Traktorer och processorer

processor till en liten gård

101 inlägg 21819 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

jannee  
#694249 Jag i alla fall hade betydligt större förväntningar av en processor än vad den infriade.
Prova först med att hyra eller låna en och själv få en uppfattning om hur (in)effektiv den egentligen är.
Är väl som en Porsche eller Ferrari, du kommer fram lite fortare men är det värt priset :grin:
Visst processorn underlättar, inget tvivel om det, men tidseffektiv i förhållande till priset - NEJ.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Mellberg  
#694252
Skogsola skrev:Har man råd och tycker det är kul så visst kan man köpa sig en rallybil eller en segelbåt.
Är själv lite sugen på en P25. Men det ska tryckas igenom bortåt 2000 m3 innan man når "break even" och investeringen blir lönsam. Behovet finns med cirka 45 hektar akut gallringsbehov men knappast tiden. Vedproducent kör visst 500 m3 på året med sin och då liknar det något. Själv så har jag bättre ekonomi med att hålla skotaren igång och dona med motorsåg under stilleståndstider.
Så må jag vara en dötråkig ekonom. Men jag lever på skogen och får dessutom någon peng över till någon annan rolig leksak.


Om tiden inte riktigt räcker till och du vill gallra själv, då måste en P25a vara riktigt intressant. Hur mycket ökar produktionen per timme? Är det faktor 2,3,4 eller 5?

Enkel kalkyl . Manuell gallring 1 m3F/tim. = 200 kr/tim. Kostnad P25, värdeminskning år = 10.000 , räntekostnad år = 5000 kr. Hur mycket måste man då gallra fram för att det ska gå jämt upp. Dubbel produktion ger 15.000/200 = 75m3F, 3 dubblad 15000/400 = 37, 5 M3F. Fyrdubblad produktion då är vi nere på ett årligt gallringsuttag på bara 25 M3F, för att täcka maskinens årliga fasta kostnad. :D

Blir nog en P25a trots all tvekan 😎

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694254 .Mellbergs kalkyl ger jag inte mycket för. 😉 25 m3 gallringshuggning lejer jag bort för 4000:-. Det kostar väl frakten för att få hem P25:an.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694256
jannee skrev:Jag i alla fall hade betydligt större förväntningar av en processor än vad den infriade.
Prova först med att hyra eller låna en och själv få en uppfattning om hur (in)effektiv den egentligen är.
Är väl som en Porsche eller Ferrari, du kommer fram lite fortare men är det värt priset :grin:
Visst processorn underlättar, inget tvivel om det, men tidseffektiv i förhållande till priset - NEJ.

Här närmar vi oss den bistra verkligheten. Verkar som att många tror att har man bara en processor så går jobbet alldeles av sig själv.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

jannee  
#694267 Jag ska inte måla fan på väggen men....
Gäller att fälla träden åt RÄTT håll.
Det minsta de ligger snett så nog fan klämmer det och man orkar inte dra till sig skiten utan måste gå och kvista - vad förbannad man blev :twisted:
Hur bra det sedan ändå ligger så krokar skiten i något.
Tro inte sedan att kvistningen går som en dans - för det gör den - ibland.
Ett jäkla bök att få det till att löpa friktionsfritt.
Först blir du svett och förbannad när du sprungit fram och tillbaka några ggr.
När det sedan löper som det ska (visserligen sällan men ändå) då står du där och fryser - eftersom du redan sprungit dig varm och svettig :grin:
Att det sedan kan bli så djävla mycket ris som hux flux är i vägen :idea:
Men för en pensionär som har hela dagen oskårad kan det duga som terapiarbete. :-bd

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Mellberg  
#694273 Är man stadsanställd (pensionär) blir kalkylen än bättre. En P25 kostar ca 15 - 20.000 om året, så det räcker med att leverera en virkesbil per säsong. Sen blir det ren vinst och ett stort välbefinnande och förhoppningsvis en pigg 80-åring 💪

Vilken maskin kör du Jannee

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694276 Eftersom att jag gillar att vara motvals så ska jag såga båda ovanstående kommentarer. 😉
Har haft en Hypro för länge sen och vad gäller fällning och vinschning så tyckte jag att det fungerade. Men man ska inte överdriva sticksvägsavståndet. 35 meter var idealiskt. Kortare så blev det för få träd vid varje stopp. Längre så blev det precis som Jannee skriver. Vad gäller kapitalkostnaden på en investering bortåt 300 papp får man nog räkna 40-50' om året i ränta och värdeminskning. Ett högt restvärde kan man hoppas på men inte glädja sig åt i förväg. Så vill man helst sälja virke för lite mer än räntekostnaden på maskinerna.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Mellberg  
#694284
Skogsola skrev:Eftersom att jag gillar att vara motvals så ska jag såga båda ovanstående kommentarer. 😉


Såga på du, men om en pensionär + P25 producerar minst dubbelt mot en 30-årig manuellhuggare, då pratar vi om produktivitet. :mrgreen:

Har aldrig varit så gynnsamt att köpa teknik som idag. Du räknar på ditt sätt och köper tjänster och är nöjd med ett gallringsnetto på 40 kronor kubiken.

Räntekostnad/värdeminskning på en P25 idag är max 20.000 per år 😎

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694285 Vad man än skaffar sig så krävs det att man går "all-in" för det och lägger sin tid kraft och engagemang på det. Då blir man bra på det man gör och det blir lönsamt. Annars är risken att det blir bara blir en dyr pjäs som står i skogen eller i värsta fall på gårdsplan.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Vedproducent  
#694289 Jag hoppar in här och kommenterar lite angående produktionen på P25:an. Det är ju inte så att det blir mångdubbelt högre produktion och man bara kan stå och dra i några spakar. Tror man det kommer man definitivt bli besviken.

Men i grova drag så vill jag beskriva det så här och då gäller det ungefär med mina förutsättningar och för att ha ett referensvärde att jämföra med så säger jag att en duktig manuell person med motorsåg fäller, kvista, kapar och brosslar ihop 25 fallande bitar av gran/tall per timme.

Om vi sen jämför med P25 så kör du 20-30 träd i timmen men då räknar jag med ett avdrag sen för fällningen på 15 procent.

Träd med 1 fallande bit 30 stam per timme.
Träd med 2 fallande bitar 25 stam per timme
Träd med 3 fallande bitar 20 stam per timme

Då får vi en produktion per timme efter avdrag för fällning
25,5 bitar/ tim för enbitsträd
42,5 bitar/ tim för tvåbitsträd
51 bitar/ Tim för trebitsträd.

Så jag säger att dom klenaste enbitsträden har du samma produktion som en duktig manuellgubbe. I dom bestånden med lite längd och du kan få ut 3 bitar så är den det dubbla. Men mer ska man inte förvänta sig och räknar man att den ska öka 3-4 gånger så är man långt från verkligheten. Sen kan det ju vara så att man har en väldigt låg produktion från början med motorsågen. Krämpor, naturlig ålder mm som gör att farten manuellt är väldigt låg. Då blir man ju effektivare med P25:an förmodligen.

Sen vad maskinerna kostar i slutänden med värdeminskning, ränta, service reparationer mm kan man bara försöka göra en kalkyl på. Det är inte alltid det blir som man tror. Själv köpte jag och ägde en minibrunett i 21 år och sålde den dyrare än jag köpte.

Men rent avskrivningsmässigt gör jag så att jag drar värdeminskning 10 procent om året. Den faller mest när den är ny och då får jag störst avdrag i början på det sättet. Vilket då gör att redovisningsmässigt sjunker min maskin 28000 kr om året plus ränta kanske 5000 kr beroende hur man räknar.

Jag har ju inte köpt min maskin av ekonomisk anledning att jag tror jag ska tjäna pengar på den. Nej jag är fullt medveten om att jag får slingra mig på många sätt för att försvara den om ordet ekonomi kommer på tal. Men jag vill ha den och jag har råd och det är mitt beslut.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

jannee  
#694296 Nu är jag pensionär och värderar fritiden högt, m. a. o. anlitar jag en skördare till att avverka, kör ut själv.
Annars fann jag det lönsammare att lönearbeta än stå bakom en processor och djävlas.
För övrigt hade jag en gammal Hypro, traktorn var dessutom i klenaste laget, m. a. o. ingen höjdare.
Man kan aldrig räkna hem det ekonomiskt om man i stället kan lönearbeta.

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694299 Visst är det så. Vill man ha pengar så ska man ha en lön. Synd att det där arbetandet tar sån tid bara.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Mellberg  
#694302
Vedproducent skrev:Men i grova drag så vill jag beskriva det så här och då gäller det ungefär med mina förutsättningar och för att ha ett referensvärde att jämföra med så säger jag att en duktig manuell person med motorsåg fäller, kvista, kapar och brosslar ihop 25 fallande bitar av gran/tall per timme.
Så jag säger att dom klenaste enbitsträden har du samma produktion som en duktig manuellgubbe. I dom bestånden med lite längd och du kan få ut 3 bitar så är den det dubbla. Men mer ska man inte förvänta sig den och jag har råd och det är mitt beslut.


Som gammal ackordshuggare är det bara att hålla med. Gjorde ett maxtest för 55 år sedan och högg 60 tremeters på en timme. Skare och tall med minimalt kvistande. Minns jag rätt, hade jag målet att hugga 200 bit om dagen den tiden, sen åkte jag alltid hem. :mrgreen:

Jag gissar ganska rätt , när jag tror på en fördubblad produktion med P25 och det är inte dåligt. Vilken annan skogsinvestering fördubblar produktionen till en hanterbar kostnad. Handlar bara om ca 20.000 kronor om året trots allt.

Känns som jag borde sälja P25 som bisyssla 😎

Avatar Fallback

Re: processor till en liten gård

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694305 Har varit sugen på en P25 ända sen de kom. Men eftersom det ändå blir en bisyssla när det inte finns något att skota, gräva eller röja så är det bättre att låta bli. Uppskattar det meditativa lugnet med att manuellhugga konfliktbestånd. Inte behöva tänka att ännu en dyr maskin ska bära sig. Kunna inta sofflocket såna här dagar och kolla in hur pengarna som processsorn skulle kostat utvecklar sig på börsen istället.

Användarvisningsbild

Re: processor till en liten gård

Mats Nilsson  
#694311
1610721356_hypro_2.jpg
Låt pengarna rulla.
Ska man bara titta på ekonomi så ska man nog inte alls äga någon skog alls utan ha pengarna på börsen. Då har man pengar lätt tillgängliga via några tryck på datorn. Och antagligen med betydligt större utdelning också.
Men.
För väldigt många så är det livs kvalité att kunna pula i sin egna skog. När man är ung o rask så är det motorsågen som gäller. När blir lite till åren så får man kanske istället köpa en maskin som underlätta arbetet.
Att bara leja bort arbetet då försvinner en stor del av känslan av att "detta har jag gjort i min skog".
Jag bifogar en bild som iaf höjer min livskvalité.
Dessutom retar det alltid någon granne:-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).