Skogsvagn (Huggarvagnar)

Villken griplastarvagn är sämst

73 inlägg 66246 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Villken griplastarvagn är sämst

stihl  
#69445 Har läst lite här om vilken vagn med kran som ni tycker är bäst och vilken man bör köpa.
Och det finns ju lite olika bud
Men vilken är sämst vem ska man inte änns fundera på,, både nytt och beg,,,Men det är klart är dom dålig som ny så



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Villken griplastarvagn är sämst

stegmaster  
#69467 En sådan fråga e ju nästan omöjlig at svar på, jag skulle häller ville veta hur man utrustar sin griplastervagn.
Enligt mig så duger inte dessa småvagner(5-7 t) utan vagnstyring, detta e et måste om man ska kunna smyga seg fram( och kunna vända på et smidig sätt). Dessutan e vinsj et mycket prisvärd ekstrautrustning( min vanliga Igland 3pkt vinsj tror jag inte har varit i bruk dom senaste 5 åren). Min vagn e en sån typ "billigvagn" (kjoptes ny i 1999 för 56000,-) och bärer navnet
belarus (dessa har inte något med traktoren belarus att gå gjöra, dom tilvärkas i Estland och e lika Farma bara svartlackad). Måste erkjänna at jag var tvilsam til detta märke sjalv innan jag gjorde affär, men nu har jag använd den rätt mycket i 10 år och det enda som e bytt under tiden e nya packninger i rotatoren och det e ju FR7 finn rotator( den gick även et par år med et Tapio Stegmateraggregat på 280kg). Så min konklusjon e at det inte e så stor förskjell på kvalitet om man ser va man betaler för, dock har ju dom förksjelliga tilvärkare ulika lösningar på typ av kran, om det finns brems som standard, typ av stödben och drivning(robson eller navdrift), och vilken typ av styrning ( boggistyring typ SM och Igland eller som dom flästa andra dragstyrning). Men självklart e det förskjell på en vagn til 70000,- och 170000,-, men tycker endå at detta mäst beror på storlek och utrustning av vagnen.
Har ju bara haft denna ena vagnen så jag kan inte uttala mig om andra vagner, så det får någon anna gjöra. :wink:
Lägger ved en bild när den gick med Tapio monterad.
PIC00004.JPG

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

stihl  
#69508 Nä det går nog kanske inte säga att den vagnen är sämst av alla,,,,Men det kan vara kul att höra olika vagnars fel och brister

   TS
Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

stefan andersson  
#69524 KELLFRI huggarvagn är är en het kandidat på sämsta listan, såg den på elmia i våras o stackars sate som köper en sån tänkte jag vid en snabb blick.

Användarvisningsbild

Re: Villken griplastarvagn är sämst

stegmaster  
#69533 Dom vagner som kellfri säljer, e dom från Kina, eller? :???:
Ellers e ju dom flästa mindre vagner (under ca 100000,-) från baltikum, och manga av dessa har "lika" delar som f.eks rotator,sylindre och sentral från anerkjänte levrantdörer, så det e ju inte så mycket som kan strula forutom sprickskador, som vel e det vanligaste felet, fast det e ju tråkit nok, om man behöver fram med svetsen ofta.
Det jag kan tillägga om min egen vagn e at lacken e dårlig, så det har bildas en del overflaterust på grinden och kranen, men den har ju ochså stått utomhus hela sitt liv, då den används nästan hela året.
Men at det inte har blïvit en enda sprickskade under dessa åren e ju et lite under, då den har varit med om mycket.
(Gått flera år med Tapio aggregat och kjört en hel del grovt sägtimmer, dessutan med vinsj ut på kranen dom senaste 5 åren.) :surp:

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

Nolltax AB  
#69564 Vilken viktklass avses?

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

stihl  
#69576 Spelar ingen roll bara man kan dra den med en jordbrukare,,,,,dom ser ju mer välbyggd ut dom som är större och dyrare eller har jag fel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69591 Man får väl i stort sett vad man betalar för men o andra sidan ska man inte köpa för dyrt heller om man använder den lite

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

stihl  
#69671 Får ju gå lite efter storlek på traktorn åxå inte ha för stor vagn till liten traktor och då menar jag 60-70hk

   TS
Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

jörgen1973  
#70025 Hej! Är det någon som köpt en 9 tons Kellfrivagn?

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

valtra121A  
#73384 har själv kört farma, vreten, möre o nu moheda! alla har fel o brister likväl som fördelar! bäst hittils var farmavagnen, inte en endaste lite spricka efter 3 års körning! sämst var vretenvagnen, 4 månader tog det innan den började spricka sönder o färgrn rammlade av... mörevagnen klarade sig bra från sprickor men var skev i boggilådorna från början. mohedan ja har nu är nog sett till priset jag betalade för den det sämsta köp ja gjort! allt från sprickor överallt till små tätningar som går sönder! dom har till exempel bytt bomcylindern 5 gånger! gripen slutkörd efter 400m3 massavedskörning. finns åtskilligt att säga om eländet tyvärr...

Användarvisningsbild

Re: Villken griplastarvagn är sämst

stegmaster  
#73388
valtra121A skrev:har själv kört farma, vreten, möre o nu moheda! alla har fel o brister likväl som fördelar! bäst hittils var farmavagnen, inte en endaste lite spricka efter 3 års körning! sämst var vretenvagnen, 4 månader tog det innan den började spricka sönder o färgrn rammlade av... mörevagnen klarade sig bra från sprickor men var skev i boggilådorna från början. mohedan ja har nu är nog sett till priset jag betalade för den det sämsta köp ja gjort! allt från sprickor överallt till små tätningar som går sönder! dom har till exempel bytt bomcylindern 5 gånger! gripen slutkörd efter 400m3 massavedskörning. finns åtskilligt att säga om eländet tyvärr...

Stämmer bra med mina erfarheter ochså med Belarus/farma vagn, jag har dock inte testat nån annan vagn.
Som jag skrev längre uppe, så min vagn nu 10år och inte en enda spicka, och den har tagit mycket juling.
Flera år med 300kg gällringaggregat och mycket grövt timmer+ hydraulisk vinsj på kranbom, så den har förvånad mig positivt.
Nu böjar lacken at flassa av nogra platser, men det får man vel tåla, efter 10år. :grin:
Er faktisk så nöjd at jag har valt at behålla den et tag fremåt, och tenkte slipa och lacka lite på den til sommern.

Användarvisningsbild

Re: Villken griplastarvagn är sämst

halvproffs  
#73429 Har en vreten 1000 som jag har kört små mängder med, ca 100m3fub. Rotatorn är glapp från den var ny, stödbenens vinkel är alldeles för tvära, så har man en tung stock i gripen och bara lite på vagnen så välter den, bla. På den nyaste vagnen har dom tydligen ändrat vinkel. Har tidigare haft en KMA- vagn med Nokkakran. Fick börja med att göra om den direkt. Bla var slangarna till lavettstödbenen dragna så när man körde upp stödbenen så klämde man av slangarna! Efter ett antal verkstadtimmar så gick den perfekt i 17år!

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

slatte  
#73437 Angående Moheda vagnarna, har jag hört väldigt blandat om dessa, är det inte så att olika storlekar tillverkas på olika ställen!

Stämmer detta?

Avatar Fallback

Re: Villken griplastarvagn är sämst

alias  
#73454
slatte skrev:Angående Moheda vagnarna, har jag hört väldigt blandat om dessa, är det inte så att olika storlekar tillverkas på olika ställen!

Stämmer detta?


Kan bara uttala mig om Moheda 10-tonsvagn från 1983. Vi hade en sådan mellan 1985 och 2005 med FMV2000
kran på och starwinch. Mohedas mekaniska stödben var också medskickade, men kan inte minnas att jag behövt dem.
Vilken oerhörd kvalitet på vagnen, inga sprickor eller behov av att svetsa om fogar under hela innehavstiden. Ej heller problem med gresande boggie (vilket men sett på en del andra fabrikat).

Vagnen fick under vår innehavstid bekänna färg då både jag och farsgubben gillar att testa hur mycket man kan lasta (det är tur att Mohedas egna förlängningsstöttor är ihåliga så att man kan bygga på med egna hemmagjorda, + 50 cm extra lasthöjd sen börjar kranens rörelseschema säga ifrån).

Det sämsta med detta ekipage var kranen, men det kan inte Moheda lastas för.

Angående var de tillverkas så vet jag inte om allt sker på samma plats men på hemsidan så står det att både Källefall och Mohedavagnen tillverkas i Sverige.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).