Motorsåg och handhållet

Kedja til gammal Stihl 020

19 inlägg 3386 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedja til gammal Stihl 020

Svenersson  
#694487 Jag är ganska ny på forumet, har hittills bara läst och lärt mig. Nu har jag en fråga som jag hoppas kunna få hjälp med. Jag har just skaffat mig en Stihl 020 AVP, det är en fin gammal maskin. Den går jättefint, svarar på gas så man blir glad. Men, den behöver en ny kedja. Den har idag en kedja som är 1/4”, 1,3mm och 64DL. Det enda jag hittat som jag tror passar är en Oregonkedja som heter 25AP. Skogma har den jag tänker på https://skogma.se/oregon-sagkedja-1/4-6 ... 464001203/.
Skulle den passa bra, eller finns det någon annan som skulle vara bra?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedja til gammal Stihl 020

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694562 Stihl har en bra, annars funkar 25AP.

Användarvisningsbild

Re: Kedja til gammal Stihl 020

Svenersson  
#694575 Just det, jag hittade inte den när jag letade på Stihls kedjor, men nu tror jag att jag hittat rätt. Det är den som heter 1/4" Carving Rapid Micro Special (RMS), 1,3 mm eller hur?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedja til gammal Stihl 020

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694618 Jag har dålig koll på deras beteckningar men vet det finns vanlig 1/4 kedja.

Avatar Fallback

Re: Kedja til gammal Stihl 020

Nonkan  
#694643 Jo, 1/4'' 1,3mm RMS är rätt. Artikelnr 3661 000 0064.
Annars kan man ju dreva om till 3/8, beror lite på hur resten ser ut. Carvingsvärden är förhållandevis dyra så ger sig svärdet hade jag planerat för 3/8 i det läget, mer standard och därmed lite billigare.

Användarvisningsbild

Re: Kedja til gammal Stihl 020

JensSkoog  
#694649 Det stämmer.
Här är de som finns i Stihlkatalogen.
1/4" Carving Rapid Micro Spesial (RMS), 1,3 mm, 48 drivlenker
1/4" Carving Rapid Micro Special (RMS), 1,3 mm, 56 drivlenker
1/4" Carving Rapid Micro Spesial (RMS), 1,3 mm, 58 drivlenker
1/4" Carving Rapid Micro Spesial (RMS), 1,3 mm, 64 drivlenker
Finns ochså 1,1mm kedjor.

Men jag undrar varför din 020 har 1/4" kedja/svärd? Har den användts till carving?
Jag skulle absolut byta över till 3/8" kedja/svärd, 12", men då måste du investera i
ny drivkrans ochså, men det är inte någon dyr affär, och du sparar in det snabbt
eftersom 1/5" kedjorna är dyra och inte så långlevda :wink:

Avatar Fallback

Re: Kedja til gammal Stihl 020

axwell  
#694660 Läste att tidiga exemplar hade 1/4". senare kom dom med 3/8" lågprofil.
Jag skulle tveklöst byta till 3/8" rakt av, fick inte med drev på oregons guide.
Välj VXL-kedjan bland oregons.

https://www.oregonproducts.se/se/soek-a ... iklar.html

Användarvisningsbild

Re: Kedja til gammal Stihl 020

Svenersson  
#694663 Att byta till 3/8 låter intressant men är det så enkelt? Jag hittade en tråd på Arboristsite där de menade att man också måste byta något drev till oljepumpdrivningen om jag fattade rätt. Alltså utöver kedjedrev, svärd och kedja. Stämmer det? Någon som provat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedja til gammal Stihl 020

JensSkoog  
#694667
Svenersson skrev:Att byta till 3/8 låter intressant men är det så enkelt? Jag hittade en tråd på Arboristsite där de menade att man också måste byta något drev till oljepumpdrivningen om jag fattade rätt. Alltså utöver kedjedrev, svärd och kedja. Stämmer det? Någon som provat?

Det vet jag inte, men om ingen andra har koll på det, så vet jag en
som har, min ÅF. Kan fråga han i morn.

Användarvisningsbild

Re: Kedja til gammal Stihl 020

Svenersson  
#694672 Toppen, en inte för dyr konvertering till 3/8 skulle vara bra då jag som min ”vanliga” såg har en MS241

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedja til gammal Stihl 020

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694675 Jo, om det ska bytas delning (om den inte har ringdrev vilket är väldans ovanligt) så får man byta kopplingstrumma och oljepumpsdrev. Kedjedrevet är oftast fastdrev på trumman på 020.
Alla äldre 020 hade 1/4" upp till sent 70'tal.

Har inget med carving o göra i sig, bara en annan delning. Att denna delning används i carving är för den är minst i längd på sidolänkar/drivlänkar vilket gör den snurrar bättre rund den pytee lilla nosen på carvingsvärd.
Mindre såg går ofta bra med 1/4.

Just 020 och särskilt 020Super gillar Oregin 91VXL skarpt.

Användarvisningsbild

Re: Kedja til gammal Stihl 020

JensSkoog  
#694680
Svenersson skrev:Toppen, en inte för dyr konvertering till 3/8 skulle vara bra då jag som min ”vanliga” såg har en MS241

Min MS241 har samma svärdfästet som min MS200 (Stihls lilla fäste), så om inte det har skett något med det i övergången mellan 020 och 200 så kan du använda samma svärd och kedja på båda om du byter till 3/8.

Avatar Fallback

Re: Kedja til gammal Stihl 020

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694691 Kjøp deg ei ny stihl 201, istadenfor og legga pengar ut på ei -70 tals sag. Begynne du og bruka ho ein del er det vel ikkje så lenge før noko sviktar på ei såpas gammal sag og får du då tak i delar?

Användarvisningsbild

Re: Kedja til gammal Stihl 020

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694697 Det är inte svårt o få tag i delar till 020.
Stihl är duktiga att hålla delar.
Och 020 är en av de sågarna som sålts längst.

Användarvisningsbild

Re: Kedja til gammal Stihl 020

johan eriksson  
#694702
can skrev:Kjøp deg ei ny stihl 201, istadenfor og legga pengar ut på ei -70 tals sag. Begynne du og bruka ho ein del er det vel ikkje så lenge før noko sviktar på ei såpas gammal sag og får du då tak i delar?


Om vi ska vara lite tråkiga, så det enda positiva med 201 är bättre avvibrering och ett något bättre kastskydd. Men prestandamässigt så är gamla 020 i 1114serien väldigt svårslagna, i synnerhet om det är super modellen. Dom går som skållade troll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).