Öppna kategorin

Solceller

217 inlägg 57988 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Solceller

Hugin  
#622693 Känner att det är lite Vilda västern i detta med att tolka, förstå eller efterleva gällande krav på regler om elinstallation av solceller på lantbruksfastighet.
Befinner mig i en fas där offerter lämnats från flera aktörer;
- någon anger att åskledare krävs, andra nämner det inte. Om så är fallet, menas då separat arrangemang på byggnaden och hur beskrivs i så fall jordningen? Separat markjordning av anläggningen och också denna jordning av solcellsanläggningens separata elsystem?

- någon anger att jordfelsbrytare måste installeras, andra beskriver inget sådant krav. Om så är fallet: handlar det om någon jordfelsbrytare som kopplas enbart mot solcellssystemets elinstallation, eller krävs en jordfelsbrytare som innefattar aktuell byggnad (eller samtliga byggnader - hela nätabonnemanget- )?

- någon anger att den brytare i elcentralen, som manövrerar "on/off" från nätet, måste (i samband med installationen) bytas mot en modell som kan förses med lås (att nyttja, då elarbeten pågår inom fastigheten, allt i syfte att inte någon obehörig kan koppla på "on" då arbete pågår)

Säkrast, är nog att lägga in en klausul i det avtal som sluts med leverantör av solcellsanläggning. Kanske, i stil med:
"/Företagets namn/ förbinder sig att anläggningen helt uppfyller de krav som anges i lagar, förordningar och branchkrav (el- och försäkrings-), som gäller det datum anläggningen ansluts till nätägarens och kundens elnät" ??
Här finns ju hisnande kunskaper, rörande såväl elinstallationer som juridik (och mycket mer ...)

Tacksam för hjälp!

Elmia
Avatar Fallback

Re: Solceller

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622727 Sistnämnda texten kanske inte är fel för när man läser Elinstallatören så finns många som inte vet vad som gäller bla med säker brytning mot elnätet för tex att ett mätarbyte kan ske utan bakspänning från solcellsanläggningen

Avatar Fallback

Re: Solceller

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694322 Här kommer lite feedback på våra 40 st solceller på totalt 11200 w.
Har på 3 år nu producerat 36218 KWh = 12072 KWh / år och ca 30 % av den producerade elen använder vi direkt och resten säljer vi. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Solceller

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694361 Ungefär hur mycket har ni fått för den sålda elen?

Avatar Fallback

Re: Solceller

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694365 först fick vi 40 öre + spottpriset av vattenfall sen när mitt 3 åriga elavtal löpte ut så har vi tog jag Skellefteåkraft och dom betalade 16 öre + spottpris första året och nu är det endast spottpris. sen till kommer nätnyttan 2-10 öre och skattereduktionen på 60 öre

   TS
Avatar Fallback

Re: Solceller

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694549 Jag monterade 40 st 300w paneler aningen flackt i sydlig riktning augusti -19, kompletterade med 24 st lite brantare, men i västlig riktning i december -19.

Första hela året gav:
Totalt: 17.658 kWh
Sålt: 11.896 kWh
Förbrukat: 5.762 kWh
Köpt: 19.253 kWh.

Vad det ger i pengar har jag inte koll på, säljer till Telge.

Avatar Fallback

Re: Solceller

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709890 Två grejer jag gjort för att maximera användningen av den egna elektriciteten:

Jag har en 16 kW jordvärmepump med en trehundraliters varmvattentank. Kulvert till uthyrd flygel som matar en varmvattenberedare med nedställd temp.
Hela förra sommaren schemalade jag varmvattenproduktionen som blockerad mellan kl 18 och 10. På så sätt produceras varmvatten när solen skiner, och skiner den inte så blir det varmvatten gjort ändå.

Någon morgon såg jag att vattentempen i tanken var nedåt 30-33°, antar att hyresgästerna hade duschat då.

I verkstaden har jag dusch och omklädningsrum, det använder jag nästan enbart efter att jag vart i skogen.
100-liters vv-beredare står för varmvattnet.
Påfallande ofta så duschade jag när det knappt sken någon sol längre.
Satte då en vanlig timer i uttaget till beredaren, inställd på kl 10-18. På så sätt börjar den inte göra vv på köpeström kvällstid 😉

En ytterligare detalj är ju att tillfället var fjortonde dag som värmepumpen trycker upp vv-tempen för att motverka (döda ev) legionella oftast är förinställd att ske på natten för att störa mindre.
Ändra tidpunkten till dagtid på helgen, då kanske solen skiner och man ev har mer nytta av varmvattnet. 🤔

Avatar Fallback

Re: Solceller

leifa.k  
#712355 En sak som jag tycker är för bedrövligt med detta, missförstå mig inte, kan köpa en anläggning kontant, så det finns ingen avundssjuka här. Det jag tänker på är att all denna subventionerade solenergi från hustak trycker bort energi från nätet, basproducenterna som håller frekvensen i nätet med den stora massan, finner det inte lönsamt att driva sina anläggningar vidare, såsom kärnkraften.
https://www.nyteknik.se/energi/kallt-oc ... et-7009238. Kan även skrivas varmt och molnigt, osv. jag har själv funderat på solel, men avstått pga att jag har tagit ett principiellt beslut. Vad gör ni med alla era soltak när storproducenterna har tryckts undan pga dålig ekonomi? Jo, staten (vi) får betala ännu mera till bla Karlshamns oljeldade kraftverk, i förlängningen så lär ännu flera oljeeldade kraftverk med generatormassa dras in i detta. Vi lever för stort, ingen vill göra avkall..

Användarvisningsbild

Re: Solceller

svampbob  
#712386
leifa.k skrev:En sak som jag tycker är för bedrövligt med detta, missförstå mig inte, kan köpa en anläggning kontant, så det finns ingen avundssjuka här. Det jag tänker på är att all denna subventionerade solenergi från hustak trycker bort energi från nätet, basproducenterna som håller frekvensen i nätet med den stora massan, finner det inte lönsamt att driva sina anläggningar vidare, såsom kärnkraften.
https://www.nyteknik.se/energi/kallt-oc ... et-7009238. Kan även skrivas varmt och molnigt, osv. jag har själv funderat på solel, men avstått pga att jag har tagit ett principiellt beslut. Vad gör ni med alla era soltak när storproducenterna har tryckts undan pga dålig ekonomi? Jo, staten (vi) får betala ännu mera till bla Karlshamns oljeldade kraftverk, i förlängningen så lär ännu flera oljeeldade kraftverk med generatormassa dras in i detta. Vi lever för stort, ingen vill göra avkall..


Det här är rent smärtsam läsning om hur vetenskap och förnuft har fått ge vika för signalpolitik och ren okunskap.

Tyskarnas stopp för kolen varade i 8 dagar https://wattsupwiththat.com/2021/04/14/ ... ly-8-days/

Verkningsgraden för de olika energislagen https://wattsupwiththat.com/2021/05/07/ ... k-fr-2020/

En kommentar
"This is the part of the German “Energiewende” that really strikes me:
“The coal commission that decided on the phase-out neither included power grid experts nor power producer representatives.”
In a nutshell: people with no experience in energy production decided what’s the best way to produce energy."

Avatar Fallback

Re: Solceller

Sture Andersson  
#751354 Ja nu har har jag läst igenom hela denna tråden utan att få svar på min fundering, ser ju att flera här har funderat på samma som jag, dom har som jag försökt förstå skatteverkets regler för hur det funkar att lägga solceller på en ladugård .
Är ju helt otroligt att man kan krångla till det så.
Nån här som kan förklara detta med att ha solceller i näring, för och nackdelar mot att ha dom på huset i privat.

Kan tillägga att min elförbrukning i dag är runt 7000kw 16 amp säkring , av dom 7000 är väl 2000 näring.

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Nyborg  
#751358 Jag lade solceller på ladugårdstaket för ett år sedan. Gjorde detta i privat regi, reglerna efter årsskiftet 20-21 tillät detta. Innan dess var du tvungen att lägga dem på bostadshuset om du ville ha det i privat regi. Fick energirot på hela kostnaden. Kommer inte ihåg varför det var bättre för oss att ha det så, men vi kom fram till det i alla fall. Måste dock redovisa moms på försäljningen i och med att jag har enskild firma.

Avatar Fallback

Re: Solceller

Sture Andersson  
#752176
Sture Andersson skrev:Ja nu har har jag läst igenom hela denna tråden utan att få svar på min fundering, ser ju att flera här har funderat på samma som jag, dom har som jag försökt förstå skatteverkets regler för hur det funkar att lägga solceller på en ladugård .
Är ju helt otroligt att man kan krångla till det så.
Nån här som kan förklara detta med att ha solceller i näring, för och nackdelar mot att ha dom på huset i privat.

Kan tillägga att min elförbrukning i dag är runt 7000kw 16 amp säkring , av dom 7000 är väl 2000 näring.

Slänger fram detta igen ,måste väl vara många som har koll på detta här.

Avatar Fallback

Re: Solceller

mrlynx  
#752192 Enligt min tolkning så är det en fördel att ha anläggningen privat på bostadshuset.
Du har i vilket fall ingen rätt att dra av moms för den del av anläggningen ska användas för försörja bostaden.
Inkomst av försäljningen hamnar under inkomst av kapital med ett fribelopp på 40000 per år istället för som en intäkt i näringsverksamheten.
Tänk på att all el som inte förbrukas i näringsverksamheten eller säljs ska bokföras som privat uttag om anläggningen är en del av näringsverksamheten. Om anläggningen placeras på ekonomibyggnad eller på markstativ blir anläggningen automatiskt en del av näringsverksamheten.
Är det någon som har någon annan tolkning så får ni gärna rätta mig.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/394014.html

Användarvisningsbild

Re: Solceller

Nyborg  
#752194 Enligt reglerna som trädde i kraft vid årsskiftet 20/21 fick man montera på ladugårdstaket även om det var i privat regi. Så gjorde vi då eftersom det var en lämplig placering.

Avatar Fallback

Re: Solceller

mrlynx  
#752203
Nyborg skrev:Enligt reglerna som trädde i kraft vid årsskiftet 20/21 fick man montera på ladugårdstaket även om det var i privat regi. Så gjorde vi då eftersom det var en lämplig placering.


Har du någon källa på det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).