Traktorer och processorer

processor till en liten gård

101 inlägg 21814 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Vedproducent  
#694314
Mellberg skrev:
Vedproducent skrev:Men i grova drag så vill jag beskriva det så här och då gäller det ungefär med mina förutsättningar och för att ha ett referensvärde att jämföra med så säger jag att en duktig manuell person med motorsåg fäller, kvista, kapar och brosslar ihop 25 fallande bitar av gran/tall per timme.
Så jag säger att dom klenaste enbitsträden har du samma produktion som en duktig manuellgubbe. I dom bestånden med lite längd och du kan få ut 3 bitar så är den det dubbla. Men mer ska man inte förvänta sig den och jag har råd och det är mitt beslut.


Som gammal ackordshuggare är det bara att hålla med. Gjorde ett maxtest för 55 år sedan och högg 60 tremeters på en timme. Skare och tall med minimalt kvistande. Minns jag rätt, hade jag målet att hugga 200 bit om dagen den tiden, sen åkte jag alltid hem. :mrgreen:

Jag gissar ganska rätt , när jag tror på en fördubblad produktion med P25 och det är inte dåligt. Vilken annan skogsinvestering fördubblar produktionen till en hanterbar kostnad. Handlar bara om ca 20.000 kronor om året trots allt.

Känns som jag borde sälja P25 som bisyssla 😎

Då är det fin andragallring med jämn dimension och 3 bitsträd rakt över. Blandar du första och andragallring ska du nog ändå vara nöjd om du ökar produktionen med 50 procent. Tror det är betydligt mer realistiskt och jag vill inte överdriva kapaciteten bara för att jag har köpt mig en.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694316 Håller med fullt och fast om livskvalité. Men man kan göra väldigt mycket i sin skog med enkla grejor och där Mats Nilsson tar sig fram med sitt ekipage kan man nog köra ut virke med personbil och släpkärra. 😀

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Mackapär  
#694335 Hur många ar inte en snöskoter, båt, fyrhjuling,mm.
Bara för kul och att dom kan
Varför skulle man inte kunna ha en processor bara för kul och för att man kan.
Vad är det för ekonomi i en fyrhjuling. Det går obetydligt fortare än att gå i skogen.
Men det är roligare än att gå.
Har man en liten gård med skogen in på knutarna, vill iallafall inte jag ha spåren efter en maskingrupp där.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694342 Visst är det så. Men trådskaparen frågade om det var värt. Inte om det var kul.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Mellberg  
#694347 Fyrhjuling tyckte jag bara var en leksak för 20 år sedan. Nåväl, nu har jag tre stycken. Underbart att bara åka rakt ut i skogen \:D/

Då vet vi, en P25 kan fördubbla prestationen, men gör att du orkar dubbelt så länge också 💪 Så mycket talar för att man gör 3 till 4 gånger så mycket i gallringsskogen.

Sedan skulle man väldigt gärna vilja visa upp ett lika elegant ekipage som syns tidigare i tråden. Lite avundsjuk är man allt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Vedproducent  
#694351
Mellberg skrev:Fyrhjuling tyckte jag bara var en leksak för 20 år sedan. Nåväl, nu har jag tre stycken. Underbart att bara åka rakt ut i skogen \:D/

Då vet vi, en P25 kan fördubbla prestationen, men gör att du orkar dubbelt så länge också 💪 Så mycket talar för att man gör 3 till 4 gånger så mycket i gallringsskogen.

Sedan skulle man väldigt gärna vilja visa upp ett lika elegant ekipage som syns tidigare i tråden. Lite avundsjuk är man allt :mrgreen:

Du överdriver prestationen. Får du ihopa 50 procent mer så är det bra. Har i alla fall testat cirka 600 fub och försöker delge seriösa siffror.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

jannee  
#694354 Jag var nog 3:e eller 4:e ägaren till Hypron, ok fick igen pengarna så efterfrågan på beg. processor finns otvivelaktigt.
Sedan kan man ställa sig frågan om inte föregående ägare blivit besvikna på effektiviteten eller om det var andra orsaker.
Den jag köpte av hade i stället köpt en H 8 och jag köpte i stället en Valmet med tillhörande timmervagn :smile:
Tror nog att de flesta hade lite för stora förhoppningar på effektiviteten. Med detta vill jag inte förringa processorns kvalitet, utan mer mina felaktiga förväntningar.
Har man tillgång till obegränsat med likvida tillgångar så varför inte, men det är inte som att gå från timmersvans till motorsåg, eller som från hästar till traktor.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694360
Mellberg skrev:Vilken annan skogsinvestering fördubblar produktionen till en hanterbar kostnad.


En telefon, så du kan ringa in en skördare. 😎

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Dennis1982  
#694362 Jag har en äldre hypro bärare och för mig tippar jag på att jag har en faktor 3 jämfört med motorsågen. Ekonomiskt försvarbart är det kanske inte men vill man göra lite själv i skogen och har för lite tid så känns det ju bättre att få 3 ggr utfört på samma tid. Bara det att få det i färdiga högar är mycket värt.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

hlb  
#694380 En sådan hyrde vi in för 30 år sedan. Den ultimata maskinen om man är rädd om sin skog. Har du många och dyra reparationer på den idag?

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

550  
#694381 För en som lönearbetar på heltid kan man också vända på kalkylen. Säg att man för att hinna med sina gallringar måste ta ledigt 10 fredagar under vintern. Istället köper man en processor och kan jobba istället för att vara ledig. Värderar man det i oskattade pengar, som man betalar maskiner med, och räknar en timlön på 250 kr+moms blir det 10x8x250 = 20000 kr. Är man istället medel-/höginkomsttagare så ger det såklart mer att vara på jobbet istället för hemma.

Det räcker förstås inte riktigt till om man jämför med alternativa investeringsalternativ, eftersom man inte får ränta på kapitalet man binder. Är billigt att låna idag, men räknar man på en högre ränta så blir det dyrt att binda 300 kkr.

Jämför man istället med att ha pengarna på ett vanligt bankkonto så får man knappt någon ränta idag. Sett på 10 år så tror jag maskinen kommer att stå sig hyfsat i värde och den går ihop sig. Allt handlar om vad man istället kan göra med sin tid och pengar. Många lägger 220 dagar om året på en arbetsplats där man varken har bra betalt eller har särskilt kul. Hur smart är det mot att göra något man tycker är roligt med sin tid?

Är man osäker på om en processor är något att ha så kanske en begagnad är ett bra val. Troligare att man kan få tillbaka pengarna efter ett par år när man bara kört några helger och inser att motorsågen är roligare. Nya maskiner tappar i princip alltid i värde snabbt de första åren, så ska man köpa en ny så är det en fördel att äga den i åtminstone 5-10 år. Den största risken vid maskinköp är att det kommer en revolutionerande eller mycket billigare maskin som gör samma jobb. Tittar man på nya maskiner som P25 och Hypro 300 så kostar dem uppåt 300 kr/kg. En ny traktor kan man köpa för runt 150 kr/kg. Jag vill hävda att en modern traktor är minst lika utvecklad och teknikintensiv som en processor. Prisskillnaden beror förmodligen till allra största delen på att småproducenterna inte har vilja/förmåga/pengar att satsa på större serier. Hade typ Valtra tillverkat dessa maskiner hade de kostat 150 kkr. Fast de hade kanske haft plasthuvar istället 🙃

@Vedproducent tack för siffrorna, nu behöver jag inte leta i den långa tråden, men kanske läser den ändå för nöjets skull. Läsa är billigt 😉

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Dennis1982  
#694384
hlb skrev:En sådan hyrde vi in för 30 år sedan. Den ultimata maskinen om man är rädd om sin skog. Har du många och dyra reparationer på den idag?

Jag har haft lite reparation på den de första åren. Bla en boggitapp och på kranen. Det satt en 7 m kran på den som var lite för stark för sitt eget bästa. Men fick tag på en ny sticka utan utskjut så nu tror jag den är mer lagom på 6m.
Men hitills är det Inga jättedyra grejor, men bara för att jag skrivit det så går väl midjan under helgen 🤣

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

paavo25  
#694450 Skummade genom denna tråd. Här på finska sidan, kranpaket på vagn, små hugg huvuden, dylikt, lite dyrare, håller priset otroligt, flertal i ärhete, som bytt fullt fungerade vangspaket bara för att dom fått med ytterst liten handpeng en sprillans ny. Hugghuvuden, hur var det, köp, hug vad du hugger, skogens värde steg, virkesmängden öka, försälningsvinst och sedan sälja harvesterhuvudet frammåt för gott pris. Om bara på nånstens finns den pengen, så köp, de är pengar som är ränta på.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Karl-magnus  
#694669 Förlåt ifall jag har kanske formulerat mig lite fel än vad jag hade menat mig. Det som jag menade var att är det effektiv med en traktorprocessor eller ska man ha ett skördar aggregatet på kranen som man bara kan ta klena träd. En processor på vagn eller efter traktor? Pris på de olika. De här är bara min hobby.

   TS
Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Vedproducent  
#694685
Karl-magnus skrev:Förlåt ifall jag har kanske formulerat mig lite fel än vad jag hade menat mig. Det som jag menade var att är det effektiv med en traktorprocessor eller ska man ha ett skördar aggregatet på kranen som man bara kan ta klena träd. En processor på vagn eller efter traktor? Pris på de olika. De här är bara min hobby.

Jag tror flera av hos fortfarande har svårt att veta vilken fråga du ställer och menar.
Det är självklart att en stor modern skördare tex har högst kapacitet. Sen är ju spannet stort ner till motorsågen. Du säger det är på hobbynivå. Vad får din hobby kosta och vad önskar du egentligen? Att det blir ekonomiskt svårt att räkna hem är ju helt klart men hobbys får ju kosta och ibland vill man ju ha grejor ändå. Men jag tror att om du tänker själv så hittar du nog svaret också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).