ons 28 okt 2009, 01:19#70169
Forts: Motor: Iveco 8liter 210hk. Transmission: Fördelningslåda. 2st. variabla/reversibla kolvpumpar driver var sin hjulmotor (Radialkolv tvådepl) 450bar. Både Servospakar och pedaler för styrning/fartreglering. Vid tex. slyröjning kör du maskinen med pedalerna och sveper samtidigt kranen med röjaggr. från sida till sida med fullt utligg.
Kranhydraulik: Rexroth 2x71cc avlastat konstantryck,Monsun EHC tvåspak, HV-09 ventiler.
Kran: Egentillv. enkel vikarmskran 6m utan utskjut. SKF(RKS) kuggsvängkrans. Poclain svängmotor med negativ broms.
Hytt: 1:an egen, 2:an järvsöhytten. På 2a:an hydrauliskt tippbar för åtkomst av bl.a kranhydraulik.
Drivhjul: Massiva truckhjul utskurna till kuggmönster. (Mallarna finns kvar)
Band: Specialtillverkat av SMIDAB och RKP (2:an) med uppflyttade sidolänkar för att hålla konstant avstånd mellan tvärjärn.
En kuriosa detalj är att det resulterade i ett mycket lättrullat band och att båda dessa bandtillverkare snart derefter kom ut med "miljöband" med uppflyttade sidolänkar. Man kan ju möjligen gissa att det var vår ide som fick nytt liv. Även drivare, runtsvängande hytter och vridbara lastutrymmen blev ju vardagsmat några år senare.
Alla ritningar och skisser finns kvar så om någon är intresserad att ta upp tillverkningen igen så.....
Det gjordes an oberoende marknadsundersökning och det visade tydligt att maskinen hade en marknad och en kommersiell framtid, men vi fick inte lös några sk. mjuka pengar för projektet och hade inte egna resurser att ro det i hamn så det lades ner.