Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3584910 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#693268 Har huggit igenom en kanalvall och tagit bort en del undertryckt och en del som har självgallrats (eller varit kraftigt barrutglesade).
Hittade även några sena barkborreangrepp, men de hann jag inte med att hugga innan innan det mörknade, så de får stå kvar till nästa helg.





MVH
Alias

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

svampbob  
#693509 Just hemkommen från skogen efter att ha skotat ut allt som jag hade liggande på backen. Det blev tre skotar lass så nu får de utlovade 30 centimetrarna komma.

Synd att man inte har hunnit till bolaget för annars hade jag belönat mig med en öl till maten.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

phh  
#693570 Arbetet i Björkbacken fortsätter. Idag med utkörning av almassa och kubb mm. Undrar om det blir ngn snö imorgon även här i södra Sverige. Hade tänkt börja skota resten av alen och brännveden innan jag börjar med avverkning av de stora björkarna på bilden. Tänkte fälla två tvärs över stycket och ha som bänk för de andra som fälls och faller på bänken.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#693738
Fick några timmar i skogen idag och gjorde lite röjning och rågangsröjning. Var omöjligt att se vart gränsen gick tidigare, så jag fick jobba försiktigt så jag inte hamnade in till grannen.

Trevligt arbete med lättsågen MS192, men uppläga så det kändes!

Och hela tiden var skogsinpertören med :grin:
Den här rödkjakan kommer strax den hörer sågen, och hittar säkert mycket mat när jag tar ner död ved.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

phh  
#693848 Idag fastnade min traktor med vagn i åkern som var
oväntat blöt en bit ner. Jag körde ändå bara halvt lass Björk, men traktorn sjönk ner till vagnfästet. Grannen har lovat hjälpa mig imorgon eftermiddag. Det blir spännande. Imorgon får det istället för skotning bli fortsatt avverkning av den Björk som står illa till för traktorn med Farmavagnen.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

phh  
#694037 Ikväll fick jag hjälp av grannen och nu har traktorn med vagn lämnat lergropen, även om det blev lite mörkt innan vi var klara. Nu får jag vänta tills det torkat upp.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#694424 Jobbat på i en eftersatt granskog, där jag underröjer, tar ner
torrgranar, ruttna björkar och vindfällor samtidigt som jag hämtar
ut ved av björk, gran och ek. När jag har jobbat genom, så
kan den slutavverkas om några tiår eller så.

Har väl vore röjt nångång strax efter plantering, men senn
har den skött sig själv och självgallrats, och björk har
kommit upp och piskat gran här och där.

Undrar om det här blir min svärson med tiden. Bättre grabb kan
man inte tänka sig som hjälpare med såg och brossling, och
det bara efter två dagar som läropojk 👍

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

fendt311  
#694430 Testa svärsonen med att bära lite grövre stockar innan. Verkar lite klent det han bär på. Skojar bara.😊 Har själv haft tur att jäntan min följer med en sån fin pojk nu. Har i och för sig aldrig tagit med han till skogen. Men han är otrolig på att stapla ved. Mycket trevlig och artig, ska tilläggas. 😊

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#694434
fendt311 skrev:Testa svärsonen med att bära lite grövre stockar innan. Verkar lite klent det han bär på. Skojar bara.😊 Har själv haft tur att jäntan min följer med en sån fin pojk nu. Har i och för sig aldrig tagit med han till skogen. Men han är otrolig på att stapla ved. Mycket trevlig och artig, ska tilläggas. 😊

Det han bär på där är tecken på att han är lika mycket smålänning
som jag är - allt tjockare än en halv snusdosa går i reset 👍
Men han har dragit fram många grova tremetrar också 💪

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

fendt311  
#694438
JensSkoog skrev:
fendt311 skrev:Testa svärsonen med att bära lite grövre stockar innan. Verkar lite klent det han bär på. Skojar bara.😊 Har själv haft tur att jäntan min följer med en sån fin pojk nu. Har i och för sig aldrig tagit med han till skogen. Men han är otrolig på att stapla ved. Mycket trevlig och artig, ska tilläggas. 😊

Det han bär på där är tecken på att han är lika mycket smålänning
som jag är - allt tjockare än en halv snusdosa går i reset 👍
Men han har dragit fram många grova tremetrar också 💪

👍🤗

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

fendt311  
#694516 Ute och skruvat i Fendt 306. Huvud koppling cylinder har gett upp. -18 grader och grabben känner sig gammal och frysen. Men vad göra? Kämpa på.😥

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694518 En hårfön kan va bra o värma fingrarna på

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

fendt311  
#694520
gnisten83 skrev:En hårfön kan va bra o värma fingrarna på

Springer in i verkstan och får värma mig med jämna mellanrum. Retar mig på att det är fullt i verkstan. Att den är så liten gör inte saken bättre. Verkstan med värme är bara 36kvm.😥

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#694521
fendt311 skrev:Ute och skruvat i Fendt 306. Huvud koppling cylinder har gett upp. -18 grader och grabben känner sig gammal och frysen. Men vad göra? Kämpa på.😥

Finns bara en sak som är värre än att skruva maskinar utomhus när det är så kallt, och det är att skruva och montera garageport med tusen små skruvar, muttrar och brickor utan handskor. Vet det för jag var så dumm i huvudet att jag sa ja till att göra det för en kund några år tillbaka. :mrgreen:
Att gå med motorsåg med värme i handtaget känns som renaste sommarlovet även om temperaturen i dag har legat mellan 14 och 16 minus :grin:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694525
fendt311 skrev:
gnisten83 skrev:En hårfön kan va bra o värma fingrarna på

Springer in i verkstan och får värma mig med jämna mellanrum. Retar mig på att det är fullt i verkstan. Att den är så liten gör inte saken bättre. Verkstan med värme är bara 36kvm.😥

Har använt de några gånger när jag kopplat större elcentraler ute på vintern, svårt hålla värmen i fingrarna även om torgvantar är bättre än att vara utan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).