Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1947 inlägg 161277 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Fredrik Reuter  
#693094 Sveriges myndigheter har sparat snart 1 miljard kronor på grund av coronapandemin. Detta i minskat antal resor, konferenser och utbildningar.

https://sverigesradio.se/artikel/7621334

Det känns som att coronaviruset kan forma en ny värld efter pandemin, eller?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

r93  
#693097 Vore kul att se hur mycket pandemin kostat hittills, det är nog hundratals miljarder.

Men det lär nog dröja innan det blir som innan, stora kontor, inga konferenser, etc. Många som får lägga ner sina verksamheter.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693119 Apropå inställda konferenser så måste de utomäktenskapliga äventyren ha minskat i betydande omfattning 👍

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#693120 Tänk på vad pengar företagen men framförallt de offentliga organisationerna sparat eftersom de haft videokonferenser stället för att fara land och rike runt på sina möten.
Förhoppningsvis lär de sig att det fungerar lika bra med videomöten som att åka på tjänsteresor (nöjesresor).

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693587
jannee skrev:Förhoppningsvis lär de sig att det fungerar lika bra med videomöten som att åka på tjänsteresor (nöjesresor).

Håller med om det första men inte om att det är nöjesresor. En typisk tjänsteresa börjar t.ex. med att åka till flygplatsen efter arbetstidens slut och komma fram till hotellet vid tio-elvatiden på kvällen. Sedan efter en eller två överfulla arbetsdagar dagar stressa iväg till flygplatsen igen och komma hem någon gång mellan elva och tolv på kvällen och därefter vara på jobbet på morgonen efter. Enda undantaget är om man åker från orter typ Kiruna där det bara går ett eller två plan per dag och man "tvingas" komma hem i vettig tid.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#694452 Jens, kan du vara så vänlig och förklara vad den största skillnaden är mellan svensk och norsk behandling när det gäller Corona.
I Sverige har vi totalt tappat fokuset på att skydda utsatta, mest ett jäkla dravel i tidningar om lite hit och lite dit.
I Sverige hör det till vanligheten att folk äldre än 80 smittas och avlider
Troligtvis ett medvetet sätt att utrota folk som har gjort sitt - eller hur ska man tolka det när äldre utsätts för smittad personal.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

svampbob  
#694459 Jag tyckte att jag igår såg en siffra om 23 döda i Norge pga. vaccineringen. De gamla och svaga tål inte biverkningarna.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Vedproducent  
#694468
svampbob skrev:Jag tyckte att jag igår såg en siffra om 23 döda i Norge pga. vaccineringen. De gamla och svaga tål inte biverkningarna.

13 såg jag dom skrev om. Men det var i torsdags så det kan ju vara fler nu.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vA ... accinering

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694469 Går att läsa här
https://legemiddelverket.no/nyheter/cov ... -are-frail

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

JensSkoog  
#694470
svampbob skrev:Jag tyckte att jag igår såg en siffra om 23 döda i Norge pga. vaccineringen. De gamla och svaga tål inte biverkningarna.

Kollade det talet, och det riktiga bekräftade talet ska väl vara tretton. Alla hade
andra sjukdomar och var starkt försvagade innan.

jannee skrev:Jens, kan du vara så vänlig och förklara vad den största skillnaden är mellan svensk och norsk behandling när det gäller Corona.
I Sverige har vi totalt tappat fokuset på att skydda utsatta, mest ett jäkla dravel i tidningar om lite hit och lite dit.
I Sverige hör det till vanligheten att folk äldre än 80 smittas och avlider
Troligtvis ett medvetet sätt att utrota folk som har gjort sitt - eller hur ska man tolka det när äldre utsätts för smittad personal.

Vad som skiljer Norge och Sverige, @jannee, är svårt för mig att svara
på, annat än at Norge gick in i en omfattande nedstängning från början av, så
spridningen hindrades, och myndigheterna slår ner på alla brott på karanten
och följer noge med på hur reglerna praktiseras. Restaurantar, nattklubbar
och pubar har ju haft sitt magraste år nånsinn och kjörkan är nu stängd igen
efter en tid där det bara var tillåtit med ett begränsat antal i bänkerna.
Utan att jag vet stort, kan det ju vara att vi har haft det strängt, mycket
strängare än i Sverige, när det kommer till att hindra närkontakt och
att folk samlas i grupper.

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#694484 Det jag mest undra över är vari ligger SKILLNADEN mellan hur Sverige och Norge behandlar gamla.
Här spelar ingen roll om kyrkan är stängd eller inte när knappt 5 % av befolkningen går i kyrkan.
Om krogar stänger eller inte spelar heller ingen roll, de som frekventerar dessa ställen blir nämligen inte allvarligt sjuka eller dör.
Det är folk ÖVER 70, det är JUST där Sverige med "världens bästa äldrevård" tydligen TOTALT misslyckats.
JENS !
Hur lyckas ni i Norge undvika att de gamla blir smittade?????????????????????????

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

jannee  
#694494 Pratade nyss med en kvinna som "normalt" jobbar "halvtid" i hemtjänsten (nattpatrullen).
Har nu fått gå upp till heltid p.g.a. sjukfall i just patrullen.
- Hur många ggr har du testat dig? frågade jag
- Inte en enda gång och har ej heller blivit erbjuden om att test.
- Kör du samma runda och besöker samma personer? frågade jag.
Olika rundor och många nya under varje pass, blev svaret.
- Passar upp (besöker) nog numera ett trettiotal olika/vecka.
Just där tror jag vi har vårt stora problem och vår stora smittspridning.
Hur fungerar det i Norge?

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Älgfoderodlare  
#694505
jannee skrev:Jens, kan du vara så vänlig och förklara vad den största skillnaden är mellan svensk och norsk behandling när det gäller Corona.
I Sverige har vi totalt tappat fokuset på att skydda utsatta, mest ett jäkla dravel i tidningar om lite hit och lite dit.
I Sverige hör det till vanligheten att folk äldre än 80 smittas och avlider
Troligtvis ett medvetet sätt att utrota folk som har gjort sitt - eller hur ska man tolka det när äldre utsätts för smittad personal.


- Ja "jannee", nu ligger nog inte det största problemet över hur många döda vi fått just i Sverige bland de äldre, hur smittspridningen skett o inte. Med de brister som finns i kunskapen om äldre, är det mest hur den svenska vården försämrar möjligheten för de äldre att mildra / minska effekterna av sjukdomen när de väl fått infektionen i sig. När man som jag arb. i mer än 20 år med läkemedelsorsakad sjuklighet hos äldre, o sett de konsekvenser det för med sig. Men även hur man kan vända förutsättningarna för fortsatt funktionellt liv genom rätt åtgärder. Så när jag nu efter drygt 8 år i slutenvården o nu när jag tillfälligt arb. på en Covid-avd. o ser att samma återkommande problem finns där som i det mesta av äldrevården som den bedrivs idag. Så är jag inte förvånad över att vi har de dödstal som vi har. För er som kanske kommer ihåg "Mirakel Gulli", damen som hade legat så gott som nedsövd i 11½ år. O när vården till slut inte visste vad man skulle göra utan antog att hon förmodligen snart skulle dö o därför tog bort alla hennes mediciner. Så reser sig damen upp o det visar sig att det är inget fel på henne överhuvud taget. Det visar på en mycket utbredd okunskap som i princip bara var ett "olycksfall" i arbetet att det slutade lyckligt. Om man då som jag gjort, skapat liknande förbättringar hos flera hundra äldre-äldre, just genom att använda befintlig kunskap o göra rätt åtgärder då är det ingen tillfällighet. Jag kan anta, att de dödsfall som Covid orsakat här i Sverige under det sista året. Kan nog vara det antal som dör i onödan / år r.t. läkemedels biverkningar. Tyvärr kan det vara så att antalet döda i Covid skulle ha varit betydligt lägre, om inte sjukvårdens bristande kunskaper hade underminerat möjligheten för många äldre att klara av infektionen när de väl vart drabbade.
Här ett av många hundra fall jag bidragit till att förändra livet för. Det jag frågar mig är; Varför är inte svensk äldrevård mer intresserad av att detta arbetssätt implementeras ? Vem / vad är det som styr ? Läs o begrunda !
https://www.expressen.se/nyheter/medici ... doda-rune/

Avatar Fallback

Re: Coronavirus En informativ sida

Tor R  
#694512 Norge ble reddet pga nedstengningen som var i våres, nordmenn forstod at det var alvor der og da.
Det er enklere å innføre strenge restriksjoner senere, noe vi også har måtte gjøre, når en har gjort det før.
Dere svensker snakket altfor mye om flokk immunitet tidlig i fasen, Norge sin strategi var ”slå ned”. Det er to helt forskjellige strategier og også to helt forskjellige budskap befolkningen har måtte forholde seg til.

Jeg vet ikke om den svenske eldreomsorgen er dårligere enn den norske, men den største forskjellen mellom nasjonene er smitte trykket i samfunnet.

Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

JensSkoog  
#694519
jannee skrev:Det jag mest undra över är vari ligger SKILLNADEN mellan hur Sverige och Norge behandlar gamla.
Här spelar ingen roll om kyrkan är stängd eller inte när knappt 5 % av befolkningen går i kyrkan.
Om krogar stänger eller inte spelar heller ingen roll, de som frekventerar dessa ställen blir nämligen inte allvarligt sjuka eller dör.
Det är folk ÖVER 70, det är JUST där Sverige med "världens bästa äldrevård" tydligen TOTALT misslyckats.
JENS !
Hur lyckas ni i Norge undvika att de gamla blir smittade?????????????????????????

Nej, det vet jag faktiskt inte, men jag tror ju att det att alla typer möten och annat, inkl. krogar och kyrkor där folk samlas har haft stränga restriktionar har gett mindre chans för spridning. Även dom som inte blir sjuka själv så dom vet det, på krogen eller i kyrkan kan ju bära smittan till sin gamla farbror på vården. Senn är det testing och åter testing av alla som kan tänkas bära smittan och karantän mellan testing och resultat. Tror det "Tor R" förklarar mycket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).