342. Hur stor skillnad blir det i praktiken med och utan denna klassning? Jackorna jag kollat på är från Blåkläder, Fristads, med fler, alltså ingen jämförelse med vad man hittar på Ica.

Jackan används inte vid huggning utan vid allehanda andra arbeten. I skogen kör jag Husqvarnas skogsjacka Classic, och reglerar med olika lager under.

Har fyra sorters vinterjackor här hemma, varav 3st är klassade enligt en342 och en utan. Den utan klassning är den överlägset varmaste så klassningen i sig är inte så viktig. Att den som är utan klassning också är klumpigast är ju en bieffekt av att den är varmast då den har mer/tjockare foder.

Värt att tänka på är att en riktigt varm jacka är kasst vid aktivitet då man bara blir svettig, bättre att ha en lite tunnare som är lagom varm när man jobbar och är lite kall när man står stilla. Den av mina med bäst komfort vid arbete är en Fristads 4043, lagom tjock för lättare arbete runt -5.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).