Bioenergi

Vad käkar på veden?

6 inlägg 4794 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad käkar på veden?

morco  
#694325 Jag har efter att ha eldat mig in mot mitten av vedförrådet hittat granved där någon insekt käkar veden innanför barken. Det blir som ett riktigt fint puder/ damm när man slår på bitarna. Det är vinterhuggen ved torkad på våren och inburen under tak i juli, prima vara. Har för mig jag sett samma angrepp på tallved.

Vad är det för insekt som gör detta?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad käkar på veden?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694375 Hade också nåt liknande förra året, det började knastra om veden när jag tog in det i värmen. Tror jag kom fram till att det var långhorningslarv, oklart om det var tallbock, granbock eller blåhjon trots ihärdigt googlande från min sida 🙃

Avatar Fallback

Re: Vad käkar på veden?

morco  
#694451 Nu bekräftat att det även är tall, man ser inga gångar, ser ut som veden närmast barken bara omvandlats till tätt packat puder? Verkar mest vara veden längst ner mot golvet men det är torrt

Fler idéer vad det kan vara och varför hittar krypen min torra ved?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad käkar på veden?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694544 Min ved har legat i vedboden minst sedan -01, men ändå börjar det knapra i veden när den kommer in. Mycket mjöl på golvet blir det också.
Jag tror på Blåhjon.

Användarvisningsbild

Re: Vad käkar på veden?

Vardon  
#694547 Det är orsaken att jag aldrig bygger något med bark kvar. Får jag lite vankant barkar jag den. Inte ens strön får ha bark kvar just för detta mjöl som blir. Tror med blåhjon

Användarvisningsbild

Re: Vad käkar på veden?

Zetor25  
#694838 Har några uthus och lador där det har använts obarkad gran. Mycket är angripet av dessa kusar,men har inte märkt nån försämring på hållfastheten. Byggnader som är byggda för över hundra år sen står stadigt än..så jag tror det inte är så farligt mer än utseendemässigt. Sen är det ju inte så trevligt med dammet som det blir.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).